همه چیز راجع به انکار امضای چک و سفته را در اینجا بخوانید! توضیحات به زبان ساده

چک یکی از اسناد تجاری مهم و معتبر در نظام اقتصادی است و به همین دلیل قوانین و اصول تجاری مخصوصی برای این سند وجود دارد. بیشتر اشخاص برای معاملات و کسب و کارهای خود از چک استفاده می‌کنند ولی همیشه کسی که چک در وجه او صادر می‌شود، نگرانی هایی دارد. ما در این مطلب تصمیم داریم شما را با یکی از این مسائل مهم آشنا کنیم.

انکار امضای اسناد، چک و سفته

بعضی از مواقع افراد قرارداد را با امضای اصلی خود، امضا نمی‌کنند و طرف مقابل  قرار داد گمان می کند که از طرف دیگر امضا گرفته است!! بعدا به راحتی در دادگاه ادعا می‌کند که «امضای موجود در قرارداد‌ امضای من نیست!» و امضای خویش را انکار می‌کند. ممکن است کارشناس نیز با دقت در نمونه امضاهای قبلی شخص انکار کننده در اسناد مسلم الصدورش، این انکار را تایید ‌کند. یعنی به همین راحتی طرف از زیر بار شانه خالی می‌کند!! به همین علت باید دوطرف قرارداد نام و نام خانوادگی خود را با دست خط خود، در تمامی صفحات قرارداد، بنویسند و اثر انگشت بزنند به این دلیل که اثر انگشت قابلیت انکار شدن را ندارد. 🙂

کلاهبرداری با استفاده از چک

نظر قانون درباره انکار امضای چک و سایر اسناد

بر اساس آیین دادرسی مدنی، کسی که از او شکایت شده (خوانده دعوا) می‌تواند امضایش را در سند عادی که علیه او استناد شده، انکار کند . در این صورت کسی که از او شکایت  کرده است (خواهان دعوا) باید انتساب سند به خوانده و اصالت سند را اثبات کند  و وظیفه‌ی اثبات به عهده خواهان است.

به این ترتیب که باید با تشخیص کارشناس مشخص شود که امضای درج شده در سند عادی (رسید طلب، مبایعه نامه و….) با امضای خوانده در اسناد مسلم الصدور وی مانند عقد نامه ازدواج و سند مالکیت تطابق اساسی دارد یا خیر.

تایید نشدن چک

اسناد مسلم الصدور به معنای سندی است که صدور آنها از شخص مسلم شمرده شده و می توانند در دادگاه اساس و مبنای تطبیق قرار گیرند تا اصالت یا عدم اصالت سند مورد اعتراض احراز شود.

  بعد از بررسی اسناد مسلم الصدور اگر امضایی که در سند هست شباهت زیادی با امضای آن‌ها نداشته باشد، با توجه به این که خوانده ممکن است دارای چند امضای مختلف باشد، خواهان باید با شواهد و دلایل دیگری مثل شاهد و اقرار و فیلم اثبات کند که خوانده سند عادی را هم به همین شکل و شمایل فعلی  با رضایت کامل ودست خودش امضا کرده است، حالا چه امضای همیشگی او باشد یا نباشد.

انکار امضای اسناد عادی

با توجه به مطالبی که بالا گفتیم ممکن است شخصی امضای خود روی سندی را انکار کند. در نتیجه خوانده(کسی که از او شکایت شده است) دعوا می‌تواند امضای خود روی سند عادی را انکار کند. همین که انکار کند کافی است و به هیچگونه دلیلی  برای انکار کردن امضایش احتیاجی ندارد در همچین شرایطی خواهان(کسی که شکایت کرده است) باید اصل بودن امضا و انتساب سند به خوانده را اثبات کند.

انکار امضای اسناد عادی

اثبات امضا روی سند عادی

همانطور که در بالا توضیح دادیم، از دو روش می‌توان این کار را انجام داد:

  1. توسط یک کارشناس و با کمک نمونه امضاهای قبلی خوانده در اسناد مسلم الصدور
  2. اثبات نوشتن سند با دست خوانده به هر روشی مانند فیلم و داشتن شاهد

انکار امضای چک

ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید باتوجه به این که چک یک سند عادی است، آیا صاحب حساب می‌تواند امضای خود را در چک انکار کند؟ به فرض هم که انکار امضا از طرف صاحب حساب قابل قبول باشد، آیا فقط انکار کردن کافی است و نیازی نیست که صاحب حساب مانند اسناد عادی دیگر، دلیلی برای انکار امضای خود ارائه دهد؟

انکار امضای چک

به عنوان مثال شما علیه صاحب حساب چک طرح دعوا می‌کنید و صاحب حساب در دادگاه با گفتن یک جمله ی کوتاه «امضای مندرج در چک امضای من نیست و انکار می‌کنم.» شما را حسابی درگیر می‌کند.

حالا شما چاره ای ندارید جز این که با نظر کارشناسی ثابت کنید که امضای روی چک متعلق به صاحب حساب است . در نهایت کارشناس هم تایید کند که امضای روی چک با نمونه امضای موجود در بانک یا نمونه امضای صاحب حساب در سند مالکیت خانه اش (اسناد مسلم الصدور) تطابق ندارد. نتیجتا حکم به رد دعوای شما و بی مسئولیتی صاحب حساب صادر شود. آیا چنین موضوع خنده داری قابل تصور است؟ با قاطعیت تمام باید گفت:«خیر»

اثبات امضای چک

اثبات امضا روی چک

هر چند که چک سند عادی است ولی به دلیل اصول تجاری و قوانین خاص اثبات می‌کنیم که:

  1. امضای چک قابل انکار نیست.
  2. به فرض هم که قائل به پذیرش انکار چک باشیم، فقط انکار کردن کافی نیست و صاحب حساب برخلاف انکار سایر اسناد عادی، باید دلیل موجه بر انکار خود ارائه نماید.

با توجه به قانون چک، مالک چک کسی است که چک دست آن است و اگر صاحب حساب ادعا کند که امضای چک جعلی هست باید آن را اثبات کند. اگر شکایتی من باب این موضوع دارد باید به دادگاه کیفری مراجعه کند.

استعلام چک

ممکن است صاحب حساب خودش امضایی غیر از امضای اصلی خود را روی چک زده باشد که در این صورت خودش باید ثابت کند که امضای او نیست. اگر موفق نشود که این ادعا را ثابت کند، چک قابل پرداخت می باشد.

این قانون فقط در حوزه ی چک وجود دارد و برای سایر اسناد اینگونه نیست زیرا چک یک سند رایج است و باید اعتبار زیادتری نسبت به سایر اسناد داشته باشد.


هشدار: با توجه به این نکته، اگر چک شما مفقود شده یا به سرقت رفته است، ممکن است کسی که آن‌را پیدا می‌کند، با جعل امضای شما مبلغ قابل توجهی را روی آن نوشته و به بانک مراجعه کند یا به شخص دیگری بدهد.


پس بلافاصله بعد از سرقت/مفقود شدن چک آن را در سامانه ساد۲۴ ثبت کنید تا از نقل و انتقال در بازار و کلاهبرداری با آن جلوگیری کنید.

همچنین با دانلود اپلیکیشن ساد۲۴ بدون پرداخت هزینه از سرقتی نبودن چک دریافتی و خوش‌حسابی صادر کننده چک مطلع شوید!

لینک دانلود رایگان اپلیکیشن ساد۲۴ از کافه بازار

تفاوت انکار امضای چک با سایر اسناد

همانطور که مطالب بالا گفته شد، اگر صاحب حساب بخواهد امضای خود را روی چک انکار کند باید آن را اثبات کند. اگر این موضوع فقط در حد ادعا باشد خللی در روند قانونی برای وصول چک پیش نمی آورد.

اما اگر بخواهند امضای روی سفته یا برات را انکار کنند، دارنده‌ی سفته باید ثابت کند که امضا برای اوست یعنی دقیقا برعکس چک.

ساد ۲۴ سامانه اعلام سرقت و استعلام چک های بانکی

از اینکه دیدگاه خود را با ما در میان می‌گذارید، سپاسگزاریم…

1.8/5 - (95 امتیاز)

نوشته های مشابه

‫10 دیدگاه ها

  1. با سلام و عرض ادب خدمت شما

    بنده یک چک رو بعد از ۱۵سال اقدام به مطالبه وجه آن نمودم بعد از اینکه در شورای حل اختلاف رای به تاخیر و تادیه صادرکننده دادند و بعد از مسدودشدن حساب محکوم علیه واخواهی داده که اصلا من حساب جاری نداشته ام و تقاضا جعل چک رو دادند کارشناس یکنفره نظر منفی خطوط و امضاء انتسابی دادند بنده اعتراض نمودم کارشناسان ۳نفره هم خطوط و امضاء صادرکننده رو منفی نظر داده اند بنده در خواست کارشناس ۵نفره داده ام نسبت به امضاء چک و نمونه امضاء در بانک که هر دو امضاء مطابقت دارند با توجه به اینکه در جلسه شورای اظهار کردند در ۱۵سال پیش بدلیل جویای کار به تهران مراجعه کردم و از صادرکننده امضاء و مدارک گرفته اند تا نسبت به استخدام اقدام کنند در حال حاضر اگر هیئت ۵نفر به نفع بنده نظر بدهند و اعتراضی از جانب صادرکننده نشود رای به نفع بنده داده میشود؟

    آیا صادرکننده به راحتی می تواند از مسئولیت چک شانه خالی کنند؟

    باتشکر

  2. سلام من ده سال پیش ماشینم فروختم وچک گرفتم
    صاحب چک زن خریداری باشد امضاکنندقولنامه شوهرخانم می باشد.بعدازده سال درسالی چندباراحضاریه فرستاده می شدوحکم قطعی وجلب سیارگرفتم .جدیدا ادعایی انکارچک راکرده صاحب چک که خانم باشد تشکر می کنم راهنمایی کنند

    1. سلام کاربر عزیز به دلیل تخصصی بودن موضوع بهتر است به مشاوره حقوقی معتبر مراجعه نمایید.

  3. سلام وقت بخیر ، بنده به کسی سفته دادم ، با تاریخ و امضا اثر انگشت و مبلغ را ذکر کردم ، ایا شخص مقابل می تواند از امضا بنده در سفته دیگری سو استفاده نماید؟ممنون میشم پاسخ بدید

    1. سلام دوست عزیز امکان سوء استفاده از امضای شما در سفته‌ای که شما امضا نکرده اید وجود ندارد. موفق باشید

  4. سلام من برای کسی سفته امضای اثرانگشت کردم سفته سفید است وسفته از خودش اورده است روی سفته دو اثر انگشت کردم وپشتش یکی ایا فردا میتواد ادعا کند

  5. به کار فرما سفته برای حسن انجام کار داده ام وبدون درج مشخصات کارفرما وتاریخ اثر انگشت زده ام به صورت سفید حالا با پایان قرار داد کاری . آیا کار فرما میتواند از سفته من سو استفاده کند ؟در این صورت باید چه کار کرد.

    1. سلا شما باید روی چک قید می کردید جهت ضمانت!!! امکان سوء استفاده وجود دارد… با توجه به اینکه اثر انگشت شما روی سفته ها است، باید سفته های خود را در اسرع وقت از ایشان پس بگیرید

    2. سلام
      خسته نباشید
      برای ۱۵ تا سفته از یکنفر شکایت کردم ۱۳ عدد از آنها رو امضا و ۲ عدد را اثر انگشت زده بود و به صورت خالی به من داده بود و طرف در دادگاه گفت دو عدد از سفته متعلق به من نیست من هم از دادگاه خواستم آنها را کنار بگذارد تا زود تر به مبالغ ۱۳ عدد سفته برسم
      الان خوانده من را تهدید به شکایت جعل اسناد کرده است
      اگر از من شکایت کند که سفته ها مال من نیست و ثابت کند که مال او نیست
      مجازات من چیست؟ اگر ثابت شود که مال اوست من چه کاری باید انجام دهم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا