چند راه‌حل برای افزایش اعتبار سنجی بانک

امروزه شناسنامه اعتباری و رتبه اعتباری افراد در سامانه اعتبار سنجی برای دریافت وام از اهمیت بالای برخوردار است و در صورتی که رتبه اعتبارسنجی فرد پایین باشد خبری از دریافت وام نیست. اما نگران این موضوع نباشید راه‌های وجود دارد که شما می‌توانید رتبه اعتبارسنجی خود را بالا ببرید. ما در این مطلب از ساد۲۴ به طور کامل تمام راه‌های افزایش اعتبار سنجی بانک و دلایلی که باعث پایین رفتن اعتبارسنجی می‌شوند را بیان خواهیم نمود. پس با خواندن این مقاله گره از وام خودتان باز کنید و تا انتها با ما همراه باشید.

چرا رتبه اعتبارسنجی بگیریم؟

همان‌طور که گفتیم، امروزه بانک‌ها برای دریافت وام از متقاضی شناسنامه اعتباری و رتبه اعتباری را درخواست می‌کنند. بهتر است بگوییم سامانه اعتبار سنجی بانکی تعیین کننده دریافت وام یا عدم دریافت وام است و کلیدقفل وام تا حدودی در دستان همین سامانه است. اما به خاطر داشته باشید که نتیجه رتبه اعتبارسنجی باتوجه‌به رفتار مالی خود فرد تعیین می‌شود. برای دریافت نتیجه در سامانه اعتبارسنجی باید اطلاعات فردی را در این سامانه وارد نمایید و سپس امتیازی بین ۰ تا ۹۰۰ به شما تعلق خواهد گرفت. چنانچه این رتبه به صفر نزدیک باشد به شما وام تعلق نمی‌گیرد و هرچه به ۹۰۰ نزدیکتر باشد احتمالا دریافت وام بیشتر خواهد شد. زیرا بانک‌ها باتوجه به رفتار‌های قبلی شما در نظام بانکی وام می‌دهند.

تعیین کننده رتبه اعتبارسنجی مدنظر برای دریافت وام، شعب بانک‌ها هستند.

چگونه رتبه اعتبارسنجی بگیریم؟

برای دریافت رتبه اعتبارسنجی، مراحل زیر را بگذرانید:

ابتدا اپلیکشین ساد۲۴ را دانلود و نصب کنید.

سپس جهت احراز هویت، اطلاعات خواسته شده را وارد کنید.

از بین خدمات پرکاربرد ساد۲۴، گزینه اعتبارسنجی را انتخاب نمایید.

افزایش اعتبار بانکی

سپس شماره موبایل و کدملی خود را وارد نمایید و دکمه استعلام را کلیک کنید.

اعتراض به اعتبار سنجی

در صفحه جدید رتبه اعتبارسنجی شما نمایش داده می‌شود.

چگونه رتبه اعتبارسنجی را افزایش دهیم؟

شما به همین راحتی و بی‌دردسری می‌توانید وضعیت اعتبارسنجی خود را بگیرید.

چرا رتبه اعتبارسنجی پایین است؟

کاهش رتبه اعتبارسنجی

کاهش رتبه اعتبارسنجی دلایل متعددی دارد از این دلایل می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • اولین و مهم‌ترین مورد در کاهش رتبه اعتبار سنجی تاخیر در بازپرداخت تسهیلات است، بنابراین باید بگوییم که تاخیر در پرداخت اقساط مانند طناب دار بر گردن وام است. به همین منظور توصیه می‌کنیم از دیر پرداخت کردن اقساط جدا خودداری کنید.
  • دومین نکته قابل توجه در کاهش رتبه اعتبارسنجی داشتن چک برگشتی است. بنابراین اگر چک برگشتی داشته باشید رتبه اعتبارسنجی پایینی دارید.
  • یکی دیگر از مواردی که باعث کاهش رتبه اعتبارسنجی می‌شود، فرصت گرفتن از بانک برای دیر پرداخت کردن اقساط است. بنابراین اگر تاکنون برای پرداخت اقساط از بانک‌ها مهلت گرفته‌اید علت رتبه‌اعتبارسنجی پایین شما همان می‌باشد.
  • داشتن وام‌های متعدد و در جریان، شرایط ناپایدار فرد در سیستم بانکداری کشور را می‌رساند. همین موضوع باعث کاهش رتبه اعتبارسنجی می‌شود.
  • چنانچه برای وام فردی دیگر ضامن شده باشید، اما او از پرداخت اقساط آن ممانعت کند یا آن‌ها را دیر پرداخت نماید، در رتبه اعتبارسنجی شما تاثیر مستقیم خواهد داشت.
  • یکی دیگر از مواردی که باعث کاهش رتبه اعتبارسنجی می‌شود، مسدودی حساب‌های بانکی فرد است.

۱۰ راه حل برای افزایش اعتبار سنجی بانک

اعتبار سنجی بانک مرکزی

اما اگر رتبه اعتبارسنجی شما پایین است و قصد دارید رتبه‌ خود را زیر و رو کنید باتوجه‌به شرایط خود راه‌حل موردنظر را انجام دهید:

  • چنانچه رتبه اعتباری پایین به دلیل دیرپرداخت اقساط است، توصیه می‌کنیم هرچه زودتر اقساط عقب مانده را پرداخت نمایید. همچنین برای اینکه تاریخ اقساط خود را فراموش نکنید، تاریخ پرداخت اقساط را برای خود در جای یادداشت نمایید یا از طریق یادآور اقساط اپلیکیشن ساد۲۴ از این موضوع دوری کنید.
  • چنانچه رتبه اعتبارسنجی شما به دلیل داشتن چک برگشتی پایین است. هرچه زودتر جای چک را پر کنید و اقدامات لازم را به منظور رفع سوء اثر انجام دهید تا رتبه اعتبارسنجی شما تغییر کند. همچنین توصیه می‌کنیم برای رفع فراموشی از تاریخ سررسید چک، تاریخ را در جای یادداشت نمایید و یا از یادآور چک اپلکیشن ساد۲۴ استفاده نمایید.
  • اگر علت پایینی رتبه اعتباری شما ضمانت برای وام فرد دیگری است، توصیه می‌کنیم از او بخواهید اقساط را به موقع پرداخت نمایند.
  • یکی دیگر از دلایل کاهش رتبه اعتبارسنجی، مسدودی حساب‌های بانکی می‌باشد. برای این کار کافی است به رفع مسدودی آن اقدام نمایید.

لازم است بخوانید: مسدودی حساب چک برگشتی و راحت‌ترین روش رفع آن

  • از دریافت چندین وام همزمان خودداری فرمایید، زیرا در این حالت بانک‌ها و موسسات شرایط شما را ناپایدار تشخیص می‌دهند و این مورد باعث می‌شود تا بانک‌ها به شما اعتماد نکنند.
  • مالیات و عوارض گمرکی را به موقع پرداخت کنید، پرداخت به موقع مالیات و عوارض امتیاز + محسوب می‌شود.
  • قبض آب، گاز، برق، تلفن و غیره را به موقع پرداخت نمایید، پرداخت به موقع آن‌ها نیز امتیاز + محسوب می‌گردد.
  • صورت‌حسابی‌های خرید‌های اقساطی و اعتباری خود را در موقع مقرر پرداخت نمایید، زیرا درصورتی که پرداخت آن‌ها با تاخیر انجام شود روی اعتبارسنجی شما تاثیر منفی خواهد گذاشت.
  • باز کردن سپرده جدید می‌تواند امتیاز شما را بالا ببرد، البته هرچقدر مبلغ سپرده بیشتر باشد، امتیاز شما نیز بالاتر خواهد بود.

سوابق مالی تا چه زمانی در سامانه اعتبارسنجی باقی می‌ماند؟

سوابق منفی در سیستم بانکداری تا ۵ سال باقی می‌ماند. بله این مدت بسیار زیاد است و تنها راه‌حل آن گذشت زمان است. اما برای اینکه تاثیر منفی آن‌ها کمتر شود، ابتدا علت آن را بیابید و سپس برای رفع آن تلاش کنید. همچنین سایر مسائلی که باعث افزایش رتبه اعتبارسنجی می‌شود را انجام دهید.

نحوه اعتراض به رتبه اعتبارسنجی

در سامانه اعتبارسنجی، جای برای اعتراض نیز وجود دارد. اما این اعتراض توسط افراد حقوقی و حقیقی به صورت مستقیم امکان پذیر نیست. برای اعتراض به نمره اعتبارسنجی باید ابتدا به شعبه موردنظر مراجعه کنید و از کاربر بانک بخواهید این موضوع را به نماینده بانک منتقل کند. سپس نماینده بانک درخواست شما را در سامانه جامع اعتبارسنجی ثبت می‌نمایید. پس از آن نماینده سامانه موظف است، درخواست شما را پیگیری و در صورت نیاز اصلاح نمایید. این تغییر به صورت آنی و در لحظه انجام می‌شود و نتیجه آن را به زودی مشاهده خواهید کرد.

سخن آخر

امروزه اعتبارسنجی، مهم‌ترین اصل در دریافت وام است، یعنی اگر رتبه اعتبارسنجی شما پایین باشد، به شما وام تعلق نمی‌گیرد. به همین منظور ما در این مطلب از ساد۲۴ دلایل کاهش رتبه اعتبارسنجی، راه‌حل‌های برای رفع آن و اینکه تا چه زمانی سابقه باقی می‌ماند، را بررسی کردیم امیدواریم با خواندن این مطلب افزایش اعتبار سنجی بانک را تجربه کنید.

اگر سوالی در مورد افزایش رتبه اعتبارسنجی دارید که در این مطلب به آن پاسخ نداده‌ایم، در قسمت دیدگاه درج نموده و برای ما ارسال کنید تا همکاران ما در اسرع وقت پاسخگو شما خواهیم بود.

سوالات متداول

چگونه اعتبار سنجی بانکی را افزایش دهیم؟

برای افزایش رتبه اعتبارسنجی، چندین راه حل وجود دارد، که در این مقاله به آن‌ها پرداختیم. توصیه می‌کنیم این مقاله را کامل مطالعه کنید.

افزایش امتیاز اعتبار سنجی چگونه است؟

برای افزایش اعتبارسنجی، شما چندین راه دارید که در این مقاله به آن پرداختیم.

به این نوشته امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا