صفر تا صد قانون جدید چک

قانون جدید چک تغییرات زیادی در روند معاملات این حوزه به وجود آورده و باعث اعتبار بالای این سند تجاری شده است. بر اساس این قانون، تنها رونویسی چک کافی نبوده و اعتبار آن منوط به ثبت در سامانه صیاد می‌باشد.
مراحل ثبت، تایید، انتقال و استعلام چک صیاد به روش‌های مختلفی صورت می‌گیرد که در این مقاله ضمن بررسی تغییراتی که قانون جدید چک در نقل و انتقال این سند تجاری مهم به وجود‌آورده روش‌های دسترسی به سامانه صیاد را باهم بررسی می‌کنیم.

آشنایی با قانون جدید چک
چک و قوانین جدید آن

چک چیست و چرا به دسته چک نیاز داریم؟

امروزه باتوجه به معاملات کلان مالی که در عرصه‌های مختلف اقتصادی صورت می‌گیرد و مشکلات متعدد در جهت جابجایی حجم زیادی از پول نقد و جلوگیری از مفقودشدن و به سرقت رفتن پول، هرفردی که کوچکترین فعالیتی در بازار دارد نیاز به دسته چک را در خود احساس می‌کند.
در یک تعریف کلی چک یک سند تجاری است که بانک برای استرداد وجه و اعتبار قابل استفاده یا انتقال آن به اشخاص دیگر به صاحب حساب می‌دهد و معمولا برای خرید در حال و پرداخت مبلغ در آینده استفاده می‌گردد.
چک در ایران نیز به عنوان مهمترین ابزار پرداخت  مورد استفاده قرار می‌گیرد و بین ۴۰ تا۵۰ درصد پرداخت‌ها با استفاده از چک انجام می‌شود، همچنین بسیاری از ضمانت‌ها برای خرید وسایل مورد نیاز زندگی یا گرفتن وام از بانک نیز به وسیله چک انجام می‌شود.
.

جدیدترین قوانین مربوط به چک

قانون اصلاح صدور چک با هدف اعتباربخشی به چک و به حداقل رساندن صدور چک بلامحل در سال ۱۳۹۷ توسط مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید که از ابتدای سال ۱۴۰۰ در دستور کار بانک‌ها قرار گرفت.
در این قانون روش صدور، دریافت و انتقال چک تغییراتی داشته و افرادی که مبادلات خود را با چک انجام می‌دهند تکالیفی برعهده دارند.

صادرکننده چک باید اطلاعات چک شامل تاریخ سررسید، مبلغ و اطلاعات هویتی گیرنده را علاوه بر اینکه در برگ چک درج می‌کند در سامانه صیاد نیز ثبت کند. همچنین ذینفع چک نیز هنگام دریافت برگ چک باید اطلاعات آن را در سامانه صیاد، استعلام و با اطلاعات برگ چک تطبیق دهد. اشخاصی که قصد انتقال چک را دارند نیز دیگر نیازی به پشت نویسی چک ندارند و باید اطلاعات هویتی ذینفع جدید را در سامانه صیاد ثبت کنند.

انجام این امور از طریق ابزارهای دسترسی به سامانه صیاد شامل اینترنت‌بانک و همراه ‌بانک ، برنامک‌های موبایلی حوزه پرداخت و شعب بانک‌های عامل امکان‌پذیر است. همچنین سایر ابزارهای مورد استفاده برای ارائه خدمات چک به مشتریان مواردی مانند تلفن‌بانک، سیستم پیامکی، کدهای دستوری و … نیز در دست بررسی است که در صورت اجرایی شدن، توسط شبکه بانکی اطلاع‌رسانی خواهند شد.

یکی از کارآمدترین برنامه‌ها در زمینه استعلام چک‌های صیادی   ساد۲۴ است که علاوه بر استعلام چک صیادی قابلیت منحصربه فرد استعلام سرقتی یا مفقودی نبودن چک دریافتی را به صورت رایگان در اختیار شما قرار می‌دهد.

دانلود رایگان برنامه ساد۲۴ از کافه بازار

چک صیاد چیست تصویر چک صیاد
چک صیاد

تفاوت دسته چکهای صیادی با دسته چک‌های قدیمی

در قانون جدید چک، دسته‌چک‌های تمامی بانک‌ها کاملاً یک‌شکل و یک‌رنگ صادر می‌شوند که باهدف ‏یکپارچه‌سازی و استانداردسازی طراحی‌شده و هویت اوراق بهادار را پیدا خواهد کرد. طبق روال جدید، ‏دیگر شعب بانکی مرجع صدور دسته‌چک نیستند و متقاضی دسته‌چک از طریق سامانه بانک مرکزی اعتبارسنجی شده و دسته‌چک برایش صادر می‌شود.‎

در سامانه صیاد امکان استعلام سوابق صادرکننده چک برای دریافت‌کننده وجود دارد که بزرگ‌ترین ‏مزیت برای کاهش آمار چک‌های برگشتی خواهد بود. با اجرایی شدن صدور دسته‌چک‌های جدید ‏که علاوه بر متحدالشکل بودن، در نحوه صدور نیز از روش یکسانی پیروی می‌کنند، ارتباط متقاضی ‏دسته‌چک با شعبه به ارتباط متقاضی با سامانه صیاد تغییر می‌کند‎.
بنابراین با کنار رفتن شعبه و عوامل انسانی، فرآیند اعتبارسنجی، صدور و رصد استفاده از چک کاملاً ‏مکانیزه می‌شود و امکان اینکه صدور دسته‌چک بر اساس روابط شعب و مشتریان شکل بگیرد، ‏دیگر وجود نخواهد داشت.

با راه‌اندازی این سیستم یک‌پارچه صدور چک، اطلاعات چک به‌صورت ‏آنلاین در دسترس متقاضیان است که امکان شناسایی و اعتبارسنجی را فراهم می‌کند. این سیستم ‏باعث منحصربه‌فرد بودن چک و آنلاین بودن آن بدون در نظر گرفتن بانک صادرکننده می‌شود، بنابراین براساس این قانون و ارایه دسته چک‌های جدید که دارای تاریخ انقضا هستند، باید ثبت و انتقال و دریافت چک در سامانه چک صیادی انجام شود که این سامانه از طریق برنامه ساد۲۴ به راحتی و در کمترین زمان بدون هزینه انجام می‌شود.

الزامات قانونی چک‌های جدید

  • لزوم ثبت اطلاعات مربوط به تمام چک‌های جدید در سامانه صیاد در هنگام صدور و انتقال چک و  تایید توسط ذینفع(گیرنده چک)
  • ممنوعیت صدور چک جدید و ثبت آن در سامانه صیاد توسط دارندگانی که چک برگشتی داشتند و یا رفع سوء اثر نکرده‌اند
  • لزوم صدور چک در وجه گیرنده مشخص و ممنوعیت صدور آن در وجه حامل در سامانه صیاد
  • ثبت انتقال و مشخصات گیرنده جدید چک در سامانه صیاد به جای پشت‌نویسی

راهنمای صدور، دریافت و انتقال چک‌های جدید در سال۱۴۰۰

صادرکننده چک باید مراحل زیر را طی کند:

مراجعه به سامانه صیاد از طریق تلفن ‌همراه که سیم‌کارت آن متعلق به صادرکننده چک است و احراز هویت از یکی از  روشهای زیر:

  • احراز هویت در اینترنت بانک و برنامه موبایلی بانک
  • احراز هویت در نرم‌افزار موبایلی حوزه پرداخت مانند برنامه ساد۲۴
  • احراز هویت حضوری در شعب بانک‌های عامل

دریافت کننده چک باید مراحل زیر را طی کند:

  مراجعه به سامانه صیاد از طریق تلفن‌ همراه که سیم‌کارت آن متعلق به گیرنده چک است و احراز هویت از یکی از روش‌های زیر:

  • احراز هویت در اینترنت بانک و برنامه‌های همراه بانک
  • احراز هویت از طریق همراه بانک یا نرم افزارهای موبایلی مانند نرم افزار کامل و جامع ساد۲۴
  • احراز هویت حضوری در شعب بانک‌های عامل
  • در ادامه استعلام و تطبیق اطلاعات برگ چک شامل تاریخ سررسید، مبلغ، اطلاعات گیرنده چک
  •  سپس تایید یا رد چک براساس انطباق یا عدم انطباق اطلاعات
  • که در صورت تایید، چک در وضعیت ثبت نهایی تلقی گردیده و قابلیت نقد شدن در سررسید را خواهد داشت.


انتقال دهنده چک باید مراحل زیر را طی کند

مراجعه به سامانه صیاد از طریق تلفن ‌همراهی که سیم‌کارت آن متعلق به صادرکننده چک است و احراز هویت از یکی از روش‌های زیر:

  • احراز هویت در اینترنت بانک و برنامه‌های همراه بانک
  •   احراز هویت از طریق همراه بانک و نرم افزارهای موبایلی مانند ساد۲۴
  •   احراز هویت  در شعب بانک‌های عامل طبق روال‌های موجود
  • در ادامه ورود اطلاعات برگ چک متعلق به انتقال‌دهنده در سامانه صیاد
  •   سپس ورود اطلاعات مربوط به بابت و هویت ذینفع جدید چک (انتقال‌گیرنده)

استعلام وضعیت اعتباری صادرکننده چک به سه روش امکان‌پذیر است:

  • سامانه پیامکی۷۰۱۷۰۱ بانک مرکزی، اعتبار صادرکننده چک با عنوان یک رنگ خاص به پیام‌دهنده اعلام می‌شود.
  • پورتال بانک مرکزی به نشانی www.cbi.ir
  • با استفاده از سایت ساد۲۴ و یا دانلود برنامه ساد۲۴

تفسیر رنگ‌های استعلام صیاد

  • وضعیت سفید: صادرکننده چک هیچ سابقه رفع سوءاثر نشده ای در داشتن چک برگشتی ندارد.
  • وضعیت زرد: دارای یک فقره چک برگشتی یا حداکثر مبلغ ۵ میلیون تومامن تعهد برگشتی
  • وضعیت نارنجی: ۲ تا ۴ فقره چک برگشتی یا حداکثر مبلغ ۴۰ میلیون تومان تعهد برگشتی
  • وضعیت قهوه ای: ۵ تا ۱۰ فقره چک برگشتی یا حداکثر مبلغ ۵۰ میلیون تومان تعهد برگشتی
  • وضعیت قرمز: بیشتر از ۱۰ فقره چک برگشتی یا مبلغ بیش از ۵۰ میلیون تومان تعهد برگشتی
تایید ثبت و دریافت چک صیاد بر اساس ثانون جدید چک در نرم افزار ساد24
ثبت چک در نرم‌افزار ساد۲۴

جهت آموزش تصویری روش ثبت چک صیاد، دریافت، انتقال و استعلام آن مقاله چک صیاد چیست؟؟؟ هرآنچه باید در مورد چک صیاد بدانید را مطالعه کنید.

نحوه وصول چکهای ثبت شده در سامانه صیاد بر اساس قانون جدید چک

مالک نهایی چک (آخرین ذینفع) در تاریخ سررسید آن، با مراجعه به شعبه هر کدام از بانک‌های کشور، می‌تواند نسبت به وصول مبلغ چک اقدام کند. در صورت کسری حساب صادرکننده(شخصی که چک در ابتدا متعلق به او بوده) می‌تواند مبلغ موجود در آن حساب را طلب کرده و همچنین خواهان پرداخت مبلغ کسری چک از محل مبالغ موجود در سایر حساب‌های انفرادی ریالی حساب در همان بانک (به ترتیب اعلامی توسط بانک مرکزی) شود.

نحوه برگشت زدن چک‌های ثبت شده در سامانه صیاد بر اساس قانون جدید چک

درصورت تحقق مواردی که منجر به برگشت چک می‌شود، بانک مکلف است به درخواست دارنده چک، فورا غیرقابل پرداخت بودن آن را در سامانه یکپارچه بانک مرکزی ثبت کند و با دریافت کد رهگیری و درج آن در گواهینامه عدم پرداخت، علت یا علل عدم پرداخت را صریحا قید و آن را امضاء، مهر و به متقاضی (دارنده چک) تسلیم کند.
دارنده چک برگشتی با در دست داشتن گواهینامه عدم پرداخت، می‌تواند به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی قوه قضائیه رفته و درخواست صدور اجراییه از دادگاه صالح را کند. دادگاه با بررسی متن چک و احراز سه شرط مذکور در ماده (۲۳) قانون صدور چک، اجرائیه را صادر می‌کند.
از تاریخ ابلاغ اجرائیه، ۱۰ روز به صادرکننده چک برگشتی مهلت داده می‌شود که مطالبات خود را پرداخت ‌کند یا با موافقت دارنده ترتیبی برای پرداخت آن بدهد یا مالی را معرفی کند، در غیر این صورت، براساس درخواست دارنده چک، مطابق قانون « نحوه اجرای محکومیت مالی» اقدام خواهد شد.

چک برگشتی و عواقب آن

در قانون جدید چک، بعد از ثبت غیرقابل پرداخت بودن یا کسری مبلغ چک در سامانه یکپارچه بانک مرکزی، این سامانه مراتب را به صورت خودکار به تمام بانک‌ها و موسسات اعتباری اطلاع می‌دهد. پس از گذشت ۲۴ ساعت، تمام بانک‌ها و موسسات اعتباری مورد نظر مکلفند تا زمانی که از چک برگشتی رفع سوء‌اثر نشده، محدودیت‌های زیر را نسبت به صاحب حساب و امضاکننده چک برگشتی اعمال کنند:
الف) عدم امکان افتتاح هرگونه حساب و صدور کارت بانکی جدید؛ حتی صدور المثنی/ تمدید تاریخ اعتبار کارت/ کارت اعتباری و تسهیلات خرد
ب) مسدود شدن وجوه تمام حساب‌ها و کارت‌های بانکی و هر مبلغ متعلق به صادرکننده که تحت هر عنوان نزد بانک‌ها و موسسات اعتباری موجود است به میزان کسری مبلغ چک و به ترتیب اعلامی از سوی بانک مرکزی
ج) عدم پرداخت هرگونه تسهیلات بانکی یا صدور ضمانت‌نامه‌های ارزی یا ریالی
د) عدم گشایش اعتبار اسنادی ارزی یا ریالی

پیشنهاد می‌شود جهت اطلاع از چگونگی رفع سوء اثر از چک برگشتی مطلب تهیه شده در این مورد را در وبلاگ ساد۲۴ مطالعه کنید.

امکانات نرم افزار ساد24 در زمینه قانون جدی چک
ساد۲۴

بهترین کار درزمان مفقود شدن یا سرقت شدن چک صیادی

باتوجه به زمان‌بر بودن مراجعه به بانک و اعلام مفقودی چک و مراجعه به مراجع قضایی و امکان دست به دست شدن چک سرقتی و یا مفقود شده در بازار در این بین، بهترین و سریع‌ترین راه ثبت چک سرقتی/مفقودی خود در سامانه ساد۲۴ می‌باشد.
ساد۲۴ کامل‌ترین سامانه ثبت و استعلام چک‌های صیادی و چک های مفقودی/سرقتی می باشد که برای راحتی کار شما هموطنان عزیز در سامانه کشوری ساد۲۴ ، خدمات ثبت، استعلام و اطلاع‌رسانی چک‌های بانکی در هر ساعت از شبانه روز به صورت رایگان انجام می‌شود.

شما با مراجعه به سامانه ساد۲۴ ویا نصب برنامه ساد۲۴ می‌توانید چک دریافتی خود را به صورت کاملا رایگان استعلام بگیرید و از سرقتی نبودن آن اطمینان حاصل نمایید.
همچنین در صورت بروز حادثه ای مانند سرقت و یا گم شدن چک ، با ثبت آن در سامانه ساد۲۴ می توانید به خود و سایر هموطنان  عزیزمان یاری رسانده و از سوء استفاده های احتمالی و یا نقل و انتقال آن در بازار جلوگیری نمایید.

دانلود رایگان برنامه ساد۲۴ از کافه بازار

و در پایان

باتوجه به آنچه در مورد ثبت، تایید،انتقال و استعلام چک صیاد خواندیم می‌توان نتیجه گرفت راه‌اندازی سامانه صیاد کمک زیادی به کاهش جرایم مربوط به حوزه چک و سامان بخشیدن به معاملات در این حوزه نموده است. که البته از معایب آن می توان به زمان‌بر بودن ثبت چک و کاهش سرعت نقل و انتقال آن اشاره کرد که باتوجه به مزایای بسیار خوبی که برشمردیم با کمی صرف زمان و فراگیری نحوه کار با سامانه صیاد سرعت نقل و انتقال چک افزایش خواهد یافت.

پیشنهاد می‌شود مقاله پرسش و پاسخ چک صیاد با پاسخ به سوالات کاربردی در حوزه چک صیاد را در وبلاگ ساد۲۴ مطالعه کنید.

نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را در مورد این مقاله یا هرگونه سوال در مورد چک صیاد را در قسمت دیدگاه با ما در میان بگذارید.

1.8/5 - (266 امتیاز)

نوشته های مشابه

‫20 دیدگاه ها

  1. سلام وقتتون بخیر اول از همه تشکر میکنم بابت زحماتی که برای اطلاع رسانی مردم میکشید در ادامه یک سوال خدمتتون دارم اگر چکی به نام دونفر ثبت بشه یعنی دریافت کننده دو نفر ثبت بشن آیا یکنفر از اونها میتونه چک رو برگشت بزنه یا هردونفر باید باشند ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا