بیش ترین سود سپرده بانک‌ها

سپرده گذاری در بانک این روزها بسیار رواج دارد.اکثر افراد جهت بهبود وضعیت اقتصادی خانواده خود در کنار شغل اصلی در پی یافتن یک راه برای سرمایه گذاری سودمند می‌باشند اما در کنار این تفکر، ترس از دست دادن سرمایه و همچنین ورشکسته شدن را دارند که به همین دلیل به سپرده گذاری در بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری روی می‌آورند.در این مقاله نحوه سپرده‌گذاری در بانک و انواع سود سپرده را بررسی می‌کنیم.

شعبه بانک جهت سپرده گذاری
شعبه بانک

حساب سپرده چیست؟

حساب سپرده نوعی حساب جاری، پس انداز یا هرنوع دیگری از حساب بانکی است، که با افتتاح آن، مشتری مبلغی پول را نزد بانک سپرده می‌گذارد و بابت آن سود با درصدی مشخص دریافت می‌کند.

چرا نیاز به سپردهگذاری در بانک داریم؟

بانک یک مکان امن برای سرمایه‌گذاری است که سود قطعی به شما می‌دهد. شما می‌توانید بدون هیچ نگرانی سرمایه‌ خود را در اختیار بانک قرار ‌دهید و بدون اینکه متحمل ریسکی بشوید ماهانه سود خود را دریافت کنید.
سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی دیگر با ریسک‌هایی همراه است و اطمینان خاطری که از سوددهی بانک برای افراد به وجود می‌آید را در بازارهایی مثل ارز، بورس، سکه و طلا یا مسکن نمی‌توان پیدا کرد.

۳.میزان سود حاصل از سپرده‌گذاری به چه صورت است؟

آخرین نرخی که شورای پول و اعتبار برای سپرده‌های بانکی تعیین کرد به این صورت بود که نرخ سود سپرده سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت عادی ۱۰ درصد، و نرخ سود سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت ویژه سه ماهه ۱۲ درصد است.
همچنین نرخ سود سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت ویژه شش ماهه ۱۴ درصد، نرخ سود سپرده سرمایه‌گذاری یک‌ساله ۱۶ درصد و نرخ سپرده سرمایه‌گذاری با سررسید دو سال ۱۸ درصد است.

سود سپرده بانک ها در سال1400
میزان سود سپرده بانک‌ها

سپرده کوتاه مدت و بلندمدت در بانک به چه معناست؟

افتتاح حساب سپرده در بانک به دو صورت امکان‌پذیر است:

سپرده بلندمدت

حساب‌هایی که سررسید آنها بیشتر از یک ‌سال است، حساب بلندمدت هستند. در این نوع سرمایه‌گذاری، سپرده شما یک ‌سال یا بیشتر از یک‌سال در اختیار بانک قرار دارد و بانک بیشترین سود را به شما می‌دهد.

سپرده کوتاه مدت

حسابی که سررسید آن کمتر از یک‌سال بوده و مشتری هر زمان نیاز بود بتواند از آن برداشت کند را حساب کوتاه مدت می‌گویند. در این نوع سرمایه‌گذاری؛ سودی کمتر از سود حساب بلند مدت نیز به مشتری پرداخت می‌کند.

آیا درصد سپرده گذاری در همه بانکها یکسان است؟

با توجه به میزان سخت گیری بانک مرکزی و وزارت اقتصاد، گاهی بانک‌ها با استفاده از ترکیب طرح‌هایی خاص با هدف جذب مشتری و سرمایه بیشتر، نرخ سودها را افزایش می‌دهند ولی در نهایت تغییر چندانی در سود حاصل از سپرده‌گذاری ایجاد نمی‌شود.
برخی از بانک‌ها در جهت راضی کردن مشتریان به افتتاح حساب سپرده در بانک خود، به پشتوانه سپرده آن‌ها اقدام به پرداخت وام به میزان ۸۰ درصد از سپرده مشتری، با سود کم و بدون ضمانت تا سقف حداکثر ۲۰۰ میلیون تومان می‌نمایند.

شما می‌توانید با استفاده از برنامه ساد۲۴ اقساط وام خودرا بدون نیاز به ماشین حساب محاسبه نمایید.

دانلود رایگان نرم‌افزار ساد۲۴ از کافه بازار

محاسبه نرخ سود و قسط های وام با اپلیکیشن ساد24
محاسبه قسط و سود وام

پیشنهاد می‌شود مقاله چگونه وام بگیریم؟ آشنایی با انواع وام بانکی را در وبلاگ ساد۲۴ مطالعه نمایید.

کدام بانک بیشترین سودسپرده را به مشتریان پرداخت میکند؟

زمانی که برای افتتاح سپرده به شعب مختلف بانک‌ها مراجعه می‌کنید و به فکر بیشترین سود سپرده بانک هستید، سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری یکی از پیشنهادهایی است که با آن مواجه می‌شوید.
 صندوق‌های سرمایه‌گذاری بانک‌ها اگرچه سود ثابتی را برای مشتری پیش‌بینی نمی‌کنند اما معمولاً در پرداخت سود ماهیانه رقابت سختی با سود سپرده‌ها دارند و سعی می‌کنند از سقف سود سپرده‌ها سبقت بگیرند.

محاسبه سود سپرده گذاری در بانک
سپرده گذاری دربانک

فعالیت صندوق سرمایه گذاری بانک به چه صورت است؟

صندوق سرمایه گذاری مجموعه‌ای از سهام، اوراق مشارکت و سایر اوراق بهادار است که فرصت سرمایه گذاری واسطه‌ای را برای شما بوجود می‌آورد. اغلب افرادی که قصد سرمایه‌گذاری غیرمستقیم و با حداقل ریسک در بورس را دارند، جامعه هدف صندوق‌ها محسوب می‌شوند و درواقع صندوق‌های سرمایه‌گذاری که زیر نظر سازمان بورس و برخی بانک‌ها و موسسه‌های اعتباری فعالیت می‌کنند، نقش واسطه مالی را برای این افراد ایفا می‌کنند تا سرمایه‌گذاری کم ریسک‌تر و حرفه‌ای‌تری داشته باشند. در حال حاضر سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه گذاری در بازار ایران به بیش از ۱۱۵۰۰۰ میلیارد تومان رسیده است.

چگونه میتوانیم قبل از موعد، سپرده خود را از بانک بازپس گیریم؟

در صورتی که اقدام به بازکردن حساب بلندمدت کرده‌اید و می‌خواهید سرمایه‌تان را زودتر از موعدی که با بانک قرار گذاشته‌اید (یک یا دو سال؛ بستگی به این دارد که کدام سپرده بلندمدت را انتخاب کرده باشید) بردارید، بانک درصد مشخص‌شده‌ای از پول شما را کسر می‌کند تا این خروج زودتر از موعد سپرده را جبران کند. حالا می‌شود اسمش را جریمه برداشت قبل از سررسید سالانه یا عنوان‌های مشابه هم گذاشت ولی معمولا در اصطلاحات بانکی به آن نرخ شکست می‌گویند.

نرخ شکست حساب سپرده بلند مدت چگونه محاسبه می‌شود؟

باتوجه به اطلاعیه بانک مرکزی نرخ سود علی‌الحساب سپرده‌های سرمایه‌گذاری مدت‌دار که قبل از سررسید برداشته شوند معادل نرخ سود علی‌الحساب سپرده سرمایه‌گذاری متناظر با دوره ماندگاری آن با کسر نیم درصد خواهد بود. 

نتیجه گیری

در این مقاله بایکدیگر انواع حساب سپرده، شرایط سپرده‌گذاری و نرخ سود سپرده در بانک را بررسی کردیم، همچنین مزایای صندوق‌های سرمایه گذاری بانک‌ها را برشمردیم و فهمیدیم چگونه می‌توان زودتر از موعد سپرده خود را از بانک پس گرفت.
در آخر می‌توان گفت سپرده گذاری در بانک فقط یک راه مطمعن جهت حفظ اصل پول شما می‌باشد و سود چندانی عایدتان نمی‌شود، باتوجه به افزایش بالای نرخ تورم از آن به عنوان بهترین روش جهت سرمایه‌گذاری نمیتوان نام برد چون پس از مدتی ارزش پول شما کم می شود اما باتوجه به نوسانات بازار بورس  و ریسک بالای سرمایه گذاری در بازار کنونی اقتصادکشور چنانچه به دنبال روشی با ریسک کم هستید می‌توانید پول خود را در بانک سپرده‌گذاری نمایید.

خواهشمند است نظرات، سوالات و پیشنهادات خود را پیرامون این مقاله در قسمت دیدگاه با ما در میان بگذارید.

4.3/5 - (28 امتیاز)

نوشته های مشابه

‫14 دیدگاه ها

  1. سلام ،
    در جایی خوندم برای مبالغ بالا تر (مثلا بیش از ۱۰ ملیارد تومان) بعضی بانک ها سود بیشتری میدهند ، ایا این موضوع درست است ؟

  2. خسته نباشید … مثلا اگه ۳۰ میلیون با سود ۱۴ درصد شش ماهه بزارم …
    هر ماه چه مبغلی بعنوان سود به حسابم میاد ؟؟

  3. من حساب سپرده یک ساله بازکردم الان شش ماه شده میتونم پولمو از بانک پس بگیرم؟چه قدر ازم کسر میشه؟

    1. سلام در حال حاضر سود سپرده ۶ ماهه ۱۴ درصد است ۰.۵درصد هم به عنوان نرخ شکست کسر شده و سود سپرده شما با نرخ ۱۳.۵درصد حساب می شود.

    1. سلام به دستور بانک مرکزی قوانین کلی بانک ها یکسان می باشد.
      جهت اطلاعات بیشتر به بانک مراجعه نمایید تا از طرح های تشویقی بانک ها مطلع شوید.

    1. سلام صندوق های سرمایه گذاری بانک‌ها درصد سود مشخصی ندارند و سود آن‌ها وابسته به بازار بورس طلا و … می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا