سامانه املاک و اسکان: جامع + نکات حیاتی برای مالکان و مستأجران

سامانه املاک و اسکان، سامانه رسمی و یکپارچه کشوری در حوزه امور مربوط به ملک است. متقاضیان با ورود به این سامانه به آدرس www.amlak.mrud.ir می‌توانند از خدمات آن استفاده کنند. در این مقاله از ساد24 به جواب سوال‌های پرتکراری از قبیل چگونه و چرا در سامانه املاک و اسکان ثبت نام کنیم؟ مهلت ثبت نام، چگونگی ثبت ملک در سامانه املاک و اسکان و اخطارهای آن می‌پردازیم.

سامانه املاک و اسکان چیست؟

سامانه املاک و اسکان، امکان ثبت و پیگیری امور مربوط به املاک را فراهم می‌آورد. هدف اصلی از راه‌اندازی این سامانه این سایت:

  • تشکیل بانک جامع اطلاعات ملکی در کشور
  • جلوگیری از سوداگری و احتکار ملک
  • اعمال مالیات بر خانه‌های خالی
  • شناسایی دقیق محل سکونت خانوارها برای تخصیص بهینه یارانه، وام مسکن و سایر خدمات حمایتی

و ارائه خدماتی از قبیل استعلام سند، پیگیری و ثبت درخواست های ملکی و پیگیری وضعیت پرونده ها را امکان پذیر کرده است.

بیشتر بخوانید: وام با سند ملکی از صفر تا صد

چه کسانی باید در سامانه املاک و اسکان ثبت نام کنند؟

طبق دستورالعمل وزارت راه و شهرسازی تمام سرپرستان خانوار اعم از مالک یا مستأجر، افرادی که در چند ملک زندگی می‌کنند یا ملک خالی دارند، حتی افرادی که ملک ندارند، باید محل سکونت خود را ثبت کنند. نکته مهم این است که عدم ثبت اطلاعات در سامانه می‌تواند منجر به محرومیت از یارانه، بیمه، دسته چک و خدمات دولتی شود.

نحوه ثبت نام و ورود در سامانه املاک و اسکان

سامانه املاک و اسکان

برای ورود به سامانه و ثبت ملک یا سکونت، مراحل زیر را طی کنید:

  • وارد سایت amlak.mrud.ir شوید.
  • گزینه «ورود افراد حقیقی» را انتخاب کنید.
  • با استفاده از شماره موبایل و کد ملی (از طریق درگاه دولت من gov.ir) احراز هویت انجام دهید.
  • پس از ورود، مشخصات ملک (آدرس، متراژ، نوع کاربری، کد پستی، شماره سند یا قبض) را وارد کنید.
  • وضعیت سکونت را مشخص کرده و اطلاعات را تایید کنید.

در ویدیو زیر نحوه ثبت املاک و اسکان را مشاهده کنید:

بیشتر بخوانید: راحت ترین بانک برای وام ودیعه مسکن کدام است؟

چرا باید در سامانه املاک و اسکان ثبت نام کنیم؟

سامانه املاک و اسکان

یکی از پرتکرارترین سوالات مردم این بوده که «چرا باید در سامانه املاک و اسکان ثبت نام کنیم؟» آیا این الزام قانونی است یا فقط یک توصیه دولتی؟ این سامانه که در نشانی اینترنتی amlak.mrud.ir فعال است، نه‌تنها برای مالکان، بلکه برای تمام سرپرستان خانوار در کشور اهمیت دارد.

  1. جلوگیری از قطع یارانه و حمایت‌های دولتی: در صورتی که اطلاعات مسکن شما به درستی ثبت نشده باشد، امکان دارد یارانه معیشتی قطع شود، در دریافت وام مسکن، وام ازدواج یا تسهیلات دیگر با مشکل مواجه شوید و یا سهمیه‌هایی مانند سهمیه بنزین یا بسته‌های حمایتی به شما تعلق نگیرد.
  2. جلوگیری از ثبت ملک به‌عنوان خانه خالی: یکی از مهم‌ترین دلایل ثبت‌نام در این سامانه، جلوگیری از شناسایی اشتباه ملک شما به‌عنوان خانه خالی است. در صورت عدم ثبت اطلاعات ممکن است خانه‌ای که در آن سکونت دارید، خالی شناخته شود و دولت می‌تواند مالیات سنگینی به آن واحد اعمال کند. (تا ۲۰٪ ارزش اجاره سالانه)
  3. شفاف‌سازی بازار مسکن: با ثبت اطلاعات ملکی دولت می‌تواند وضعیت دقیق عرضه و تقاضا در بازار مسکن را تحلیل کند، برنامه‌ریزی برای ساخت مسکن، شهرک‌سازی، یا پرداخت وام‌های حمایتی بهتر انجام و امکان شناسایی دقیق محلات پرتراکم یا محروم از امکانات فراهم می‌شود.
  4. ثبت املاک قولنامه‌ای یا بدون سند: این سامانه به شما این امکان را می‌دهد که حتی ملک‌هایی که سند رسمی ندارند (قولنامه‌ای یا مشاعی) را ثبت کنید.

بیشتر بخوانید: مسکن ملی و پاسخ به ۱۰ سوال مهم نهضت مسکن!

مهلت ثبت نام در سامانه املاک و اسکان

در شروع طرح، وزارت راه و شهرسازی فرصت ثبت اطلاعات ملک در سامانه املاک و اسکان را بین ۱۹ فروردین تا ۱۹ خرداد ۱۴۰۰ تعیین کرد. به‌واسطه مشکلات فنی و استقبال محدود، این مهلت چندبار تمدید شد. طبق اظهارات اخیر، سامانه ثبت‌نام به یک فرآیند دائمی و مداوم تبدیل شده است؛ به‌طوری‌که هر زمان تغییر سکونت یا مالکیت رخ دهد، باید اطلاعات به‌روزرسانی شود. پس اگر از دوره فروردین تا مهر ۱۴۰۰ ثبت نکرده‌اید، هنوز برای ثبت یا ویرایش اطلاعات در سامانه شانس دارید. اکنون سامانه به‌صورت دائمی فعال است و در صورت تغییر محل سکونت یا مالکیت باید در کمتر از یک ماه آن را ویرایش کنید.

برای اطلاع از وام‌های فعال تمام بانک‌های کشور و دریافت خدمات مالی همین الان اپلیکیشن ساد24 را نصب کنید. محاسبه‌گر اقساط، یادآور چک، تمام خدمات مدیریت چک از جمله استعلام ثبت چک و زنجیره انتقال و… از جمله خدمات دیگر ساد24 است.

ثبت سامانه املاک و اسکان برای دسته چک

سامانه املاک و اسکان

درخواست دسته چک صیادی در سامانه صیاد فقط به شرط ثبت و تطابق اطلاعات فرد درخواست دهنده با اطلاعات موجود فرد در سامانه املاک و اسکان می‌باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه به مقاله ثبت کد پستی در سامانه املاک برای دسته چک در ساد24 مراجعه کنید.

چگونگی ثبت ملک در سامانه املاک و اسکان

برای ثبت ملک در سامانه باید طبق مراحل زیر عمل کرد:

  • مرحله اول: به آدرس amlak.mrud.ir مراجعه کنید و روی گزینه «ورود به سامانه» کلیک کنید.
  • مرحله دوم: شماره ملی سرپرست خانوار و شماره تلفن همراه ثبت‌شده به نام او را جهت احراز هویت وارد کنید. سپس کد تأیید پیامک‌شده را درج کنید.
  • مرحله سوم: پس از احراز هویت، گزینه «سرپرست خانوار» را انتخاب نمایید تا مجاز به ثبت ملک شوید.
  • مرحله چهارم: افزودن اطلاعات ملک. در این بخش، می‌توانید یک یا چند ملک را اضافه کنید. برای هر ملک، موارد زیر را باید وارد نمایید:
    • آدرس دقیق ملک
    • کد پستی
    • نوع کاربری (مسکونی، تجاری، آموزشی و…)
    • نوع سکونت (مالک/مستأجر/خالی/در اختیار اقوام و…)
    • مشخصات ساکنان (در صورت سکونت)
  • مرحله پنجم: ثبت نهایی. پس از تکمیل اطلاعات، روی دکمه «ثبت نهایی» کلیک کرده و رسید ثبت را دریافت کنید. همچنین در صورت نیاز می‌توانید اطلاعات را بعداً ویرایش کنید.

بیشتر بخوانید: وام جعاله مسکن و ۶ روش دریافت آن

چگونگی ثبت کد پستی در سامانه املاک و اسکان

برای ثبت کد پستی در سامانه املاک و اسکان باید مراحل زیر را به‌صورت دقیق و مرحله‌به‌مرحله طی کنید. این فرایند برای شناسایی محل سکونت، شفاف‌سازی مالکیت املاک و جلوگیری از سوداگری در بازار مسکن توسط وزارت راه و شهرسازی طراحی شده است.

  • ورود به سامانه املاک و اسکان: با استفاده از کدملی و شماره تلفن همراه که با هم مطابقت داشته باشد.
  • احراز هویت: پس از وارد کردن شماره تلفن، یک کد تایید به گوشی شما پیامک می‌شود.
  • افزودن واحد ملکی: پس از ورود، گزینه‌ای با عنوان «افزودن واحد ملکی» یا «ثبت ملک جدید» را انتخاب کنید.
  • وارد کردن اطلاعات ملک:
    • کد پستی 10 رقمی ملک
    • نوع مالکیت (مالک/مستأجر/رایگان‌نشین)
    • کاربری ملک (مسکونی، تجاری و…)
    • تعداد واحدها و متراژ
    • نشانی دقیق پستی
    • در صورتی که کد پستی با ملک شما تطابق نداشته باشد، سیستم اخطار می‌دهد.
  • ثبت اطلاعات سکونت: باید مشخص کنید چه کسی در ملک ساکن است (خودتان یا شخص دیگر).
    در صورت سکونت شخص دیگر، باید اطلاعات او (کد ملی و تاریخ تولد) را نیز وارد نمایید.

نحوه ویرایش اطلاعات محل سکونت در سامانه املاک و اسکان

طبق اعلام وزارت شهرسازی کسانی که در سامانه املاک و اسکان اطلاعات ملک خود را ثبت کرده ولی پیامکی از سرشماره V.MASKAN مبنی بر ویرایش اطلاعات محل سکونت خود دریافت کرده‌اند، باید با مراجعه به سایت نسبت به بروزرسانی اطلاعات ملک محل سکونت خود اقدام نمایند. متن پیامک وزارت به شرح زیر است:

“دارنده محترم کد ملی …، آدرس اقامتگاه شما در سامانه ملی املاک و اسکان کشور درج شده است. در صورت عدم مراجعه به سامانه، این نشانی ملاک ارائه کلیه خدمات دولتی، بیمه ها، بانک ها و… قرار خواهد گرفت.”

اخطار سامانه املاک و اسکان

به گزارش خبرگزاری تسنیم از 30 دی‌ماه 1403، در صورتی که کد پستی و کد ملی مشتریان شبکه بانکی با اطلاعات مندرج در سامانه املاک و اسکان تطابق نداشته باشند، فرآیند صدور دسته چک به‌صورت سیستمی متوقف خواهد شد. این محدودیت تا زمان ثبت یا اصلاح داده‌های موردنظر در آن سامانه ادامه خواهد داشت.

درنهایت

سامانه املاک و اسکان سایت سراسری و رسمی ثبت اطلاعات مسکن و املاک است که به شفاف سازی اطلاعات این حوزه و ارائه خدمات غیرحضوری مربوطه کمک شایان توجهی کرده است.

اگر سوال یا تجربه‌ای در این زمینه دارید خوشحال می‌شویم زیر همین مقاله به اشتراک بگذارید تا در اسرع وقت پاسخگوی شما باشیم.

سوالات متداول

شماره پشتیبانی سامانه املاک و اسکان چیست؟

 مرکز ارتباط مردمی سامانه ملی املاک و اسکان کشور با شماره ۵۹۱۹۸-۰۲۱ وشماره پیامکی ۰۲۱۱۹۳ برای پاسخگویی به صورت ۲۴ ساعته آمادگی دارد.

نحوه ثبت نام در سامانه املاک و اسکان چگونه است؟

باید به سایت رسمی سامانه به آدرس amlak.mrud.ir مراجعه کرده و طبق مراحلی که در مقاله آورده شده است عمل کنید.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا