آموزش استعلام رفع سوء اثر از چک برگشتی + هشدار بانک مرکزی به دارندگان چک برگشتی

بانک مرکزی بخشنامه‌ای را به بانک‌ها و موسسات اعتباری برای نظارت بیشتر بر افراد دارای بیش از ۲۰ فقره چک برگشتی ابلاغ کرد.پس اگر در پرونده مالی خود چک برگشتی دارید، همانطور که در مطلب ذیل توضح داده ایم برای رفع سوء اثر از چک برگشتی اقدام کنید. شما میتوانید برای استعلام رفع سوء اثر شدن از چک صیاد از طریق اپلیکیشن استعلام چک ساد۲۴ اقدام نمایید.

بخشنامه بانک مرکزی در خصوص چک برگشتی

رفع سوء اثر شدن از چک برگشتی چند روز زمان می برد؟

اگر از طریق مواردی که در این مطلب ذکر شد، بین ۳ روز تا ۷ روز زمان می برد.

برای استعلام رفع سوء اثر از چک برگشتی باید به بانک مراجعه کنیم؟

خیر کافی است اپلیکیشن ساد۲۴ را نصب کنید و در کمتر از یک دقیقه استعلام بگیرید. ویدئوی مربوط به استعلام چک در مطلب قرار گرفته است.


مدیریت کل نظارت بر بانک‌ها و موسسات اعتباری بخشنامه ای صادر کرد و محتوای آن به مطالب ذیل تاکید داشت:
بر اساس بند ج ماده ۳۵ قانون پولی و بانکی کشور، هر بانک در مقابل خسارتی که بر اثر عملیات آن متوجه مشتریان می‌شود مسئول و متعهد جبران خواهد بود.

از سوی دیگر بر اساس ماده ۳۰ از دستورالعمل حساب جاری نیز مسئولیت عدم رعایت یا تخطی از مقررات دستورالعمل حساب جاری با هیات مدیره هر بانک است و در صورت تخلف، مشمول مجازات‌های انتظامی موضوع ماده ۴۴ قانون پولی و بانکی کشور می‌گردد.

تایید نشدن چک

همچنین رفتار مدیران ارشد آن بانک / موسسه اعتباری در این زمینه در سوابق آنان درج و در فرآیند تایید صلاحیت برای تصدی سمت‌های مدیریتی ملحوظ نظر خواهد بود.

بیشتر بخوانید:چک برگشتی از شکایت و پیگیری تا نقد کردن پول + پادکست

با عنایت به اهمیت مراتب فوق‌الذکر، خواهشمند است ضمن ابلاغ مفاد این بخشنامه به تمامی واحدهای ذیربط آن بانک و انجام تدابیر و اقدامات کنترلی لازم به منظور اطمینان از حسن اجرای دستورالعمل حساب جاری، دستور فرمایند فایل پیوست در خصوص اشخاص دارای بیش از ۲۰ فقره چک برگشتی با نظارت واحد بازرسی آن بانک تکمیل و به طور مستمر در دو مقطع پایان شهریورماه و پایان اسفندماه هر سال به منظور اتخاذ تدابیر مقتضی به این مدیریت کل ارسال نمایند.

همچنین ضروری است مدیریت بازرسی آن بانک نسخه‌ای از گزارش‌ها و نتایج بررسی‌های صورت گرفته در این خصوص را به همراه مستندات مربوطه، به طور  ماهانه به این بانک ارسال نمایند.

رفع سوء اثر از چک برگشتی

در پی این بخشنامه و سختگیری‌های بانک مرکزی در رابطه با چک های برگشتی، اگر در پرونده‌ی مالی خود چک برگشتی دارید هر چه سریعتر برای رفع سوء اثر از آنها اقدام کنید.

رفع سوء اثر از چک به معنای پاک شدن و از بین رفتن سابقه برگشت خوردن از چک به هر دلیلی مانند نقص موجودی، نقص امضا و… در سیستم بانک مرکزی است.

رفع سوء اثر از چک‌های برگشتی افراد که از طریق شعب بانک‌ها و واحد‌های تابع آن صورت می‌پذیرد به اشکال مختلف مانند تأمین موجودی چک، ارایه لاشه چک برگشتی، ارایه رضایت‌نامه محضری از سوی ذی‌نفع چک به بانک، واریز مبلغ چک به حساب جاری و مسدود کردن آن و نیز ارایه حکم قضایی مبنی بر رفع سوءاثر چک برگشتی امکان‌پذیر است.

بیشتر بخوانید: تمام مطالبی که باید در رابطه با رفع سوء اثر از چک برگشتی بدانید

پیگیری و استعلام رفع سوء اثر از چک

اصولا رفع سوء اثر شدن از چک‌ها یک بازه‌ی زمانی خاص دارد که معمولا بین ۳ تا ۷ روز است. حتما این سوال برای شما پیش می‌آید که از چه طریق می‌توانیم از رفع سوء اثر شدن چک‌ها مطلع شویم؟ اگر تعداد چک ها کم بوده یا تعداد چک سوءاثر شده به اندازه ای باشد که در نتیجه استعلام صیاد شما تغییری ایجاد شود،می توانید با نصب اپلیکیشن ساد۲۴ به کمک استعلام صیاد رایگان ( از طریق بانک مرکزی صورت میگیرد و به طور مستقیم به سیستم بانک مرکزی متصل است) از تعداد چک های برگشتی خود و رفع سوء اثر شدن آنها آگاه شوید و دیگر نیازی به مراجعه به بانک ندارید.

اموزش رفع سوء اثر از چک برگشتی

ابتدا باید اپلیکیشن ساد۲۴ را از کافه بازار دانلود کنید سپس برای اطلاع و استعلام رفع سوء اثر از چک برگشتی کافی است تا شماره صیادی یکی از چک های خود را در قسمت استعلام صیاد اپلیکیشن ساد۲۴ وارد کنید. برای اطلاعات بیشتر ویدئو ذیل را مشاهده نمایید:

بیشتر بخوانید:استعلام چک‌های صیاد رایگان شد!|معرفی روش‌های استعلام صیاد

ساد۲۴ آسان ترین روش استعلام صیاد را برای شما فراهم کرده است و شما می توانید ضمن اطلاع از سرقتی/مفقودی نبودن چک از خوش حسابی صادر کننده چک مطلع شوید و با اگاهی نسبی از پاس شدن چک ان را بپذیرید.
ساد۲۴ معاملات امنی را برای شما رقم میزند.
دانلود اپلیکیشن ساد ۲۴


منبع: همشهری آنلاین

2.5/5 - (32 امتیاز)

نوشته های مشابه

‫17 دیدگاه ها

  1. سلام اگه راهنمایی کنید ممنونم من چک دار م سال ۹۶ برگه میگه شکایت روش ۱۵۰۰ اگه طرف پیدا نکنم‌باید چکاررکنم‌

  2. سلام چک من امروز برگشت خورد فرداش تامین اعتبارکردم چک برگشتی پاس شد حالا باید رفع سو اثرکنم وبه بانک برم یا چکارکنم

    1. سلام بله به بانک مراجعه کرده و رفع سواثر نمایید.
      وضعیت اعتباری چک های خود و دیگران را در برنامه ساد۲۴ استعلام بگیرید.
      نصب ساد۲۴ از لینک زیر
      https://sad24.ir/l/ci

  3. سال ۹۴چک داشتم چهار تا برگشت خورده جمعا به مبلغ ۱.۵میلیون امروز رفتم وام بگیرم گفتن چک برگشتی داری،اون سال پول دادم لاشه چک هارو گرفتم ولی الان گم شده لاشه ها برای رفع سو اثرش چه راه حل های وجود داره و چقدر زمان میبره؟

  4. سلام
    ضامن شدم چکم برگشت خورده قصد داشتم ضامن وام ازدواج یکی از اشنا هاهم بشم چن روز طول میکشه ک وقتی چک برگشت خورده اسعلام بانک مشخص نشه

  5. سلام من چک جدید دارم ۲ برگ چک برای کسی صادر کردم که اون شخص به موقع پاس نکرد و چک برگشت خورد ولی خودم بعد مدتی حساب پر کردم و چک‌ها مجدد رفت بانک و پاس شد ولی هنوز تو سیستم میزنه که من چک برگشتی دارم چکار باید انجام بدم تا رفع سو اثر بشه

      1. سلام. اگر زیر ده روز از تاریخ برگشت چک ، چک پاس شده باشه باز هم نیاز به رفع سوء اثر داره؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا