مراحل اقدام و اعلام مفقودی چک

امکان مفقود شدن یا گم شدن چک یا دسته چک در نزد صادرکننده یا اشخاص ثالث وجود دارد و در صورت عدم اطلاع و عدم اقدام شایسته می تواند مشکلات عدیده ای را برای افراد بوجود آورد.

قدم اول
دستور عدم پرداخت وجه چک به بانک

اولین قدم اعلام مفقود شدن چک به بانک مربوطه ( بانک صادر کننده چک مفقود شده ) می باشد.

مطابق با ماده ۱۴ قانون صدور چک صادر کننده چک یا ذینفع یا قائم مقام قانونی آن‌ها با تصریح به اینکه چک مفقود یا سرقت یا جعل شده و یا از طریق کلاهبرداری یا خیانت در امانت یا جرائم دیگری تحصیل گردیده می‌تواند کتباً دستور عدم پرداخت وجه چک را به بانک بدهد بانک پس از احراز هویت دستور دهنده از پرداخت وجه آن خودداری خواهد کرد و در صورت ارائه چک بانک گواهی عدم پرداخت را با ذکر علت اعلام شده صادر و تسلیم می‌نماید.
بنابراین شخص صادرکننده یا ذینفع به بانک مراجعه و دستور کتبی خود را در فرم های مخصوص که از خود بانک اخذ می گردد مکتوب نموده و به بانک تحویل می دهد. بانک پس از احراز هویت، از پرداخت وجه چک خودداری و چک را به مدت یک هفته مسدود می نماید و در صورت ارائه چک به بانک، گواهی عدم پرداخت را با ذکر علت که اعلام مفقودی چک می باشد صادر می گردد.

نکته :
ذینفع کسی است که چک به نام او صادر یا ظهرنویسی شده یا چک به او واگذار گردیده باشد (یا چک در وجه حامل به او واگذار گردیده)
توجه گردد که اگر دستور عدم پرداخت توسط صادرکننده و به درخواست ذینفع انجام می پذیرد، حتما صادرکننده درخواست ذینفع را مکتوب نموده و به امضاء نامبرده برساند که از بروز مشکلات احتمالی در مقام اثبات درخواست و طرح شکایت دستور خلاف واقع عدم پرداخت وجه چک، جلوگیری به عمل آید.

قدم دوم
مراجعه دستور دهنده ظرف یک هفته به مراجع قضائی ( دادسرا یا شورای حل اختلاف )
در دومین قدم دستور دهنده مراجعه به مرجع صالح قضایی که در حال حاضر با توجه به اختلاف رویه در حوزه های قضایی، دادسرا یا شورای حل اختلاف محل است، می باشد.
نامبرده پس از اعلام مفقودی و تشکیل پرونده و انجام تشریفات، گواهی مربوط به مفقوی چک مورد نظر را از مرجع مربوطه اخذ می نماید.
سومین قدم

ارائه گواهی مربوط به مفقوی چک به بانک

مطابق با تبصره ۲ ماده ۱۴ قانون صدور چک دستور دهنده مکلف است
پس از اعلام به بانک شکایت خود را به مراجع قضایی تسلیم و حداکثر ظرف مدت یک هفته گواهی تقدیم شکایت خود را به بانک تسلیم نماید
در غیر این صورت پس از انقضاء مدت مذکور بانک از محل موجودی به تقاضای دارنده چک وجه آن را پرداخت می‌کند.
بدیهی است پس از انتقال صلاحیت رسیدگی به مفقودی چک از دادسرا به شورای حل اختلاف، بکار بردن عنوان شکایت صحیح نبوده و دستور دهنده می بایست گواهی اعلام مفقودی (نه گواهی تقدیم شکایت) خویش را ظرف مهلت مذکور به بانک ارائه دهد.

نکته :
در موردی که دستور عدم پرداخت مطابق ماده ۱۴ قانون صدور چک صادر می‌شود بانک مکلف است وجه چک را تا تعیین تکلیف آن در مرجع رسیدگی یا انصراف دستور دهنده در حساب مسدودی نگهداری نماید.
از مفهوم قسمت اخیر تبصره یک ماده ۱۴ قانون صدور چک چنین برداشت می گردد که ابتدا وجه چک باید در حساب کارسازی گردد و سپس انسداد نسبت به وجه چک انجام پذیرد ولی اعمال این موضوع علی الخصوص زمانی که درخواست کننده صادرکننده چک نباشد و همچنین با توجه به مشخص نبودن و ابهام قانون در بکار بردن لفظ تعیین تکلیف … در رویه با مشکلاتی مواجه می گردد. بهمین جهت در الزام به کارسازی مبلغ چک و به قول معروف پرنمودن حساب در بین بانک ها اختلاف نظر و سلیقه وجود دارد.

نکته:
مراجعه به شورای حل اختلاف فقط در خصوص مفقودی چک بوده و در صورت تحقق جرایمی از قبیل جعل، کلاهبرداری، سرقت، خیانت در امانت و … باید به دادسرا مراجعه شود و شکایت کیفری مطرح و ظرف مهلت مذکور گواهی تقدیم شکایت کیفری به بانک ارائه گردد.

نکته :
مطابق با ماده ۱۴ قانون صدور چک، دارنده چک می‌تواند علیه کسی که دستور عدم پرداخت داده شکایت کند و هر‌گاه خلاف ادعایی که موجب عدم پرداخت شده ثابت گردد دستور دهنده علاوه بر مجازات مقرر در ماده ۷ این قانون به پرداخت کلیه خسارات وارده به دارنده چک محکوم خواهد شد.

ساد۲۴ ، سامانه استعلام چک های بانکی و اعلام سرقت چک های مفقودی و سرقت شده ، برای راحتی کار شما هموطنان عزیز در سامانه کشوری ساد۲۴، خدمات استعلام و اطلاع رسانی چک های بانکی را عرضه می کند.
شما با مراجعه به سایت ساد ۲۴ می توانید چک دریافتی خود را به صورت کاملا رایگان استعلام بگیرید و از سرقتی نبودن آن اطمینان حاصل نمایید.
همچنین در صورت بروز حادثه ای مانند سرقت و یا گم شد چک ، با ثبت آن در سامانه ساد۲۴ میتوانید به خود و دیگر هموطنان عزیزمان یاری رسانده و از سوء استفاده های احتمالی و یا نقل و انتقال آن در بازار جلوگیری نمایید.
4.6/5 - (237 امتیاز)

نوشته های مشابه

‫184 دیدگاه ها

  1. سلام ذينفع چكي هستم كه هم در سامانه ثبتنام كردم و هم نامه دادگاه رابه بانك بردم الان چك رو پيدا كردم جهتوصول چك بايد به بانك برم يا دادگاه تاريخ چك امروز بوده

    1. اگر ذی نفع چکی هستید که پیدا شده است، باید خود شما یا مالک( کسی که چک را در سامانه ثبت کرده است) به سامانه ساد۲۴ مفقودی نبودن چک را اعلام نمایید.
      با توجه به طولانی بودن روند دادگستری، به شما پیشنهاد می شود چک مسدود را به صاحب آن بازگردانید و در قبالل آن یک چک به همان مبلغ دریافت نمایید.
      ولی اگر دسترسی به شخص ندارید باید مراحل قضایی آن را طی کنید.

  2. سلام من دسته چکم پاره شد و ۵ برگ چک داشت نداسته ریختم دور الا برای گرفتن دسته چکم چه اقدامی باید انجام دهم

    1. ابتدا باید چک کنید که چک هایی که پاره شده اند در چه حدی است ، ایا آنقدر خدشه دار شده است که ارش خود را از دست بدهد، در غیر این صورت شما باید تمامی برگه های چک را در سامانه ساد۲۴ ثبت کنید

  3. سلام من سال ۹۲ چکی را به شرکتی دادم حالا بعد از گذشت ۶سال که با اون شرکت تسفیه حساب شدم چک توسط شخص دیگری برگشت خورده الان چکار کنم

    1. دوست عزیز پاسخ به این سوال نیازمند دقت واطلاعات بیشتر است، لطفا به یک مشاور حقوقی یا وکیل مراجعه کنید.

  4. سلام و خسته نباشید.
    یه سوال داشتم ممنون میشم ک پاسخ گو باشین. من یک فقره چک سفید امضا به یکی از آشنا ها دادم برای ضمانت اجاره خونه از اون استفاده کنه.
    ولی یه سری بحث ها بینمون پیش اومد ک یک مقدار اضطراب از این دارم ک شاید بعدها به هر قیمتی و هر زمانی ک بخواد از چک سو استفاده کنه.
    حالا میخواستم ازتون بپرسم از چه راهی و با اعلام چه نوع درخواستی میتونم جلوگیری از سواستفاده از چک کنم. البته نمیخوام ک شکایتی از خود شخص انجام بشه یا دادگاه اون شخص رو احضار کنه. فقط اینکه نتونه چک استفاده ای کنه. ممنون ک وقت میذارید

    1. بنده تخصصی در این زمینه ندارم و برای پاسخ گویی این سوال باید به یک وکیل یا مشاور حقوقی مراجعه کنید.

  5. با سلام من از یه نفر چک گرفتم ۶پیش تا الان برگشت نزدم طرف امروز فردا میکنه آیا امکان داره طرف به چک شکایت کنه که مفقود شده یا سرقت شده؟؟طرف خودش امضا کرده داده بعنوان ضمانت تاریخشو گذاشته امضاشو زده مبلغشو من نوشتم حروفی و عددیشو اگه جواب بدین ممنون میشم.

    1. احتمال این قضیه وجود دارد اما اگر همچین اتفاقی بیفتد و چک را مسدود کند، اگر شما بتوانید ثابت کنید که چک را از ایشان گرفته اید، شما می توانید هم مبلغ چک و هم ضرر و زیان آن را دریافت کنید.

  6. سلام . برگه چک گم شده . فقط به همین مقدار چک حساب مسدود میشه؟؟تا زمانی که پیدا نشه مسدوده؟

  7. لطفاً ، سامانه ساد۲۴ رو از طریق رسانه سراسری به مردم اطلاع رسانی کنید . خیلی ها از وجود چنین سامانه ای بی اطلاع هستند.

    1. سامانه ساد۲۴ به صورت رسمی در اکثر دادگستری ها و بانک های سرار کشور اطلاع رسانی شده است

  8. سلام. بنده کارآموزم و متاسفانه بدلیل تجربه ناکافی و شایدم کمی بی احتیاطی و عدم تحفظ، اصول اسناد موکل را که شامل ۵ فقره چک بهمراه گواهی عدم تادیه و رونوشت این اسناد بود همه رو تو شورا گم کردم و شایدم طرف دعوی از کیفم قاپیده. الان واقعا موندم چه خاکی به سرم بریزم…. لطفا راهنماییم کنید…

    1. دوست عزیز،شما می توانید با ثبت چک در سامانه ساد۲۴ از نقل و انتقال آن در بازار جلوگیری کنید. پاسخ دقیق به سوالات این چنینی نیازمند توضیحات بیشتری است، لطفا به وکیل یا مشاور حقوقی مراجعه کنید.

  9. سلام حدود یک ماه پیش دوفقره چک حامل به عنوان ذینفع گم کرده وبه عنوان مفقودی به سازمان قضائی رجوع ونامه آن را به بانک ودر ثبت اسناد رسمی تعهد مبنی بر قبول کردن مسئولیت سوء استفاده را دادم و مبلغ فوق را از صاحب حساب دریافت کردم حالا لاشه چک پیدا شده چه اقدامی باید انجام شود با تشکر .

  10. سلام بنده یک چک سفید امضا از برادرم گرفتم و بابت حسابی در وجع شخصی نوشته ام بعد از مدتی پول چک را به طرف دادم و و چک فوق را عودت نمود متاسفانه بعد از آن چک را گم کردم از برادرم خواستم که اعلام مفقودی کند و ایشان انجام دادن حال بهد از ۶ ماه متوجه شدیم که طرف کسی که چک به نامش بود چک ر ا را از بنده دزدیده و رفته اعلام گزارش خلاف واقع داده و بنده و برادرم از دادگاه ها اطلاع نداشتیم که یک سال حبس در خصوص گزارش خلاف واقع در دادگاه کیفری داده شده و برادرم که بیگناه است محکوم شده ایا راهی است که ایشان را از اتهام وارده تبرعه کنم و رای را در تجدید نظر بشکنیم .ضما بنده قبل رای دادگاه تهد نامه محضری در خصوص مفقودی چک به برادرم دادم که هرگونه مشکل به عهده بنده است ولی قانون در حال حاضر ایشان ر ا محکوم کردند ..لطفا اگر امکان دادرد راهنمایی فرمایید سپاسگزارم

    1. دوست عزیز، پاسخ به سوالات این چنینی نیازمند توضیحات بیشتری است، لطفا به وکیل یا مشاور حقوقی مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا