مراحل اقدام و اعلام مفقودی چک

امکان مفقود شدن یا گم شدن چک یا دسته چک در نزد صادرکننده یا اشخاص ثالث وجود دارد و در صورت عدم اطلاع و عدم اقدام شایسته می تواند مشکلات عدیده ای را برای افراد بوجود آورد.

قدم اول
دستور عدم پرداخت وجه چک به بانک

اولین قدم اعلام مفقود شدن چک به بانک مربوطه ( بانک صادر کننده چک مفقود شده ) می باشد.

مطابق با ماده ۱۴ قانون صدور چک صادر کننده چک یا ذینفع یا قائم مقام قانونی آن‌ها با تصریح به اینکه چک مفقود یا سرقت یا جعل شده و یا از طریق کلاهبرداری یا خیانت در امانت یا جرائم دیگری تحصیل گردیده می‌تواند کتباً دستور عدم پرداخت وجه چک را به بانک بدهد بانک پس از احراز هویت دستور دهنده از پرداخت وجه آن خودداری خواهد کرد و در صورت ارائه چک بانک گواهی عدم پرداخت را با ذکر علت اعلام شده صادر و تسلیم می‌نماید.
بنابراین شخص صادرکننده یا ذینفع به بانک مراجعه و دستور کتبی خود را در فرم های مخصوص که از خود بانک اخذ می گردد مکتوب نموده و به بانک تحویل می دهد. بانک پس از احراز هویت، از پرداخت وجه چک خودداری و چک را به مدت یک هفته مسدود می نماید و در صورت ارائه چک به بانک، گواهی عدم پرداخت را با ذکر علت که اعلام مفقودی چک می باشد صادر می گردد.

نکته :
ذینفع کسی است که چک به نام او صادر یا ظهرنویسی شده یا چک به او واگذار گردیده باشد (یا چک در وجه حامل به او واگذار گردیده)
توجه گردد که اگر دستور عدم پرداخت توسط صادرکننده و به درخواست ذینفع انجام می پذیرد، حتما صادرکننده درخواست ذینفع را مکتوب نموده و به امضاء نامبرده برساند که از بروز مشکلات احتمالی در مقام اثبات درخواست و طرح شکایت دستور خلاف واقع عدم پرداخت وجه چک، جلوگیری به عمل آید.

قدم دوم
مراجعه دستور دهنده ظرف یک هفته به مراجع قضائی ( دادسرا یا شورای حل اختلاف )
در دومین قدم دستور دهنده مراجعه به مرجع صالح قضایی که در حال حاضر با توجه به اختلاف رویه در حوزه های قضایی، دادسرا یا شورای حل اختلاف محل است، می باشد.
نامبرده پس از اعلام مفقودی و تشکیل پرونده و انجام تشریفات، گواهی مربوط به مفقوی چک مورد نظر را از مرجع مربوطه اخذ می نماید.
سومین قدم

ارائه گواهی مربوط به مفقوی چک به بانک

مطابق با تبصره ۲ ماده ۱۴ قانون صدور چک دستور دهنده مکلف است
پس از اعلام به بانک شکایت خود را به مراجع قضایی تسلیم و حداکثر ظرف مدت یک هفته گواهی تقدیم شکایت خود را به بانک تسلیم نماید
در غیر این صورت پس از انقضاء مدت مذکور بانک از محل موجودی به تقاضای دارنده چک وجه آن را پرداخت می‌کند.
بدیهی است پس از انتقال صلاحیت رسیدگی به مفقودی چک از دادسرا به شورای حل اختلاف، بکار بردن عنوان شکایت صحیح نبوده و دستور دهنده می بایست گواهی اعلام مفقودی (نه گواهی تقدیم شکایت) خویش را ظرف مهلت مذکور به بانک ارائه دهد.

نکته :
در موردی که دستور عدم پرداخت مطابق ماده ۱۴ قانون صدور چک صادر می‌شود بانک مکلف است وجه چک را تا تعیین تکلیف آن در مرجع رسیدگی یا انصراف دستور دهنده در حساب مسدودی نگهداری نماید.
از مفهوم قسمت اخیر تبصره یک ماده ۱۴ قانون صدور چک چنین برداشت می گردد که ابتدا وجه چک باید در حساب کارسازی گردد و سپس انسداد نسبت به وجه چک انجام پذیرد ولی اعمال این موضوع علی الخصوص زمانی که درخواست کننده صادرکننده چک نباشد و همچنین با توجه به مشخص نبودن و ابهام قانون در بکار بردن لفظ تعیین تکلیف … در رویه با مشکلاتی مواجه می گردد. بهمین جهت در الزام به کارسازی مبلغ چک و به قول معروف پرنمودن حساب در بین بانک ها اختلاف نظر و سلیقه وجود دارد.

نکته:
مراجعه به شورای حل اختلاف فقط در خصوص مفقودی چک بوده و در صورت تحقق جرایمی از قبیل جعل، کلاهبرداری، سرقت، خیانت در امانت و … باید به دادسرا مراجعه شود و شکایت کیفری مطرح و ظرف مهلت مذکور گواهی تقدیم شکایت کیفری به بانک ارائه گردد.

نکته :
مطابق با ماده ۱۴ قانون صدور چک، دارنده چک می‌تواند علیه کسی که دستور عدم پرداخت داده شکایت کند و هر‌گاه خلاف ادعایی که موجب عدم پرداخت شده ثابت گردد دستور دهنده علاوه بر مجازات مقرر در ماده ۷ این قانون به پرداخت کلیه خسارات وارده به دارنده چک محکوم خواهد شد.

ساد۲۴ ، سامانه استعلام چک های بانکی و اعلام سرقت چک های مفقودی و سرقت شده ، برای راحتی کار شما هموطنان عزیز در سامانه کشوری ساد۲۴، خدمات استعلام و اطلاع رسانی چک های بانکی را عرضه می کند.
شما با مراجعه به سایت ساد ۲۴ می توانید چک دریافتی خود را به صورت کاملا رایگان استعلام بگیرید و از سرقتی نبودن آن اطمینان حاصل نمایید.
همچنین در صورت بروز حادثه ای مانند سرقت و یا گم شد چک ، با ثبت آن در سامانه ساد۲۴ میتوانید به خود و دیگر هموطنان عزیزمان یاری رسانده و از سوء استفاده های احتمالی و یا نقل و انتقال آن در بازار جلوگیری نمایید.
4.6/5 - (237 امتیاز)

نوشته های مشابه

‫184 دیدگاه ها

  1. سلام دسته چک من پیش شوهرم هس باهم قهر یم تهدید میکنه که خودش می تونه امضای منو بزنه و عوض من چک بکشه من چه کار باید بکم

  2. سلام
    من یه چک بانکی گم کردم از طریق شورای حل اختلاف اقدام به مفقودی کردم
    ولی گفتن ما چک بانکی رو نمیتونیم مسدود کنیم
    الان در خواست دادم از طریق دادگاه برای مفقودی چک
    و مطالبه مبلغ چک
    ولی تاریخ دادگاه دوماه بعد
    راه دیگه ای برای مسدود کردن چک وجود نداره؟
    سامانه ساد۲۴ شماره شبا میخواد که اون چکا شبا ندارن
    فقط سریال دارن
    لطفا راهنمایی کنید

    1. سلام دوست عزیز
      در سامانه ساد۲۴ قسمتی برای محاسبه شبا وجود دارد..
      شما نیز می توانید با تماس با شماره ۰۵۱۴۱۴۱۰ تماس حاصل فرمایید و نسبت به رفع مشکل اقدام نمایید…

  3. سلام خسته نباشید
    من تهران هستم اعلام مفقودی چکی گه فرد دیگری برتم کشیده بود و کردم بانک تا پنجشنبه زمان داده تا نامه بستن جلوی چک رو از دادسرا ببرم. دیروز درخواستم در دفتر خدمات قضایی لکترونیکی دادم کارش تموم شد گفتن پیامک میدن تا برم دادسرا پنجشنبه وقت نمیکنم برم. الان سه شنبس هنوز پیامک ندادن. چقدر زمان میبره تا ارسال بشه به دادسرا من فردا برم دوباره قزوین یا نه؟ ممکنه لطفا راهنمایی کنید
    ممنون

    1. سلام دوست عزیز
      این مورد باید از طریق دفاتر پیشخوان پیگیری شود و مرتبط با سامانه ساد۲۴ نمی باشد…
      برای رفع این مشکل با دفتر پیشخوان مربوطه تماس حاصل فرمایید.

  4. سلام من پانصد ميليون چك بابت ضمانت به كارفرما دادم و قرار بر گرفتن قرارداد شد كه ايشون تا امروز به مدت سه سال از دادن چك يا رسيد يا قرارداد سر باز زده و حساب باز چند مشترى كه از همه انها چك برگشتى دارند را از بنده ميخواهند وصول كند و تهديد به اجرا چك ميكند ،لطفا راهنمايي بايد چه كارى انجام بدهم قبل از اينكه چك بدون تاريخ من به بانك برسد ؟

    1. سلام دوست عزیز، برای موارد چنینی لطفا وکیل یا مشاور حقوقی مشورت کنید.

  5. سلام من یک بر گ چک به مبلع هفتاد میلیون تومن در وجه حامل گرفتم برای طلب وسر تاریخ پول نداشت بر گشت زدن حالا با پیدا کردن صاحب چک اقرار می کنه من مبلع نزدم امصا هم نکردم چک من مفقود شده چه کار کنم ممنون

    1. باید ابتدا وجه چک و مبلغ رو به شما بپردازه و بعد برای پیگیری سرقتی یا مفقودی بودن چک به دادگاه مراجعه کرده و در جهت اثبات این موضوع اقدام کند.

  6. سلام من چک یکی از مشتریانم رو گم کردم بهش اطلاع دادم و رفتم نامه دادگاه رو گرفتم و براش بردم و اون برگ چک رو مسدود کرد حالا چطور باید پولم رو از ایشون بگیرم مبلغ چک هم ۳۴ ملیون بوده ایشون از دادن چک جایگزین سر باز میزنه و میگه اگر یک روزی اون چک پیدا بشه و طرف برگشت بزنه حسابش خراب میشه و بهش دسته چک نمیدن میخواستم بدونم قانون در اینجور مواقع چه راه کاری میده ؟من حاضر شدم برم محضر و تعهد کتبی بدم که مسئولیت چک اگر پیدا شد با من باشه ولی ایشون اصرار داره از من یک چک جایگزین بگیره در صورتی که من دسته چک ندارم چکار باید بکنم؟

    1. سلام دوست عزیز، لطفا به دادگاه مراجعه کنید و ازطریق مراجع قضایی پیگیری کنید.
      در صورت تمایل برای جلوگیری از نقل و انتقال چک در بازار، چک را در سامانه ساد۲۴ ثبت کنید.

    1. سلام دوست عزیز،سریعا چک رو در سامانه ساد۲۴ ثبت کنید تا از نقل و انتقال آن در بازار جلوگیری شود و سپس با نامه مربوطه به دادگستری مراجعه کنید. برای اطلاعات بیشتر با شماره تماس ۰۵۱۴۱۴۱۰ تماس حاصل فرمایید.

  7. سلام..بنده سه فقره چک ب کسی دادم در وجه حامل ک سر تاریخ براش تو کارت خودش مبلغ چک هارو پرداخت کردم..الان اختلاف پیدا کردیم و چکهارو پس نمیده..چیکار میشه کرد.با توجه ب اینکه اسناد پرداخت الکترونیکی از همراه بانک ب کارتش هست و ارسال تصاویر پرداختی از طریق واتس آپ ب خودش و حتی تشکرش

    1. سلام دوست عزیز، شما باید به مراجع قضایی مراجعه کرده و درخواست استرداد لاشه چک بدهید.

  8. سلام من دو تا چک سه تومنی از مشتری گرفتم و خوشبختانه چک ها پاس شد بعد از دو روزش یکی زنگ زد بهم گفت . به اسم شما دو تا چک پاس شده این چک ها از من بوده من تازه فهمیدم که گمشده . که انگار اون بنده خدا هم ذی نفع بوده و قرار بوده پول چک رو بگیره ولی گم کرده بوده خلاصه به من زنگ زده میگه من به شاگردام شک دارم یا بیا بگو چک رو از کی گرفتی یا میرم ازت شکایت میکنم . میخواستم بدونم همچین چیزی داریم اصلا . چکی که پاس شده طرف میتونه شکایت کنه

    1. سلام خیر… در صورتی که همچین ادعایی وجود داشته باشد، باید ابتدا وجه چک را پرداخت کند و سپس برای اثبات ادعای خود به دادگاه و مراجع قضایی مربوطه مراجعه کند….

  9. سلام من چند فقر چک برگشتی دارم. چک‌ها رو تو بازار خرج کردم وبرگشت زدن الان چند سال هست نه بهم خبر دادن نه ازم شکایت شده نه آمدن دنبال پولشان الان من نمیدونم چک هام دست کی هست میتونم آیا مفقودی شونو اعلام کنم

    1. سلام دوست عزیز، چک برگشتی موضوع کاملا متفاوتی نسبت به چک سرقتی یا مفقودی دارد. اگر شما چکی که در وجه کسی صادر کرده باشید رو مفقود یا سرقتی اعلام کنید،از لحاظ قانونی درست نیست مگر این که بتوانید اثبات کنید که چک گم شده یا به سرقت رفته!!
      برای چک های برگشتی خود در جهت رفع سوء اثر از آن ها اقدام کنید و اگر ۳ سال از برگشت خوردن آن ها گذشته باشد، چک ها خود به خود رفع سوء اثر می شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا