بیت کوین(Bitcoin) چیست؟

بیت کوین یک نوع ارز دیجیتال می‌باشد که به تازگی در سراسر دنیا بسیار مورد توجه قرارگرفته است.همان‌طور که می‌دانیم امروزه با پیشرفت چشمگیر تکنولوژی اینترنت تاثیر زیادی در ابعاد مختلف زندگی مردم دارد. با بررسی سیر رشد معاملات بشر از ابتدای تاریخ تاکنون و تبدیل آن از مبادله کالابه کالا به پرداخت از طریق کارت‌های اعتباری و حذف پول نقد، سیر این روند همچنان ادامه داشته تا امروزه بحث استخراج ارزهای دیجیتال و  تبادل آن از طریق اینترنت مطرح شده است و گویی قرار است کارت‌های اعتباری جای خود را به رمزهای رایانه‌ای بدهند!!!
قطعا سوالات زیادی در مورد چگونگی پیدایش بیت کوین و روند خرید و فروش و استخراج آن به وجود می‌آید. در این مقاله ضمن معرفی ارز دیجیتال و بررسی نحوه استخراج آن، به مزایا و معایب بیت کوین خواهیم پرداخت.

آشنایی با انواع ارز دیجیتال و بیت کوین
انواع ارزهای دیجیتال

ارز دیجیتال و انواع آن

کریپتوکارنسی یا ارز دیجیتال به یک سیستم انتقال وجه الکترونیک گفته می‌شود که برای تایید تراکنش‌ها و تشکیل واحدهای جدید، متکی به بانک‌های مرکزی نبوده و نیازی به شخص ثالث ندارند. در عوض در سیستم ارزهای دیجیتال تراکنش‌ها در یک دفتر کل توزیع شده به نام بلاک چین ثبت و رمزنگاری می‌شوند، و این موضوع امکان پرداخت‌های مستقیم و همتا به همتا را فراهم می‌کند.

از مشهورترین ارزهای دیجیتال می‌توان به بیت کوین، اتریوم و ریپل اشاره کرد که باتوجه به رشد ارزش بیت کوین از سال ۲۰۱۷، به معرفی ویژگی‌های آن خواهیم پرداخت.

بیت کوین چیست؟
بیت کوین چیست؟

بیت کوین (Bitcoin) چیست؟

بیت کوین نخستین و رایج ترین ارز دیجیتال است.هیچ‌کس دقیقا نمی‌داند سازنده آن کیست گفته می‌شود توسط فرد،گروه و یا شرکتی به اسم (ساتوشی ناکوموتو) تولید شده است. بیت کوین و کریپتوکارنسی‌های دیگر، خطوطی از رمزهای رایانه‌ای هستند که ارزش پولی دارند. این خطوط رمز با رایانه‌های قوی و همراه با مصرف زیاد انرژی برق تولید می‌شوند. این ارزها، شکلی از پول‌های دیجیتالی هستند که با محاسبات ریاضیاتی پیچیده‌ای توسط دستگاه‌های فوق پیشرفته(ماینر) خلق می‌شوند.

روند کار بیت کوین چگونه است؟

بیت کوین یک دارایی دیجیتال است که بر بستر شبکه‌ بلاک چین پیاده‌سازی شده است. بلاک چین یک سیستم به اشتراک گذاری اطلاعات است که همه‌ افراد حاضر در آن شبکه به این اطلاعات که در دفتر کل نگه‌داری می‌شوند دسترسی دارند.
در سیستم بانکداری فقط بانک از نقل و انتقال دارایی و تمام جزئیات آن باخبر می‌شود، اما در بلاک چین این اطلاعات در دفتر کل مرکزی که همه به آن دسترسی دارند ثبت می‌شود.
در هر اشتراک‌گذاری کد فرستنده، کد گیرنده و مبلغ ارسالی مشخص می‌شود، در دفتر ثبت می‌گردد و تا ابد امکان رجوع به آن وجود دارد. حجم فعلی دفتر بیت کوین به بیش از ۳۲۰ گیگابایت رسیده است.

هر کیف پول یک سیستم امنیتی قوی دارد که از دو کد تشکیل شده است، یک کلید خصوصی و یک کلید عمومی. هر تراکنشی که در شبکه‌ رمز ارزها انجام می‌شود با کلید خصوصی شما که بر اساس یک سیستم رمزنگاری خیلی قوی تولید شده است، امضا می‌گردد. توجه داشته باشید فقط شما به کلید خصوصی دسترسی دارید ولی هنگامی که تراکنش در دفتر مرکزی ثبت شود، افراد می‌توانند آن تراکنش را بر اساس کلید عمومی مشاهده کنند.

رمزهای یارانه ای بیت کوین
روند کاربیت کوین

پیشنهاد می‌شود مقاله صفرتاصد چک صیاد و چک برگشتی را در وبلاگ ساد۲۴ مطالعه کنید.

ماینینگ چیست و چگونه کار می‌کند؟

عمل استخراج بیت کوین به وسیله دستگاه‌های خاص با سرعت پردازش بالا  را ماینینگ می‌نامند.
سیستم بیت کوین به این صورت طراحی شده است که برای هر بلاک با کمک تابع درهم‌ساز هش‌نگار یک مسئله‌ ریاضی ایجاد می‌کند. هر کدام از ماینرها که بتوانند زودتر به جواب این مسئله برسند مفتخر به اضافه کردن بلاک به انتهای زنجیره می‌شوند.
یک نود در شبکه، کامپیوتر قدرتمندی است که نرم‌افزار بیت کوین را اجرا کرده، در روند انتقال اطلاعات مشارکت می‌کند و به این ترتیب به حفظ شبکه‌ بیت کوین کمک می‌کند.

نودها می‌توانند ماینر یا همان استخراج‌کننده باشند یا فقط به وسیله اشتراک گذاری سیستم خود در حفظ امنیت شبکه و تایید تراکنش‌ها نقش داشته باشند.

بیت کوین طلای اینترنتی
سکه‌های طلایی بیت کوین

مزایای بیت کوین

مزایای زیادی برای بیت کوین می‌توان در نظر گرفت که ما به مهم‌ترین آن اشاره می‌کنیم:

  • دیجیتالی بودن: بیت کوین یک ارز کاملا مجازی است در نتیجه حمل آن راحت بوده و برای ذخیره به فضای خاصی نیاز ندارد.
  • شفاف بودن: تمام تراکنش‌های شما در دفتر کل مرکزی که در دسترس همه هست ثبت شده که با مراجعه به آن می‌توان میزان دارایی را مشاهده کرد.
  • امنیت بالا: رمز خصوصی ارز برروی شبکه بلاکچین که امنیت آن تضمین شده است کار میکند و نودها با پیروی از دستورات خاص به رد یا قبول تراکنش‌ها می‌پردازند و نودهای استخراج کننده یا ماینر  مسئول امنیت شبکه هستند.
  • غیرمتمرکز بودن: بیت کوین توسط هیچ نهادی پشتیبانی نمی شود و کاملا توسط اعضا اداره می شود، در نتیجه دست‌خوش تغییرات تورم نمی‌شود.
  • سرعت بالا و کارمزد کم: نقل و انتقالات بین المللی با سرعت بالایی انجام شده و کارمزد انتقال ارزهای دیجیتال بسیار کمتر از انتقال ارزهای رایج است.
  • تضمین انجام تراکنش: تراکنش‌های انجام شده در شبکه بیت کوین هرگز لغو نمی‌شوند.اگر شما رمز ارز خود را اشتباها برای کسی بفرستید ارزهای دیجیتالی شما قابل برگشت نخواهند بود.

معایب بیت کوین

از معایب بیت کوین می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بستری برای سوءاستفاده کلاهبرداران: بیت کوین یک شبکه خرید و فروش ناشناس است که همین موضوع بستری شده تا کلاهبرداران بتوانند از طریق آن پول‌های خود را انتقال دهند!!
  • نوسان قیمت: بیت کوین قیمتی غیرثابت و غیرقابل پیش بینی دارد به همین دلیل نمی‌توان از زمان درست خرید آن مطمئن بود و گاها با ریسک بالایی همراه است.
  • عدم وجود پشتیبانی جهت رسیدگی به مشکلات: غیرمتمرکز بودن بیت کوین همان طور که یک مزیت به شمار می آید می‌تواند عیب هم باشد چون اداره آن توسط کاربران باعث می‌شود هیچ مرجع مشخصی  برای رسیدگی به مشکلات وجود نداشته باشد.
  • خطر فراموشی گذرواژه: تمام سرمایه شما به وسیله رمز خصوصی که تعیین می‌کنید کنترل می‌شود که اگر فراموش کنید برای همیشه سرمایه شما از دست می‌رود.
ماینر یا دستگاه استخراج بیت کوین
دستگاه استخراج بیت کوین

روش استخراج بیت کوین

به منظور حفظ ثبات شبکه و اینکه همه واحدهای بیت کوین سریع استخراج نشوند، در بیت کوین معیاری به نام سختی استخراج هم وجود دارد؛ بلاک‌های بلاک چینِ بیت کوین هر ده دقیقه یک بار تولید می‌شوند؛ اگر قدرت پردازش ماینرهای بیت کوین خیلی زیاد شود، یعنی ماینرها ممکن است بتوانند زودتر از ده دقیقه بلاک را تولید و بیت کوین استخراج کنند.
به همین دلیل سختی استخراج افزایش می‌یابد تا زمان رسیدن به جواب معادله ده دقیقه طول بکشد؛ از سوی دیگر، اگر قدرت پردازش ماینرها کاهش یابد، یعنی ممکن است زمان ساخت بلاک به زیر ده دقیقه برسد، برای همین در این مواقع سختی کاهش می‌یابد تا دوباره به همان ده دقیقه برسیم.

همچنین، هر چهار سال یک بار طی رویدادی به نام هاوینگ، میزان بیت کوین‌های تولیدشده به شکل ناگهانی نصف می‌شود و این باعث می‌شود که کمیابیِ بیت کوین افزایش یابد؛ تعداد بیت کوین‌هایی هم که استخراج می‌شوند، محدود به ۲۱ میلیون واحد است و پس از آن دیگر بیت کوینی تولید نخواهد شد.

تاقبل از اردیبهشت سال۹۹ (می۲۰۲۰) هر ده دقیقه ۱۲.۵ بیت کوین تولید می‌شد که اکنون به ۶.۲۵ کاهش یافته است. تاکنون بیش از ۱۸ میلیون واحد بیت کوین استخراج شده است؛ پیش‌بینی می‌شود که استخراج تمام واحدهای بیت کوین تا سال ۲۱۴۰ طول بکشد.

ارزش بیت کوین چه قدراست؟
ارزش گذاری بیت کوین

بیت کوین چگونه ارزش گذاری می شود؟

اعتبار بیت کوین توسط مردم تعیین می شود هرچه قدر مردم بیشتر به آن اعتمادکنند اعتبار آن بالا می رود.
ارزش بیت کوین و قیمت آن به وسیله بازاری که در آن معامله می شود تعیین می شود: با توجه به سه فاکتور عرضه،تقاضا و کمیاب بودن. همین طور که قیمت یک دستگاه خودرو در بازار تعیین می شود. حتی قیمت یک اونس طلا و یک گالن نفت و تقریباً هر چیز دیگری به همین ترتیب تعیین می شود.
به طور خلاصه تعامل بین خریداران و فروشندگان است که قیمت را معین می کند. پیش بینی‌ای که خریداران نسبت به آینده دارند در هزینه ای که برای آن می پردازند تاثیر دارد. اگر دید خوبی نسبت به آینده داشته باشند پول بیشتری برای آن می پردازند و قیمت آن بیشتر می شود.

استعلام قیمت لحظه ای بیت کوین در سبد سرمایه‌گذاری برنامه ساد۲۴ امکان‌پذیر است. با نصب این اپلیکیشن در یک نگاه می‌توانید شرایط سرمایه‌گذاری در بورس، طلا، دلار و بیت کوین را مقایسه کرده و بهترین تصمیم را برای سرمایه گذاری و رسیدن به سود بیشتر بگیرید.

دانلود رایگان نرم‌افزار ساد۲۴ از کافه بازار

چگونه بیت کوین بخریم؟
روش خرید بیت کوین

چگونه می توانم بیت کوین بخرم؟

خرید بیت کوین به دو روش خرید غیرحضوری از صرافی های آنلاین و خرید از افراد حقیقی بصورت مستقیم امکان پذیر است.
بیت کوین از سال۹۸ در ایران به رسمیت شناخته شده  و خریدوفروش آن قانونی بوده و کسانی که علاقه به داشتن ماینر دارند بعداز گذراندن مراحل قانونی این امکان برای آن ها فراهم شده است.
عضویت در یک سایت صرافی، اولین کاری است که باید برای خرید بیت کوین از صرافی انجام دهید. صرافی‌های مطرحی وجود دارند که هیچ کدام به کاربران ایرانی خدمات نمی‌دهند. تنها صرافی معتبر جهانی که برای ایرانی‌ها هم فعال است صرافی (Localbitcoin) نام دارد.

برای خرید بیت کوین باید مراحل زیر را طی کنید:

  • نصب کیف پول بیت کوین
  • پیدا کردن صرافی معتبر بیت کوین
  • انجام احراز هویت با مدارک شناسایی
  • خرید بیت کوین و دریافت در کیف پول
با بیت کوین چه چیزهایی  می توانم بخرم
خرید با بیت کوین

با بیت کوین چه چیزهایی می توان خرید؟

هر روز بر تعداد فروشگاه هایی که بیت کوین را به عنوان روش پرداخت پذیرفته‌اند افزوده می‌شود و در حال حاضر بیت‌ کوین در هزاران فروشگاه آنلاین و آفلاین برای انواع خدمات قابل پرداخت است. این خدمات شامل خرید قهوه و خوراکی در فروشگاه های سطح شهر، سفر به فضا، بلیط هواپیما و خودروهای تسلا است که موارد گفته شده مربوط به خارج از ایران است.

از آن جایی که بیت کوین یک ارز دیجیتال می باشد می تواند در فضاهای دیجیتال برای خرید کالا و دریافت خدمات استفاده شود. خدمات دیجیتال و خرید کالا در فضای دیجیتال مثل سایت ها یا اپلیکیشن‌های گوشی هوشمند این روزها بسیار زیاد شده است پس بیت کوین در این زمینه بسیار مفید است.

نتیجه گیری

با توجه به آنچه در تعریف، نحوه استخراج، مزایا، معایب، چگونگی خرید و نحوه خرج کردن بیت کوین گفتیم می توان نتیجه گرفت بیت کوین به سرعت در حال پیشرفت می باشد و هرروز بر تعداد متقاضیان آن افزوده می شود، هرچند معایب و محدودیت هایی هم دارد لیکن در دنیای تکنولوژی امروز فراگیرشدن بیت کوین و ظهور نمونه های جدید ارز دیجیتال  دور از انتظار نیست!!

برنامه ساد۲۴ کامل‌ترین نرم‌افزار در زمینه مدیریت همه جانبه چک صیاد می‌باشد. با نصب برنامه ساد۲۴ براحتی و کاملا رایگان مراحل ثبت، دریافت، انتقال و استعلام چک صیاد را انجام دهید. ساد۲۴ شامل امکانات دیگری مانند ماشین حساب بانکی، سبد سرمایه‌گذاری، اعتبارسنجی،محاسبه سودواقساط وام، افزودن یادآورچک، رأس گیری چک و … می‌باشد.

نصب رایگان برنامه ساد۲۴ از کافه بازار

خواهشمنداست انتقادات، پیشنهادات، سوالات و نظرات خود را پیرامون این مقاله در قسمت دیدگاه با ما در میان بگذارید.

2.4/5 - (60 امتیاز)

نوشته های مشابه

‫14 دیدگاه ها

  1. مطلب خوبی بود … کاش در مورد صرافی های معتبر ایرانی هم میگفتین … یا صرافی های خارجی و کیف پول های برتر رو هم معرفی میکردین

    1. سلام ممنون از شما دوست عزیز
      در مطالب بعدی به موضوعاتی که اشاره کردید خواهیم پرداخت.

    1. قیمت بیت کوین درحال تغییر است و قیمت دقیق آن را از صرافی های معتبر داخل کشور بگیرید.

    1. سلام همان‌طور که در مقاله به آن اشاره شده است بیت کوین یک نوع از ارز دیجیتال می‌باشد که مورد استقبال قرارگرفته است.بیت کوین را می‌توانید از صرافی های معتبر خریداری کنید.

  2. دوستان کسی بیت کوین خریده؟واقعا نمیدونم باید بیت کوین بخرم یانه؟یک نفر بیاد راهنماییم کنه

    1. سلام دوست عزیز بیت کوین یک ارز نوظهور است و انتخاب خرید یاعدم خرید آن به عهده شماست.
      در این زمینه بیشتر تحقیق کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا