قیمت سکه رو به افزایش است یا کاهش؟

خرید سکه طلا از روش‌های سرمایه‌گذاری با ریسک پایین به حساب می‌آید. زمانی که قصد خرید سکه دارید باید به عوامل زیادی توجه کنید و با بررسی تعاریفی مانند حباب سکه، انواع سکه، عیار سکه، بازار سرمایه‌گذاری سکه، روش‌های خرید سکه و استعلام لحظه‌ای قیمت سکه باید بتوانید آینده بازار سکه را تحلیل کنید و بهترین تصمیم را در مورد زمان خرید و فروش سکه بگیرید.
هر چیزی که نیاز هست در مورد سکه بدانید در این مقاله برای شما فراهم شده است، با خواندن این مقاله می‌توانید بازار سکه را تحلیل کنید و با یک ترفند آسان و کاربردی بفهمید پول خود را در چه بازاری (ارز دیجیتال، طلا، سکه و… ) سرمایه‌گذاری نمایید پس تا انتهای مقاله با من همراه باشید.

سکه طلا و تعریف حباب سکه
انواع سکه طلا

حباب سکه چیست؟

خرید سکه طلا یکی از راه‌های پرطرفدار سرمایه‌گذاری است، و از عواملی که در زمان خرید سکه طلا باید به آن توجه کنید بررسی حباب سکه است.
به تفاوت قیمتی که سکه  در بازار عرضه می‌شود با ارزش واقعی سکه حباب سکه می‌گویند. حباب طلا به دو حالت حباب مثبت و حباب منفی تقسیم می‌شود که در ادامه به آن می‌پردازیم.

حباب مثبت سکه با حباب منفی چه تفاوتی دارد؟

اندازه حباب سکه به سه عامل قیمت عرضه، قیمت تقاضا و نقطه تعادل بستگی دارد.
هنگامی که قیمت عرضه یک کالا از قیمت تقاضای آن بیشتر باشد، حباب قیمتی مثبت است و بالعکس هنگامی که قیمت عرضه کمتر از قیمت تقاضا باشد حباب قیمتی منفی داریم، که بسیار کمتر از حباب مثبت اتفاق می‌افتد.
برای مثال فرض کنید می‌خواهید یک ماده غذایی به قیمت ۳۰۰۰۰ تومان بخرید اما ارزش واقعی آن ۲۰۰۰۰ تومان است در اینجا مبلغ ۱۰۰۰۰ تومان حباب مثبت دارید.

حباب سکه چگونه به وجود می‌آید؟

میزان تمایل خرید مردم به یک نوع سکه مانند تقاضای زیاد سکه طرح جدید نسبت به سکه قدیمی و یا تقاضای بیشتر مردم نسبت به خرید ربع سکه و نیم سکه جهت استفاده در مراسمات باعث به وجود آمدن حباب سکه می‌شود.
وزن نیم سکه دقیقا برابر نصف تمام سکه و وزن ربع سکه دقیقا یک چهارم تمام سکه است، با این وجود قیمت نیم سکه و ربع سکه در بازار بیشتر از نصف و ربع قیمت یک سکه تمام بهار آزادی می‌باشد و حباب سکه باعث به وجودآمدن این مسئله شده است.

عیار سکه طلا
عیار سکه

عیار سکه چیست؟

عیار سکه طلا ۲۲ است. عیار میزان یا واحدی برای تعیین خلوص طلاست. در واقع به نسبت طلای استفاده شده در هر سکه طلا به وزن کل آن قطعه عیار گفته می‌شود. عیار طلای خالص برابر با ۱۰۰۰ در نظر گرفته می‌شود، یعنی در یک کیلوگرم طلا ۱۰۰۰ گرم طلای خالص وجود دارد. طلای ۲۴ عیار یعنی طلایی که کاملا خالص است، با این وجود چون هیچگاه طلایی با این عیار وجود ندارد شمش‌ها با عیار ۹۹۹.۹ معامله می‌شوند و زمانی که می‌گوییم عیار سکه طلا ۲۲ است یعنی در هر یک کیلوگرم آلیاژ استفاده شده برای سکه ۹۰۰ گرم آن طلای خالص است و ۱۰۰ گرم باقیمانده آن آلیاژهای دیگر.
همچنین عیار سکه پارسیان ۱۸ یا ۷۵۰ است یعنی در هر کیلوگرم طلا ۷۵۰ گرم آن طلای خالص می‌باشد.

آیا می‌دانید در برنامه ساد۲۴ قیمت انواع سکه و سکه پارسیان برای شما فراهم شده است؟؟
لینک دانلود رایگان برنامه ساد۲۴ از کافه بازار

سکه بهار آزادی چه تفاوتی با سکه قدیمی دارد؟

به تمامی سکه‌هایی که از سال ۱۳۵۸ تا سال ۱۳۷۰ ضرب شده‌اند، سکه بهار آزادی یا سکه‌ی طرح قدیم می‌گویند.
به سکه‌هایی که بعد از سال ۱۳۷۰ تاکنون ضرب شده‌اند، سکه‌ی طرح جدید یا سکه‌ی امامی می‌گویند.
این دو سکه از نظر وزن و عیار طلا هیچ فرقی با هم ندارند. فقط سال ضرب آنها متفاوت است. هر دو سکه‌ی امامی و بهار آزادی عیار ۹۰۰ و وزن ۸.۱۳ گرمی دارند.
در اوایل دهه ۹۰ قیمت سکه طرح قدیم بیشتر بود و فروشنده‌ها می‌گفتند سکه‌های طرح قدیم جنبه کلکسیونی و تاریخی دارند و برای همین گران‌تر هستند. در حالی که چند سالی است ورق برگشته و سکه طرح جدید گران‌تر معامله می‌شود. هر دو سکه عنوان بهار آزادی رویشان نقش بسته، اما در بازار وقتی از سکه بهار آزادی صحبت می‌کنند منظورشان سکه طرح قدیم و وقتی از سکه امامی صحبت می‌کنند، منظورشان طرح جدید است. این روز‌ها سکه امامی تقریبا ۲۰۰ هزار تومان گران‌تر از سکه بهار قیمت‌گذاری می‌شود.

تفاوت ظاهری سکه امامی و سکه بهارآزادی
شکل ظاهری سکه امامی و سکه بهار آزادی

اگر به دنبال بهترین روش سرمایه‌گذاری هستید پیشنهاد می‌شود مقاله بیشترین سود سپرده بانک‌ها را در وبلاگ ساد۲۴ مطالعه کنید.

انواع سکه طلا در بازار ایران

از سال ۱۳۵۸ به بعد سکه بهار آزادی جایگزین سکه‌های قدیمی گردید. البته وزن و اندازه و عیار این سکه دقیقا مانند سکه‌های قدیمی است. سکه بهار آزادی به دو دسته می‌توان تقسیم کرد، از نظر طراحی و از نظر وزن.

وزن انواع سکه طلا

وزن یک سکه بهار آزادی: یک سکه امامی طرح جدید = ۸ گرم و ۱۳۳ سوت = ۸.۱۳۳ گرم

وزن نیم سکه بهار آزادی:۴گرم و ۰.۰۶۶ سوت = ۴.۰۶۶ گرم

وزن ربع سکه بهار آزادی :2 گرم و ۰.۰۳۳ سوت = ۲.۰۳۳ گرم

سکه یک گرمی: که وزن مشخصی دارد: ۱.۰۱ گرم

سکه پارسیان : انواع مشخصی دارد که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم.

انواع سکه پارسیان

سکه پارسیان برخلاف سکه تمام، نیم و ربع وزن ثابتی ندارد و هرکدام دارای وزن متفاوتی هستند که در صورت پرسی بودن در توضیحات آن وزن درج گردیده. متداول‌ترین سکه‌های پارسیان از لحاظ وزن عبارتند از:

نام سکهعیاروزن (گرم)
پارسیان ۵۰ سوتی۱۸۰.۵۰
پارسیان ۱۰۰ سوتی۱۸۰.۱۰۰
پارسیان ۱۵۰ سوتی۱۸۰.۱۵۰
پارسیان ۲۰۰ سوتی۱۸۰.۲۰۰
پارسیان ۲۵۰ سوتی۱۸۰.۲۵۰
پارسیان ۳۰۰ سوتی۱۸۰.۳۰۰
پارسیان ۴۰۰ سوتی۱۸۰.۴۰۰
پارسیان ۵۰۰ سوتی۱۸۰.۵۰۰
پارسیان ۱ گرمی۱۸۱
پارسیان ۱.۵ گرمی۱۸۱.۵
پارسیان ۲ گرمی۱۸۲
جدول انواع سکه پارسیان

علت تفاوت قیمت خرید و فروش سکه طلا چیست؟

اختلاف قیمت خرید و فروش سکه تمام طرح امامی در بازار بر روی تابلوها بین حدود ۳ تا ۴ هزار تومان، نیم سکه حدود ۵ الی ۶ هزار تومان، ربع سکه ۶ تا ۷ هزار تومان، سکه گرمی حدود ۷ الی ۸ هزار تومان اعلام می شود.
اما عملا نرخ اعمال شده برای خرید سکه از مردم توسط سکه فروشان با نرخ فروش سکه از آنها در سکه تمام امامی حدود ۱۵ هزار تومان، نیم سکه ۲۰ هزار تومان، ربع سکه ۱۰ الی ۱۵ هزار تومان و گرمی هم حدود ۱۲ هزار تومان است.
خرید سکه در حباب مثبت سکه و مبلغی که اضافه بر ارزش واقعی سکه طلا می‌پردازید یکی دیگر از علت‌های تفاوت قیمت سکه در هنگام فروش می‌باشد.

خرید سکه طلا برای سرمایه گذاری مقرون به صرفه است؟

خرید سکه نسبت به خرید طلا ریسک کمتری داشته و بازدهی بیشتری دارد. اگر قصد خرید سکه دارید ابتدا باید نکات مهم  در هنگام خرید سکه را بررسی کنید تا بدانید با خرید چه نوع سکه‌ای سود بیشتری نصیبتان می‌شود.

از کجا بهتر است سکه بخریم

 بهترین مکان‌‌‌‌‌‌ها برای خرید سکه صرافی‌‌‌‌‌‌های دارای مجوز و سکه فروشان زیر نظر اتحادیه طلا و جواهر و دارای پروانه کسب از اتحادیه هستند، است.
شما می‌توانید آدرس سکه فروشی‌های مجاز که زیر نظر اتحادیه صنف طلا و جواهر هستند در سایت شبکه اطلاع رسانی طلا، سکه و ارز مشاهده کنید، فقط این نکته را به خاطر داشته باشید که گاهی اوقات گول بعضی از تخفیفات مغازه‌هایی که زیر نظر اتحادیه نیستند را نخورید چرا که ممکن است سکه‌های غیر بانکی یا تقلبی در این مغازه ها شما را هدف گرفته باشند.

چه سکه‌هایی بخریم و چه سکه‌هایی نخریم؟

خرید سکه امامی بهتر از خرید سکه‌های قدیمی است زیرا بازار خرید و فروش سکه امامی داغ‌تر است و سکه بهار آزادی و سکه پهلوی بیشتر به درد کلکسیون سکه‌های قدیمی می‌خورد. تا می‌توانید سکه تمام بخرید زیرا در هنگام فروش اجرت کمتری نسبت به نیم سکه و ربع سکه از شما کسر می‌شود.

سال ضرب سکه

باتوجه به تمایل مردم به خرید سکه نو با درخشندگی بیشتر، خرید سکه‌هایی که مدت زمان کمتری از تاریخ ضرب آن می‌گذرد تقاضای بیشتری دارد و در نتیجه گران‌تر هستند و حباب قیمتی بیشتری نسبت به سکه‌های قدیمی‌تر دارند.

خرید سکه وکیوم‌دار

مهم‌ترین چیز در خرید سکه، خرید آن از فروشگاه‌های معتبر است، همه فروشگاه‌های زیر نظر اتحادیه اصناف سکه‌ را وکیوم‌دار می‌فروشند. باید بدانید فروش سکه‌ای که وکیوم ندارد خیلی سخت است و صرافی‌ها به بهانه نداشتن وکیوم مبلغ زیادی از سکه شما کسر می‌کنند.

خرید سکه در حباب منفی یا مثبت

همان‌طور که گفتیم خرید سکه در حباب مثبت باعث تفاوت زیاد قیمت سکه با آنچه باید باشد می‌شود به همین دلیل خرید سکه در حباب منفی و یا حباب مثبت کم از ضرر و زیان سرمایه‌گذاری با خرید سکه طلا می‌کاهد.

چگونه سکه طلا بخریم؟
خرید سکه طلا

نکته: با استفاده از سبد سرمایه‌گذاری برنامه ساد۲۴ امکان مقایسه میزان سوددهی بازارهای سرمایه‌گذاری مختلف مانند( ارز دیجیتال، بورس، طلا، سکه، دلار) به نسبت میزان سرمایه شما فراهم شده است.
دانلود رایگان برنامه ساد۲۴ از کافه بازار و گوگل‌پلی

چگونه سکه طلا بخریم؟

خرید سکه طلا به سه روش امکان‌پذیر است:

خرید سکه طلا از بازار

شما ‌می‌توانید از بازار سکه تهران، سکه را بصورت عمده در بسته‌های ۱۰۰ عددی خریداری کنید در این صورت اجرت و سود به آن تعلق نمی‌گیرد. توجه کنید در خرید سکه بصورت خرده فقط به  فروشگاه‌های مجاز خرید و فروش سکه مراجعه کنید.

خرید و فروش سکه از بانک مرکزی

بانک مرکزی قبل از اینکه سکه‌ها را ضرب کند آن‌ها را پیش‌فروش می‌کند و هزینه آن را قبل از تاریخ تحویل از مردم می‌گیرد. این روش به دلیل پایین بوده قیمت سکه نسبت به بازار طرفداران زیادی دارد.

گواهی سپرده سکه طلا

گواهی سپرده سکه‌ی طلا، ورقه‌ای بهادار است که نشان می‌دهد دارنده‌ی آن، مقدار معینی سکه طلا در انبار بورس کالای ایران ( خزانه‌داری پردیس بانک رفاه ) دارد؛ با استفاده از این گواهی سپرده فقط می‌توانید سکه‌های مورد تایید انبار را خرید و فروش کنید که تنها سکه‌ی مورد تایید انبار سکه تمام بهار آزادی با عیار ۹۰۰ و به وزن ۸.۱۳۳ گرم است که باید سال ضرب سکه نیز از سال ۱۳۸۶ به بعد باشد. نکته‌ی حائز اهمیت در این مدل خرید و فروش سکه این است که هر زمان که بخواهید می‌توانید به خزانه‌داری رفته و سکه‌های فیزیکی خود را تحویل بگیرید.

قیمت سکه امامی چه‌قدر است؟

اگر قصد خرید و یا فروش سکه را دارید لازم است بدانید قیمت سکه رو به افزایش است و یا حباب منفی دارد، استعلام لحظه‌ای قیمت سکه  و تحلیل وضعیت بازار در آینده کار سختی‌است و نیاز به تخصص و دانش در این زمینه دارد. سبد سرمایه‌گذاری برنامه ساد۲۴ این امکان را برای شما فراهم کرده است که ضمن استعلام لحظه‌ای قیمت سکه طلا، سکه پارسیان و تفاوت قیمت انواع سکه بتوانید ریسک سرمایه‌گذاری در بازارهای مختلف(طلا، سکه، ارز دیجیتال) را مقایسه کنید و بهترین تصمیم بگیرید.

برنامه ساد۲۴، کامل‌ترین برنامه در زمینه مدیریت چک صیاد، مدیریت امور بانکی و تحلیل روش‌های سرمایه‌گذاری می‌باشد که از امکانات بینظیری مانند محاسبه اقساط وام بانکی، محاسبه سود سپرده، ثبت چک صیاد، یادآور چک و… برخوردار است.

سخن پایانی

با توجه به مطالبی که در تعریف حباب سکه، عوامل تاثیرگذار بر قیمت سکه، عیار سکه، راه‌های خرید و فروش سکه و استعلام لحظه‌ای قیمت سکه با استفاده از برنامه ساد۲۴ خواندیم می‌توان نتیجه گرفت خرید سکه روش خوبی برای سرمایه‌گذاری با ریسک پایین به حساب می‌آید. آیا شما هم تجربه سرمایه‌گذاری در بازار سکه را دارید؟؟؟

لطفا سوالات، نظرات، انتقادات و تجربیات خود را در زمینه سرمایه‌گذاری در بازار سکه و طلا در قسمت دیدگاه با ما در میان بگذارید.

پیشنهاد می‌شود مقاله قیمت طلا رو به افزایش است یا کاهش؟ را در وبلاگ ساد۲۴ مطالعه نمایید.

3/5 - (79 امتیاز)

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. سلام
    من اگه ۲۰۰ تا سکه تمام امامی بخرم سرمایه بیشتری دارم یا ۴۰۰ تا نیم سکه؟
    واسه فروششون میگم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا