نحوه استعلام وضعیت چک

چک صیادی به منظور امنیت معاملاتی و کاهش کلاه‌برداری‌ها در سال ۱۴۰۰ ارائه شد. برای استفاده از این چک‌ها افراد باید نقل و انتقالات آن را در سامانه‌ای به نام سامانه صیاد ثبت نمایند. البته خدمات این سامانه فقط به نقل و انتقالات ختم نمی‌شود، بلکه افراد می‌توانند از سامانه صیادی وضعیت صادرکننده چک را نیز بررسی کنند. در ادامه با نحوه استعلام وضعیت چک بیشتر اشنا خواهید شد.

استعلام وضعیت چک یعنی چه؟

همان‌طور که در قسمت مقدمه گفتیم، به‌منظور امنیت بالا معاملات، سامانه صیاد راه‌اندازی شد. در سامانه صیاد اموری مانند ثبت چک صیادی، تایید چک، رد چک، انتقال چک و غیره انجام می‌شود. در صورتی که هریک از این موارد در سامانه صیادی ثبت نگردند، چک هیچ تفاوتی با یک کاغذ باطله ندارد و گیرنده نهایی در هنگام وصول چک با مشکل جدی روبرو خواهد شد. اما شاید بپرسید آیا استعلام خوش حسابی یا استعلام چک ثبت شده نیز به همین قدر اهمیت دارد؟ باید بگوییم گرفتن استعلام از الزامات سامانه صیادی نیست اما نقش بسیار مهمی در فرایند یک معامله امن است. اگر بخواهیم به زبان ساده‌تری درمورد این اهمیت بگوییم باید اشاره کنیم که استعلام خوش حسابی یا همان استعلام وضعیت چک به فرد گیرنده کمک می‌کند تا از اعتبار مالی صادرکننده چک اطمینان حاصل کنند.

در استعلام خوش حسابی، تعداد چک‌های برگشتی یا مقدار بدهی صادرکننده به بانک‌ها و سایر موسسات مالی تعیین می‌شود. با بررسی نتیجه استعلام، دریافت کننده تصمیم می‌گیرد که آیا چک از طرف معامله دریافت نمایید یا خیر! به عنوان مثال اگر فرد دارای بدهی مالی یا چک برگشتی باشد و یا حتی حساب فرد مسدود باشد بهتر است از او چک دریافت نشود زیرا فرد سابقه مالی خوبی ندارد و به احتمال زیاد چک در تاریخ سررسید پاس نشود.

بنابراین می‌توانیم بگوییم استعلام خوش حسابی چک می‌تواند به گیرنده چک نوید یک معامله امن را بدهد.

گفتیم که یکی از دلایل نتیجه پایین استعلام خوش حسابی، مسدودی حساب‌ها است. چنانچه حساب شما مسدود می‌باشد و در صدد رفع آن برای استعلام خوش حسابی هستید، مقاله مسدودی حساب چک برگشتی و راحت‌ترین روش رفع آن را مطالعه کنید.

نحوه استعلام وضعیت چک صیادی

استعلام خوش حسابی روش‌های متعددی دارد که از آن‌ها می‌توانیم به استعلام خوش حسابی از ساد۲۴، با پیامک، از سایت بانک مرکزی و غیره اشاره کنیم. در ادامه با این چند روش آشنا خواهید شد:

استعلام خوش حسابی به آسانی با ساد۲۴

یکی از روش‌ها آسان و بی‌دردسر استعلام وضعیت اعتباری چک استفاده از اپلیکیشن ساد۲۴ است. شما در این برنامه فقط با داشتن شناسه۱۶ رقمی روی چک صیاد می‌توانید از وضعیت صادرکننده آن اطمینان حاصل کنید.

توجه: اگر چک برگشتی داشته‌اید یا حساب‌های بانکی شما مسدود بوده است، اما در حال حاضر از آن رفع سوء اثر کرده‌اید. توصیه می‌کنیم حتما استعلام خوش حسابی بگیرید و از رفع سوء اثر آن اطمینان حاصل کنید.

در ادامه با مراحل استعلام خوش حسابی در ساد۲۴ آشنا خواهید شد.

ابتدا ساد۲۴ را دانلود و نصب کنید.

سپس به جهت احراز هویت اطلاعات خود را وارد نمایید.

از بین خدمات پرکاربرد این اپلیکیشن، خدمت «استعلام خوش حسابی» را انتخاب نمایید.

استعلام چک صیادی بانک مرکزی

سپس شناسه ۱۶ رقمی روی چک را در فیلد تعیین شده وارد نمایید و گزینه استعلام را انتخاب کنید. همچنین می‌توانید به جای نوشتن کد ۱۶ رقمی از ویژگی QR این اپلیکیشن استفاده نمایید و بدون نگرانی درمورد اشتباه در ورود شناسه صیاد ۱۶ رقمی این کار را انجام دهید.

سامانه استعلام چک صیادی

در نهایت، نتیجه استعلام به شما نمایش داده می‌شود.

استعلام وضعیت چک صیادی

شما به همین راحتی می‌توانید استعلام خوش حسابی یا به اصطلاحی دیگری استعلام وضعیت اعتباری چک را در ساد۲۴ بگیرید.

پیش از اینکه به روش‌های دیگر استعلام وضعیت چک بپردازیم، باید ذکر کنیم که شما در اپلیکیشن ساد۲۴ می‌توانید علاوه بر خدمت استعلام خوش حسابی از خدمات دیگری مثل ثبت، انتقال، تایید، رد چک صیادی، استعلام ثبت چک و حتی دریافت زنجیره انتقال چک و اعتبارسنجی بهرمند شوید. بنابراین توصیه می‌کنیم با یک تیر چندین نشان بزنید و اپلیکیشن پرکاربرد ساد۲۴ را نصب نمایید.

استعلام وضعیت چک از طریق پیامک

یکی دیگر از روش‌های استعلام وضعیت اعتباری چک، استفاده از سرشماره ۷۰۱۷۰۱ می‌باشد. برای این کار کافی است شناسه ۱۶ رقمی روی چک صیادی را به سرشماره گفته شده ارسال نمایید.

شاید در این مرحله از خود بپرسید آیا استعلام چک صیادی با کد ملی امکان پذیر است. باید بگوییم که خیر در حال حاضر امکان استعلام چک با کد ملی امکان پذیر نیست و حتما باید از شماره صیاد روی برگه چک بهرمند باشید.

سامانه استعلام چک بانک مرکزی

یکی دیگر از روش‌های استعلام وضعیت چک صیادی استفاده از سامانه استعلام چک بانک مرکزی است. برای این کار باید مراحل زیر را انجام دهید.

ابتدا در مرورگر خود cbi.ir را سرچ کنید.

سپس نظام‌های پرداخت و زیرپرداخت را انتخاب نمایید.

از صفحه باز شده گزینه «استعلام چک» را انتخاب کنید.

استعلام چک صیادی بانک مرکزی

در صفحه جدید «استعلام وضعیت اعتباری چک صیادی» را انتخاب نمایید.

سپس در فیلدهای تعیین شده، شناسه ۱۶رقمی روی چک را وارد کنید.

درنهایت، نتیجه استعلام به شما نمایش داده می‌شود.

رمزگشایی رنگ‌ها در استعلام چک صیادی

همانطور که پیش‌تر گفتیم نتیجه استعلام وضعیت اعتباری چک با ۵ رنگ نمایش داده می‌شود در ادامه باهم به بررسی مفهوم این رنگ‌ها می‌پردازیم.

سفید: هیچ‌گونه چک برگشتی وجود ندارد. (یا از آن‌ها رفع سوء اثر شده است)

زرد: صاحب چک دارای یک فقره چک برگشتی است. ( یا مبلغ حداکثر ۵ میلیون تومان به بانک بدهی دارد)

نارنجی: صاحب چک دارای ۲ تا ۴ چک برگشتی است. (حداکثر مبلغ آن ۲۰ میلیون تومان می‌باشد)

قهوه‌ای: صاحب چک دارای ۵ تا ۱۰ فقره چک برگشتی است (حداکثر مبلغ ۵۰ میلیون تومان می‌باشد)

قرمز: صاحب چک دارای بیش از ۱۰ فقره چک صیادی است (بیش از مبلغ ۵۰ میلیون تومان می‌باشد)

سخن آخر

ما در این مطلب از ساد۲۴ به‌طور کامل به استعلام وضعیت چک با سه روش مختلف پرداختیم. استعلام وضعیت اعتباری چک به افراد کمک می‌نمایید تا افراد بتوانند از خوش‌حسابی صادرکننده چک اطمینان حاصل کنند و با خیال راحت چک را دریافت نمایند. بنابراین اگر شما نیز قصد دارید استعلام خوش حسابی بگیرید، توصیه می‌کنیم از روش‌های گفته شده بهرمند شوید. امیدواریم خواندن این مطلب به شما در استعلام وضعیت چک صیادی کمک نمایید.

سوالات متداول

نام سامانه استعلام وضعیت چک چیست؟

در این مطلب به‌طور کامل درمورد سامانه استعلام وضعیت چک بحث نمودیم. توصیه می‌کنیم این مقاله را با دقت مطالعه کنید.

استعلام وضعیت چک صیادی بانک ملت چگونه است؟

استعلام وضعیت چک بانک‌های مختلف با روش‌های مختلف امکان پذیر است.

به این نوشته امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

‫3 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا