۳ سامانه مهم و ضروری برای استعلام چک + آموزش

با توجه به اینکه بیشتر افراد معاملات خود را با چک انجام می دهند، بانک مرکزی تصمیم گرفته است با راه اندازی سامانه هایی در این حوزه، جرائم مرتبط با چک را تا حد زیادی کاهش دهد. شما نیز می توانید با آگاهی یافتن نسبت به این سامانه ها و استفاده از آن ها معاملات امنی داشته باشید.

سامانه استعلام صیاد

یکی از سامانه های مهمی که توسط بانک مرکزی راه اندازی شده است، سامانه استعلام صیاد است. شما به کمک این سامانه می توانید از خوش حسابی صادر کننده چک مطلع شوید و با آگاهی نسبت به این که آیا صادر کننده چک خوش حساب است یا خیر، چک را بپذیرید.

بیشتر بخوانید: استعلام چک رایگان و سریع – چطور از چک صیاد استعلام بگیریم؟

سامانه استعلام چک برگشتی

سامانه استعلام چک برگشتی، همان سامانه استعلام صیاد است که شما می توانید به کمک آن از تعداد و مبالغ چک های برگشتی صادر کننده چک مطلع شوید. به همین خاطر سامانه صیاد به سامانه چک برگشتی نیز معروف است.

سامانه استعلام رفع سوء اثر از چک برگشتی

همانطور که می دانید اگر کسی در پرونده مالی خود چک برگشتی داشته باشد، چک او دارای اثر سوء بر خوش حسابی شخص است. بنابراین دیگر کسی به آن ها اعتماد نمی کند و از آن ها چک نمی پذیرد. اگر در پرونده مالی خود چک برگشتی دارید، باید از آن ها رفع سوء اثر کنید.

برای رفع سوء اثر از چک برگشتی، باید مراحل قانونی را طی کنید که به دلیل پیچیده بودن در این مطلب نمی گنجد.

مراحل رفع سوء اثر بین ۳ تا ۷ روز کاری به طول می انجامد که شما می توانید برای اطلاع از این موضوع از چک های خود استعلام بگیرید و دیگر نیازی نیست که به بانک مراجعه کنید.

برای استعلام رفع سوء اثر از چک در واقع باید فقط استعلام صیاد بگیرید و اگر نتیجه استعلام سفید بود، دیگر نیازی نیست که نگران باشید زیرا از چک شما رفع سوء اثر شده است.

سامانه استعلام سرقتی/مفقودی نبودن چک دریافتی ساد۲۴

سامانه استعلام چک ساد۲۴، یکی از معتبر ترین سامانه های استعلام چک، تحت حمایت معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه می باشد. شما می توانید با ثبت چک سرقتی/مفقودی در سامانه و یا استعلام گرفتن از چک دریافتی، از سرقتی/مفقودی نبودن آن اطمینان حاصل کنید.

مراحل استعلام چک جهت اطمینان از پاس شدن آن

نحوه کار با سامانه های مرتبط با چک

همانطور که در ابتدا توضیح دادیم، سامانه استعلام چک برگشتی، سامانه رفع سوء اثر از چک برگشتی همان سامانه صیاد هستند و شما می توانید با شماره صیادی ثبت شده روی چک از چک های مورد نظر استعلام بگیرید.
برای اطلاع از سرقتی یا مفقودی نبودن به کمک سامانه ساد۲۴ نیز کافی است شماره سریال و سری درج شده روی چک را در سامانه ساد۲۴ به آدرس sad24.ir وارد کنید.

اپلیکیشن استعلام همه جانبه چک

به کمک اپلیکیشن استعلام چک ساد۲۴ می توانید از خوش حسابی صادر کننده چک و سرقتی/مفقودی نبودن چک مطمئن شوید. این اپلیکیشن به شما کمک می کند تا به طور ۳۶۰ درجه چک های خود را مدیریت کنید.

مزیت های اپلیکیشن ساد24
1.7/5 - (107 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا