استعلام چک بر اساس اقلام اطلاعاتی به آسانی

چک‌های صیادی از سال ۱۴۰۰ با هدف افزایش امنیت معاملات و کاهش کلاهبرداری‌ها جایگزین چک‌های کاغذی شده‌اند. افراد برای استفاده از این چک‌ها باید به سامانه صیاد مراجعه کنند و نقل و انتقالات آن را ثبت کنند. یکی از مهم‌ترین ابزارهای این سامانه، استعلام چک بر اساس اقلام اطلاعاتی است. استعلام چک براساس اقلام اطلاعاتی به گیرنده چک این امکان را می‌دهد که قبل از دریافت چک، از ثبت آن در سامانه صیاد توسط صادرکننده اطمینان حاصل کند. بنابراین اگر قصد استعلام چک ثبت شده آن هم با اقلام اطلاعاتی را دارید، این مطلب از ساد۲۴ را تا انتها مطالعه کنید.

استعلام چک بر اساس اقلام اطلاعاتی

امکان استعلام چک براساس اقلام اطلاعاتی فراهم شد این اخباری بود که درسال ۱۴۰۰، چند ماه پس از ارائه سامانه صیادی منتشر شد. اما شاید از خود بپرسید چگونه براساس اطلاعات روی برگه چک ثبت شده استعلام بگیریم؟ استعلام چک ثبت شده یا همان استعلام چک براساس اقلام اطلاعاتی یکی از خدمات اختیاری سامانه چک صیادی می‌باشد. این موضوع بدین معنا است که افراد برای نقل و انتقال چک نیاز نیست که حتماً در سامانه این کار را انجام دهند؛ اما بهتر است تا حد امکان از این خدمت استفاده گردد.

 زیرا با استفاده از این خدمت کلاه‌برداری‌ها و سوءاستفاده از چک صیادی به شدت کاهش می‌یابد. استعلام ثبت چک صیادی بدین منظور است که دریافت کننده چک باید پیش از دریافت چک از ثبت آن توسط صادر کننده اطمینان حاصل نماید؛ زیرا در صورتی که ثبت چک انجام نشده باشد فیزیک چک هیچ تفاوتی با یک کاغذ باطله ندارد.

 بنابراین اگر قصد استعلام چک صیادی براساس اقلام اطلاعاتی (استعلام ثبت چک صیادی) را دارید توصیه می‌کنیم از روش‌های زیر مانند:

  1. سامانه استعلام چک براساس اقلام اطلاعاتی
  2. استعلام ثبت چک صیادی از طریق همراه بانک‌ها

در ادامه با نحوه استعلام ثبت چک بر اساس اقلام اطلاعاتی آشنا خواهید شد.

سامانه استعلام چک براساس اقلام اطلاعاتی

همانطور که در بالا اشاره کردیم، می‌توانید به چند طریق از ثبت چک به نام خودتان اطمینان حاصل کنید. یکی از این روش‌ها استفاده از سامانه استعلام چک می‌باشد. برای این کار کافی است مراحل زیر را با دقت انجام دهید:

ابتدا سامانه استعلام چک صیادی بانک مرکزی را در مرورگر خود جستجو کنید و روی اولین گزینه کلیک نمایید.

در صفحه جدید، روی گزینه نظام‌های پرداخت و زیرساخت کلیک کنید.

سپس از سمت راست گزینه «استعلام چک» را انتخاب نمایید.

سامانه استعلام بانک مرکزی

در صفحه باز شده گزینه «استعلام چک بر اساس اقلام اطلاعاتی چک» را انتخاب کنید.

استعلام ثبت چک صیادی

سپس اطلاعات خواسته شده را با دقت وارد کنید، این اطلاعات نظیر کدملی، تاریخ چک، شناسه صیادی روی چک، نوع مشتری و مبلغ آن است.

استعلام چک های جدید صیادی بر اساس اقلام اطلاعاتی

 در نهایت نتیجه به شما اعلام می‌گردد.

استعلام ثبت چک صیادی از طریق همراه بانک‌ها

همچنین شما می‌توانید برای استعلام چک بر اساس اقلام اطلاعاتی چک از همراه بانک‌های مختلف استفاده کنید اما به خاطر داشته باشید که برای استعلام ثبت چک هر بانکی باید برنامه همان بانک را نصب داشته باشید به عنوان مثال شما برای استعلام ثبت چک صیادی بانک ملت باید حتماً همراه بانک ملت را روی گوشی خود نصب داشته باشید. بله حق با شماست! این موضوع کمی برای‌تان زمان بر و دردسرساز می‌باشد، اما نگران نباشید ما راه حلی برای این مشکل داریم آن هم استفاده از برنامه ساد۲۴ است. شما با این اپلیکیشن می‌توانید استعلام ثبت چک صیادی بانک‌های مختلف را به‌راحتی بگیرید. در ادامه با این برنامه کاربردی بیشتر آشنا خواهید شد.

استعلام چک صیادی با کد ملی

وارد کردن تمام اطلاعات روی برگه به‌منظور استعلام ثبت چک احتمالا زمان زیادی را از شما بگیرد، به همین دلیل بهتر است راه آسان‌تر را انتخاب کنید و فقط با کدملی و شماره صیادی روی چک این کار را انجام دهید. برای این کار کافی است از اپلیکیشن همه جانبه ساد۲۴ استفاده نمایید و مراحل زیر را انجام دهید:

کافیست ساد۲۴ را دانلود و روی گوشی خود نصب کنید.

 سپس به جهت احراز هویت، تمام اطلاعات خواسته شده را وارد نمایید.

گزینه «استعلام ثبت چک» را انتخاب نمایید.

استعلام چک براساس اقلام اطلاعاتی

 در صفحه جدید اطلاعات خواسته شده را در فیلدهای تعیین شده وارد کنید.

سامانه استعلام چک

همچنین شما در این اپلیکیشن می‌توانید به سوابق استعلام چک‌های ثبت شده خود نیز دسترسی داشته باشید.

چنانچه چک به نام فرد ثبت شده باشد با عبارت (چک در کارتابل مشتری وجود دارد) روبرو خواهید شد.

در غیر این صورت با عبارت (چک در کارتابل مشتری وجود ندارد) روبرو می‌شود.

استعلام چک صیادی بانک مرکزی

شما به همین راحتی توانستید استعلام چک صیادی را در کارتابل بگیرید.

در تصویر بالا چک به نام فرد ثبت نشده است.

 نیاز است بخوانید: استعلام ثبت چک صیادی به ساده‌ترین روش

استعلام چک قدیمی

همان‌طور که پیش‌تر گفتیم سامانه صیادی از سال ۱۴۰۰ به بعد به‌منظور حفظ امنیت و کاهش کلاه‌برداری‌ها ارائه شده است. در این سامانه افراد باید از طریق شناسه ۱۶ رقمی روی فیزیک چک، آن را ثبت، تایید، رد، انتقال و حتی استعلام بگیرند. اما باید بدانید که شناسه ۱۶ رقمی گفته شده فقط روی چک‌های صیادی درج شده‌اند و چک‌های قدیمی متاسفانه این شناسه را ندارند. به همین منظور افراد نمی‌توانند از چک‌های قدیمی استعلام بگیرند.

حتما بخوانید: استعلام چک رایگان و سریع – چطور از چک صیاد استعلام بگیریم؟ 

درنهایت

استعلام چک صیادی بر اساس اقلام اطلاعاتی، یکی از خدمات اختیاری سامانه صیاد می‌باشد که به فرد اطمینان می‌دهد که چک توسط صادرکننده در سامانه به نام او ثبت شده است یا خیر؟ ما در این مطلب از ساد۲۴ به‌طور کامل به این موضوع پرداختیم و به دو روش استعلام چک براساس اقلام اطلاعاتی اشاره نمودیم همچنین گفتیم شما می‌توانید فقط با داشتن کدملی و شناسه صیادی این کار را در برنامه ساد۲۴ انجام دهید.

به این نوشته امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا