پاسخ به ۱۲ سوال کلیدی در مورد چک سرقتی/مفقودی

برای همه ما پیش آمده است که یک برگ چک و یا دسته چکمان گم شده و یا به سرقت رود! چک گم شده خطرات زیادی دارد که اکثرا از آن آگاهیم. در این مقاله سعی داریم به ۱۲ سوال پرتکرار شما در زمینه چک سرقتی/مفقودی پاسخ داده و نگرانی شما را از بابت چکی که گم کرده‌اید کاهش دهیم پس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید و اگر سوال یا ابهامی در زمینه چک سرقتی دارید در قسمت دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول در مورد چک گم شده یا چک سرقت شده

سوالات متداول و کاربردی

چگونه می‌توانم سرقتی بودن چک را در دادگاه اثبات کنم؟

راه‌های اثبات سرقت دسته چک یا برگه چک عبارتند از:

  • گواهی و یا شهادت حداقل دو شاهد مرد و یا یک شاهد مرد و دو شاهد زن مبنی بر سرقت چک.
  • اقرار متهم به سرقت چک
  • علم قاضی که از طریق متعارف حاصل شده باشد، مبنی بر سرقت چک
  • تهیه استشهاد محلی معتبر و ارائه به دادگاه

آیا راهی وجود دارد که قبل از دریافت چک از سرقتی نبودن آن مطمئن شویم؟

بله سامانه ساد۲۴ به منظور جلوگیری از سوءاستفاده از چک‌های سرقتی/مفقودی راه اندازی شده است و می‌توان قبل از دریافت چک از سرقتی نبودن آن مطمئن شد.

یک فقره چک به مبلغ ۵۰ میلیون تومان که در وجه اینجانب بوده و تاریخ آن متعلق به ۵ سال پیش است از من سرقت شده است، آیا امکان سوءاستفاده از چک وجود دارد؟ باید چه اقداماتی انجام دهم؟

بله امکان سوءاستفاده از چک شما وجود دارد. ابتدا باید به بانک مراجعه کرده و درخواست مسدودی حساب کنید. سپس به مراجع قضایی مراجعه کرده و طرح شکایت نمایید.

یک فقره چک به مبلغ ۱۰ میلیون تومان، بدون تاریخ و در وجه اینجانب می‌باشد، در قسمت بابت چک جهت ضمانت بوده و از ماشین من سرقت شده است چگونه می‌توانم از سوءاستفاده از چک جلوگیری کنم؟

برگه چکی که تاریخ ندارد می‌تواند برای شما ایجاد مشکل کند. به مراجع قضایی مراجعه کرده و طرح شکایت نمایید. با ثبت مشخصات چک در سامانه ساد۲۴ از دست به دست شدن آن جلوگیری کنید.

ردیابی چک سرقتی یا چک مفقودی

یک برگ چک از شخصی دریافت کردم و بعد از مراجعه به بانک با مسدودی حساب مواجه شدم و فهمیدم صاحب چک اعلام مفقودی کرده است، در حال حاضر من باید چه کاری انجام دهم تا به پول خود برسم؟

باید شخصی که چک را از ایشان دریافت کرده‌اید معرفی کنید.

من ساکن خارج از کشور هستم و یک فقره چک خود را گم کرده‌ام، هم اکنون یک نفر از ایران چک من را به بانک برده و برگشت زده است من چگونه می‌توانم جعلی بودن چک را ثابت کنم؟

اگر چک شما متعلق به حسابی در ایران است باید بعد از اطلاع از مفقودشدن چک به بانک اعلام مفقودی می‌کردید و ممکن است برای شما مشکل ایجاد شود. اما اگر چک شما متعلق به حساب شما در خارج از کشور استدر ایران قوانین چک را ندارد و صرفا یک سند عادی است که نشان می‌دهد شخصی از شما طلب دارد و مشکلی برای شما ایجاد نخواهد شد.

شریک کاری من یک برگ از چک من را ربوده است و برگه چک را تکمیل کرده و در قسمت بابت جهت وصول مطالبات پر کرده است و امضای بنده را نیز بر روی برگه چک وارد کرده است. ایشان در حال حاضر از من شکایت کرده و شاهد هم معرفی کرده است من چگونه می‌توانم از خود دفاع کنم؟

شما باید بابت جعل و سرقت شکایت کرده و ادعای خود را در دادگاه اثبات نمایید.

۱۰ فقره چک از من به سرقت رفته است و این سرقت‌ها به مرور بوده و من فقط ۹ فقره چک را اعلام مفقودی کردم و یک برگ دیگر به بانک رفته و برگشت زده شده است. من چگونه می‌توانم مفقودی بودن این برگه چک را ثابت کنم؟

مجدد اعلام سرقت نمایید و شکایت کیفری سرقت را مطرح نمایید و سپس دادخواست استرداد لاشه چک و ابطال برگه چک را مطرح نمایید.

یک برگه چک به من داده شده و آن را به شخص دیگری انتقال دادم هم اکنون مشخص شده است برگه چک سرقتی بوده و من دقیقا نمی‌دانم چک را از چه کسی دریافت کرده‌ام چگونه باید از خود دفاع کنم؟

باید شخصی که چک را به شما داده است معرفی نمایید.

مراحل اعلام مفقودی چک در دادگاه

مراحل اعلام مفقودی چک چگونه است؟

برای اعلام مفقودی چک باید مراحل زیر را انجام دهید:

  • ثبت فوری اطلاعات چک در سامانه ساد۲۴
  • مراجعه به بانک و مسدود کردن حساب دسته چک
  • مراجعه به دادگاه و دریافت دستور قضایی
  • تحویل دستور قضایی به بانک و مسدودی دائم چک

روش ثبت چک سرقتی/مفقودی در سامانه ساد۲۴ چگونه است؟

در مقاله چک سرقت شده را چگونه ردیابی کنیم؟ به طور کامل روش ثبت چک در سامانه ساد۲۴ را توضیح داده‌ایم.

دسته چک من صیاد است و گم شده است با توجه به اینکه چک صیاد قابلیت نقد شدن ندارد بازهم باید اعلام مفقودی کنم؟

بله با توجه به وجهه حقوقی چک گم شده و سوءاستفاده هایی که کلاهبرداران ممکن است از چک سرقتی شما نمایند شما باید حتما اعلام مفقودی نمایید در غیر این صورت جرم هر سواستفاده از چک متوجه شما است.

چک صیاد ویژگی‌هایی دارد که بهتر است در مقاله چک صیاد چیست؟ بیشتر در مورد آن بدانید.

جمع بندی

در این مقاله به سوالات متداول شما در مورد چک سرقتی/مفقودی پاسخ داده‌ایم. سامانه ساد۲۴ اولین و تنها سامانه ثبت و استعلام چک سرقتی/مفقودی در کشور می‌باشد که تاثیر زیادی در کاهش جرایم در زمینه سوءاستفاده از چک‌های سرقتی داشته است.

اگر چک شما گم شده است، اگر سوالی در زمینه چک سرقتی/مفقودی دارید در قسمت دیدگاه با ما و کاربران ساد۲۴ در میان بگذارید.

4.1/5 - (14 امتیاز)

نوشته های مشابه

‫18 دیدگاه ها

  1. با سلام یک سال پیش ماشین بنده دزدیده شد وبعد از سه روز پیدا شد ولی من در ماشین خودم یک چک امانتی داشتم که اصلا خبر نداشتم تا اینکه سه ماه بعد چک بنده را به بانک برده و برگشت خورده و تمام حسابهای من بسته شده من هم شکایت کردم وتمام مدارک که دادگاه خواسته برده ام ولی تا به حال جواب درستی از دادگاه نیامده لطفا راهنمایی کنید

  2. باسلام دسته چک من صیاد هستش و یکی از دسته چک من سه فقره چک رو سرقت کرده و چک‌ ها رو با ته چک کنده کامل کنده که متوجه نشم ولی من متوجه شدم که برگه های چک سه فقره کم هستش باید چکار کنم چون ته چک هم ندارم که شماره صیادچک روداشته باشم که از ساد۲۴اعلام سرقت کنم لطفا راهنمایی کنید ممنونم

    1. سلام جهت استعلام شماره چک ها به بانک مراجعه کنید. در بانک نیز اعلام مفقودی کرده و مشخصات چک های خود را در سامانه ساد۲۴ ثبت کنید.
      https://sad24.ir/

  3. سلام من یک برگ چک گم کردم ولی نمیدونم شماره سریالش چی بوده تو ته چک ها هم یادداشت نکردم حالا چکارکنم؟

  4. سلام قرابودبه یکی چک دادم ولی چک بنام یه نفردیگه صادرشدقراربودکسی که چک رابهش دادم درعوضش سندماشینش راببریم دفترخانه ضمانت بزاره تاموقه ای که جای چک راپرکنه وقتی چک رابنام کسی که گفته بودصادرکردم یکدفعه طرف چک راگرفت وفرارکردونتونستم ببرمش دفترخانه ازش ضمانت بگیرم حالاچکارکنم زنگ زدم۱۱۰ اعلام سرقت کردم رفتم دادگاه اونجاهم اعلام سرقت کردم ازطرف حالابه نظرت چکارکنم ممنون

    1. سلام مشخصات چک خود را در سامانه ساد۲۴ ثبت نمایید و سپس رسید ثبت را به دادگاه برده و دستور مسدود کردن حساب دریافت کنید و حساب خود را مسدود نمایید.

  5. سلام یک چک صیادی ۴۰۰ میلیونی به عنوان مهریه دریافت کردم و امروز که برای وصول چک به بانک رفتیم همسرم چک رو از دستم چنگ زد و قورت داد ،با توجه به فیلم های ثبت شده و حضور شاهدان امکان دریافت دوباره چک هست ؟چقدر طول میکشه کارهای حقوقیش؟

    1. سلام بله می توانید اعلام سرقت چک نمایید و با مستنداتی که دارید از چک رفع سواثر نمایید. جهت مراحل حقوقی باید با وکیل مشورت نمایید.

  6. سلام من سال ۹۷از ماشینم سرقت شد علاوه بر کلی مدارکم مدارک ماشینم پول وطلا ۸برگ چک سفیدم هم دزد برد اعلام سرقت کردم ۸برگ چک رامسدود دایم کردم ایا باز هم میتواند برایم مشکل ساز باشد ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. سلام یک برگ چک به اعتماد دوستم که قرار بود برام یه ماشین قرضی بگیره به اسم یه نفر که قرار بود صاحب ماشین باشه ثبت کردم
      الان ماشین به دستم نرسیده و طرف هم چک رو میخاد اجرا بذاره
      من باید چیکار کنم در حالی که چک رو ثبت کردم

      1. سلام در صورت ثبت چک باید چک را نقد کنید در غیر این صورت باید در دادگاه ثابت کنید که چک جهت امانت داده شده است.

  7. سلام وقت بخیر
    چک همسرم رو اشتباهی انداختم با کاغذهای اضافی سطل آشغال چک رو از طرف گرفته بود هنوز تاریخ چک مونده چه کار باید بکنیم

  8. سلام و عرض ادب خدمت شما ۲سال پیش۶فقره چک از ماشین بنده سرقت شده و بنده با ۱۱۰تماس گرفتم و صورت جلسه شده ولی به دادسرا مراجعه نکردم و جلو چکها بسته نشده بعد از دوسال یکی از چکها توسط فردی برگشت خورده مبلغ چک نوشته و امضا شده بوده و تاریخ توسط کس دیگه نوشته شده بنده بعد از برگشت خوردن چک. اعلام سرقت کردم و شکایت کردم باید چکار کنم که محکوم بشن

    1. سلام بر اساس بررسی جعل امضا و با استناد به گواهی شکایت خود می‌توانید اثبات کنید.
      با ثبت چک‌های سرقتی خود در سامانه ساد۲۴ از دست به دست شدن آن در بازار حلوگیری کنید.
      https://sad24.ir/

    2. سلام اقا مجید تونستین کاری کنید چک ما مثل شمااز ماشین دزدین به نتیجه ای رسیدین ؟؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا