سامانه اعتبار سنجی بانکی

اگر بانک از شما تقاضای رتبه اعتبار سنجی کرده است اما شما نمی‌دانید چگونه این کار را انجام دهید این مطلب از ساد۲۴ را تا انتها مطالعه کنید. زیرا ما در این مقاله به‌طور کامل به نحوه دریافت رتبه اعتبار سنجی بانکی پرداخته‌ایم.

اعتبارسنجی بانکی چیست؟


اعتبار سنجی بانکی یعنی چی؟ چگونه اعتبار سنجی کنیم؟ این‌ها سوالاتی است که امروزه برای متقاضیان خدمات و تسهیلات بانکی پیش‌می‌آید؛ زیرا بانک‌ها و حتی شرکت‌های خصوصی برای پرداخت تسهیلات از مشتریان خود رتبه اعتبارسنجی درخواست می‌کنند. اگر بخواهیم به زبان ساده‌تری این موضوع را بیان کنیم باید بگوییم رتبه اعتبارسنجی نشانه خوش حسابی و یا بدحسابی فرد باتوجه‌به سوابق مالی او است. سامانه‌های اعتبارسنجی براساس اطلاعاتی که از قبل در بانک مرکزی ثبت شده است این رتبه را مشخص می‌کنند. رتبه اعتبار سنجی بین ۰ تا ۹۰۰ است و هرچه این عدد به ۹۰۰ نزدیک‌تر باشد یعنی رتبه اعتباری فرد بهتر است.

بانک‌ها طبق سیاست‌ها و قوانین خود تعیین می‌کنند که به چه رتبه‌های وام تعلق می‌گیرد و چه رتبه‌های فاقد شرایط دریافت وام هستند.

نیاز است بیشتر بدانید: اعتبارسنجی بانکی چیست و چه کاربردهایی دارد؟

اما احتمالا بپرسید بانک‌ها بر اساس چه چیزهایی اعتبارسنجی‌بانکی را انجام می‌دهند؟ در ادامه با فاکتورهای تعیین کننده آن بیشتر آشنا خواهید شد.

۹ فاکتور اساسی در اعتبار سنجی بانکی

باید بگوییم اعتبارسنجی بر اساس موارد بسیار زیادی ارزیابی می‌شود از این موارد می‌توانیم به:

  1. اطلاعات فردی و هویتی شخص در شبکه بانکی ایران (باتوجه‌به آخرین به‌روزرسانی)
  2. عدم پرداخت تسهیلات
  3. دیر پرداخت‌ تسهیلات
  4. ارائه گزارش تسهیلات و وام‌هایی که از بانک‌های مختلف دریافت شده است.
  5. وضعیت ضامن بودن فرد در قراردادهای مختلف
  6. بدهی‌ها به اداره گمرکات
  7. بدهی به ادراه مالیات
  8. بدهی به قوه قضائیه
  9. بدهی به صندوق رفاه دانشجویی

بنابراین باید بگوییم اگر در یکی از موارد گفته شده در بالا پرداخت انجام نشود رتبه اعتبارسنجی شما پایین می‌آید.

برای اطلاعات بیشتر در این باره، ویدیو زیر را مشاهده کنید


چرا اعتبارسنجی انجام دهیم؟

رتبه اعتبار سنجی بانکی

از آنجایی که اعتبارسنجی باتوجه‌به اطلاعات بانکی، سوابق مالی، سوابق بازپرداخت وام افراد انجام می‌شود، مزایای زیادی برای بانک‌ها، اشخاص حقیقی و حتی حقوقی دارد. یکی از مزیت‌های آن افزایش سرعت و دقت است. زیرا در گذشته کارشناسان بانک‌ها و موسسات دولتی هر روزه مشغول بررسی مدارک متقاضیان و ضامنین آن‌ها بودند. این موضوع هم باعث اتلاف وقت کارشناسان می‌شد و هم اینکه احتمال خطا در تعیین اعتبار فرد بسیار بالا بود.

اما خوشبختانه در حال حاضر این کار توسط سرویس‌های بانکی و با دقت بسیار بالا در چند ثانیه انجام می‌شود. بانک‌ها در حال حاضر می‌توانند با رضایت کاربر و دریافت اطلاعات او در کوتاه‌ترین زمان رتبه اعتباری فرد را مشخص کنند و پیشنهادات خود را برای پرداخت وام و تسهیلات به وی ارائه دهند.

مزیت اعتبار سنجی بانکی حقوقی یا شرکت‌ها این است که در کوتاه‌ترین زمان و با توجه به سوابق مالی خود وام مورد نیاز را از بانک دریافت می‌کنند.

اما شاید بپرسید پس مزیت اعتبار سنجی برای افراد حقیقی چیست؟ یا اعتبار سنجی بانکی حقیقی چه مزیتی دارد؟ باید بگوییم متقاضیان حقیقی دریافت وام دیگر نیازی به جمع آوری مدارک مختلف ندارند زیرا می‌توانند به راحتی مدارک مورد نیاز را اعم از مانده حساب، ریز تراکنش‌ها، سرمایه‌های منقول، غیرمنقول و غیره را با توجه به نیاز بانک به آن ارائه دهند. همچنین افراد حقیقی می‌توانند پیش از اینکه ضامن فردی شوند از خوش حسابی و یا بدحسابی فرد اطمینان حاصل کنند و با خیال راحت درخواست ضمانت را قبول یا رد کنند.
اکنون که فهمیدید منظور از اعتبار سنجی بانکی چیست؟ احتمالاً بگویید خب کجا و چگونه اعتبارسنجی بانکی انجام دهیم، در ادامه به این موضوع پرداخته‌ایم؛ با ما همراه باشید.

وام نگین امید بانک سپه چیست؟

سامانه اعتبار سنجی بانکی

متاسفانه در حال حاضر هیچ سامانه واحدی برای این کار وجود ندارد. بلکه سامانه‌های متعددی هستند که اعتبار سنجی را انجام می‌دهند. شما می‌توانید رتبه اعتبارسنجی خود را از طریق اپلیکیشن ساد ۲۴ بدون مراجعه حضوری به بانک انجام دهید.
این اپلیکیشن شرایط دریافت نمره اعتبار سنجی بانکی را برای تمامی افراد حقیقی فراهم نموده است.

اعتبار سنجی در این سامانه با استعلام از بانک مرکزی فقط از طریق شماره ملی و شماره موبایل فرد حقیقی انجام می‌شود.

توجه داشته باشید بانک‌ها و موسسات بدون رضایت مشتری و نداشتن اطلاعات‌ او نمی‌توانند اعتبار سنجی انجام دهند.

اعتبار سنجی چگونه انجام میشود؟


برای دریافت رتبه اعتبار سنجی بانکی کافی است مراحل زیر را با پشت سر بگذرانید:
ابتدا اپلیکیشن ساد۲۴ را دانلود بر روی گوشی خود نصب کنید.

سپس به جهت احراز هویت اطلاعات خواسته شده خود را به درستی وارد نمایید.

در صفحه جدید روی خدمت اعتبارسنجی کلیک کنید.

اعتبار سنجی بانک مرکزی

سپس در صفحه جدید در فیلدهای خواسته شده شماره تلفن و کد ملی خود را وارد نمایید.

سامانه اعتبار سنجی

(توجه داشته باشید که کد ملی باید با نام صاحب سیم کارت مطابقت داشته باشد)

سپس روی گزینه «استعلام» کلیک کنید.

در نهایت رتبه اعتباری شما مشخص خواهد شد. (توجه داشته باشید که رتبه اعتباری بین ۰ تا ۹۰۰ است)

استعلام بانکی با کد ملی رایگان

همچنین شما می‌توانید با کلیک بر روی مشاهده جزئیات علت پایین یا بالا بودن آن را به‌طور دقیق ببینید.

شما می‌توانید در اپلیکیشن ساد۲۴ اعتبار سنجی بانک ملی، بانک سپه و سایر بانک‌ها را انجام دهید.

جزئیات رتبه بندی اعتبارسنجی

رتبه اعتبار سنجی در هر سامانه به شکل متفاوتی نشان داده می‌شود که در جدول زیر با هریک از آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

حد بالای امتیازحد پایین امتیازدرجه ریسکریسک
۹۰۰۶۸۰A1خیلی پایین
۶۷۹۶۶۰A2خیلی پایین
۶۵۹۶۴۰A3خیلی پایین
۶۳۹۶۲۰B1پایین
۶۱۹۶۰۰B2پایین
۵۹۹۵۸۰B3پایین
۵۷۹۵۶۰C1متوسط
۵۵۹۵۴۰C2متوسط
۵۳۹۵۲۰C3متوسط
۵۱۹۵۰۰D1بالا
۴۹۹۴۸۰D2بالا
۴۷۹۴۶۰D3 بالا
۴۵۹۴۴۰E1خیلی بالا
۴۳۹۴۲۰E2خیلی بالا
۴۱۹۰E3خیلی بالا


اعتبار سنجی بانکی با کد ملی

استعلام بانکی با کد ملی

همانطور که برای دریافت خدمات مختلف بانکی به کد ملی فرد نیاز دارید برای دریافت رتبه اعتبارسنجی نیز به آن احتیاج دارید و بدون کد ملی اعتبارسنجی امکان‌پذیر نیست. بنابراین باید گفت داشتن کد ملی یکی از الزامات در سیستم اعتبارسنجی است و اطلاعاتی از قبیل نام و نام خانوادگی، تاریخ تولد و غیره هیچ گونه کاربردی در فرایند اعتبار سنجی ندارد.

آیا سابقه اعتباری قابل جبران است؟

اگر بازپرداخت تسهیلات را به موقع انجام داده باشید و سابقه چک برگشتی، بدهی و غیره را ندارید سابقه اعتباری شما مثبت است و جای نگرانی نیست. اما اگر اقساط را به‌موقع یا اصلاً پرداخت نکرده‌اید یا اینکه چک برگشتی دارید، باید معوقات و سایر بدهی‌ها را تسویه و اقساط آتی به‌موقع پرداخت کنید، شما می‌توانید فقط با این کار سابقه اعتباری خود را جبران (مثبت) کنید.

مسدودی حساب‌های بانکی نیز یکی از دلایل اصلی افت رتبه اعتباری می‌باشد، به همین دلیل رفع مسدودی حساب بانکی یکی از الزامات این موضوع است.

همین حالا بخوانید: مسدودی حساب چک برگشتی و راحت‌ترین روش رفع آن

چگونه اعتبار سنجی بانکی را افزایش دهیم؟

اگر می‌خواهید درجه اعتباری سنجی مثبتی داشته باشید، حتماً موارد زیر را رعایت کنید:

  • عدم تأخیر در بازپرداخت اقساط تسهیلات
  • پایبندی به تعهدات مالی خود در بانک‌ها، سازمان مالیاتی، گمرک و غیره
  • عدم درخواست‌های زیاد به شعب بانک‌ها به منظور دریافت وام
  • عدم دریافت وام‌های با اقساط بیش از حد توان مالی
  • پیش از ضمانت فرد از خوش حسابی او اطمینان حاصل کنید. برای این کافی است شماره موبایل و کدملی فرد را در اپلیکیشن ساد۲۴ وارد کنید و رتبه اعتبار سنجی او را مشاهده کنید.

سخن آخر

رتبه اعتبار سنجی نشانه خوش حسابی یا بدحسابی افراد در سیستم بانکداری کشور است، این رتبه بین ۰ تا ۹۰۰ می‌باشد و هرچه این رتبه به ۹۰۰ نزدیک باشد، رتبه اعتباری بهتر است. ما در این مطلب از ساد۲۴ به طور کامل به نحوه دریافت رتبه اعتبار سنجی بانکی پرداختیم. همچنین در مورد اعتبارسنجی بانک مرکزی، نحوه جبران رتبه اعتباری پایین و حتی نحوه افزایش رتبه بیان کردیم. امیدواریم خواندن این مطلب به شما کمک بسزایی نموده باشد.

چنانچه سوالی در مورد اعتبارسنجی دارید که در این مطلب به آن نپرداخته بودیم، در قسمت دیدگاه برای ما درج و سپس ارسال کنید تا همکاران ما در کوتاه‌ترین زمان پاسخگو شما باشند.

سوالات متداول

اعتبار سنجی بانکی چگونه است؟

اعتبارسنجی بانکی باتوجه‌ به سوابق فرد در سیستم بانکی کل کشور تعیین می‌شود، در مقاله بالا به‌طور کامل به این موضوع پرداخته‌ایم.

چگونه اعتبار سنجی بانکی انلاین انجام دهیم؟

راه‌های مختلفی برای دریافت اعتبارسنجی آنلاین وجود دارد که یکی از آن‌ها استفاده از اپلیکیشن ساد۲۴ است، در مقاله بالا به‌طور کامل به این موضوع پرداخته‌ایم.

اعتبار سنجی بانکی برای وام چگونه است؟

نحوه اعتبار سنجی بانکی برای دریافت وام و غیره در مطلب بالا به طور کامل توضیح داده شده است.

به این نوشته امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

‫4 دیدگاه ها

  1. سلام خدمت شما برای من نوشته تست اطلاعات شما برای استعلام خوش حسابی کافی نمیباشد از کجا باید اطلاعتمو تکمیل کنم /تا الان وام نگرفته ام و شغل کارمندی دارم

    1. سلام کاربر عزیز لطفا اپلیکیشن ساد۲۴ را به‌روزرسانی نمایید و مجدد وارد اپلیکیشن شوید. چنانچه در روند اعتبار سنجی با مشکل مواجه شدید از ساعت ۸ الی ۲۰ با شماره ۰۵۱۴۱۴۲۴۳۰۰ تماس حاصل فرمایید.

    1. سلام آتنا عزیز
      تعیین کننده این موضوع بانک‌ها هستند، برای اطلاع از آن به بانک موردنظر مراجعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا