سفته الکترونیک چیست و چه کاربردی دارد؟

سفته یکی از اسناد رایج در کشور می‌باشد که افراد زیادی جهت انجام امور مالی خود از آن استفاده می‌کنند. در گذشته اگر نیاز به سفته داشتید باید در ساعات اداری به بانک مراجعه کرده و سفته دریافت می‌کردید. موقعیتی را تصور کنید که در یک روز تعطیل اقدام به خرید کالایی کرده‌اید و یا قصد دارید مدرکی جهت ضمانت به شخصی ارایه دهید باید مدت زمان زیادی را جهت بازشدن بانک و مراجعه حضوری جهت خریدن سفته صرف کنید، روی کارآمدن سفته الکترونیک تمام این مشکلات را حل کرده است و شما در هر ساعتی از شبانه روز به هر مبلغی که می‌خواهید می‌توانید با تلفن همراه خود سفته دریافت نمایید. در این مقاله ضمن تعریف سفته و سفته الکترونیک، مزایا، کاربرد و روش‌های خرید و دریافت سفته و نکات مربوط به صدور سفته ضمانت را با یکدیگر بررسی می‌نماییم.

سفته چیست؟

سفته الکترونیک چیست

تعریف سفته به عبارت ساده‌تر سندی است که صادر کننده آن، متعهد می‌شود، مبلغ درج شده در آن را، در تاریخ مشخص یا به صورت عندالمطالبه پرداخت کند. نحوه صدور سفته، بدین شکل است که باید، مواردی چون نام گیرنده، مبلغ، تاریخ صدور و پرداخت، در آن، نوشته شود. پس از تهیه برگه سفته و درج این موارد، صادر کننده، آن را مهر و امضا می‌کند و در واقع متعهد می‌شود آن را پرداخت کند.

سفته الکترونیک چیست؟

از تاریخ ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ افراد می‌توانند در منزل خود و بدون مراجعه حضوری سفته الکترونیک خریداری کنند. همچنین تمام مراحل دریافت، صدور و ظهرنویسی سفته هم بدون حضور به شعب بانکی به صورت الکترونیکی قابل انجام است. بنابراین افراد می‌توانند به صورت ۲۴ ساعته و آنلاین تمام امور مربوط به سفته را انجام دهند.

برنامه ساد۲۴ یک اپلیکیشن کاربردی در زمینه امور مالی، چک صیاد و معرفی وام می‌باشد که امکان مدیریت همه جانبه امور بانکی و مالی را برای شما فراهم کرده است. پیشنهاد می‌کنم لینک زیر را انتخاب کرده، برنامه ساد۲۴ را نصب نمایید و از امکانات بینظیر آن بهره ببرید.

بهترین برنامه مدیریت امور بانکی و چک صیاد

سفته الکترونیکی برای چه مواردی استفاده می‌شود؟

بیش‌ترین کاربرد سفته الکترونیک برای ضمانت دریافت وام و تسهیلات می‌باشد. سفته الکترونیک می‌تواند به عنوان سفته ضمانت کار، سفته حسن انجام کار و هرگونه ضمانت استفاده شود. همچنین از آن می‌توانید جهت تضمین تعهد بین دو نفر استفاده نمایید. سفته الکترونیک در واقع همان سفته کاغذی است و کاربردی مشابه آن دارد.

مزایای سفته الکترونیک

مزایای سفته الکترونیک چیست؟

مهم‌ترین مزیت سفته الکترونیک اعتبار بالاتر آن و رسیدن جعل اسناد به صفر است.
بعضی از مهم‌ترین مزایای سفته الکترونیک به شرح زیر می‌باشد:

  • صرفه جویی در زمان و هزینه
  • دسترسی آسان و ۲۴ ساعته
  • صدور سفته به مبلغ مشخص
  • صرفه جویی در کاغذ و حفظ محیط زیست
  • اعتبار همیشگی سفته پس از صدور آن
  • امنیت بالای سفته و داشتن کد شناسایی منحصر به فرد

چک صیاد چیست؟ حتی اگر می‌دانید چک صیاد چیست باز هم مطالعه مقاله زیر را به شما توصیه می‌کنیم. نکات زیادی در مورد چک صیاد وجود دارد که از بسیاری از آن‌ها اطلاع ندارید. لینک زیر را انتخاب کرده و مقاله جامع چک صیاد چیست را مطالعه نمایید.

چک صیاد چیست؟ چگونه دسته چک صیاد بگیریم؟

دریافت سفته الکترونیک چگونه است؟

جهت خرید سفته اینترنتی می‌توانید به درگاه یکی از بانک‌های ملی، قرض الحسنه رسالت و یا بانک آینده مراجعه نمایید. جهت صدور سفته الکترونیک اطلاعات زیر نیاز است:

  • اطلاعات صادرکننده سفته شامل شماره ملی، شماره همراه
  • اطلاعات حساب صادرکننده سفته شاما شماره حساب و اطلاعات کارت بانکی جهت احراز هویت
  • تاریخ سررسید سفته، مشخصات گیرنده و مبلغ سفته الکترونیک
  • پس از صدور سفته الکترونیک فایل pdf سفته را به همراه شماره ملی خود تحویل گیرنده دهید.

نکته مهم: اگر گیرنده سفته نسخه pdf سفته را گم کند باز هم سفته اعتبار دارد زیرا اطلاعات آن در سامانه ثبت شده است.

به زودی در برنامه ساد۲۴ امکان صدور سفته الکترونیک برای شما فراهم خواهد شد.

قیمت سفته الکترونیک

قیمت سفته ۲۰ میلیونی چه قدر است؟

قیمت سفته الکترونیکی با سفته کاغذی تفاوتی ندارد و طبق نرخ مصوب بانک مرکزی می‌باشد.
طبق مصوبه سال ۱۴۰۰ قیمت سفته به ازای هر یک میلیون تومان ۵۰۰ تومان می‌باشد و در نتیجه جهت دریافت سفته ۲۰ میلیون تومانی باید ۱۰ هزار تومان هزینه نمایید.

سفته الکترونیک از سواستفاده افراد سودجو و دلال در زمینه بالابردن قیمت سفته نیز جلوگیری می‌کند.

چگونه سفته الکترونیکی دیگران را ضمانت کنیم؟

اگر سفته شما نیاز به ضمانت شخص دیگری دارد نگران نباشید در سامانه صدور الکترونیکی سفته، امکان ضمانت سفته دیگران به صورت اینترنتی وجود دارد. برای این کار ضامن سفته باید در سامانه احراز هویت کرده و گواهی امضای دیجیتال خود را دریافت نماید. سپس با وارد کردن شناسه یکتای سفته مورد نظر و کدملی صادرکننده می‌توانید سفته شما را ضمانت کرده و پرداخت آن را متعهد شود.

در صورتی که برای دیگران ضمانت می‌کنید حتما توجه کنید فرد دارای رتبه اعتباری بالایی باشد. جهت اطلاع از این موضوع باید در برنامه ساد۲۴ فرد مورد نظر را اعتبارسنجی کرده و در صورت بالابردن رتبه اعتباری ضمانت ایشان را انجام دهید. مطالعه مقاله زیر اطلاعات مفید زیادی درباره اعتبارسنجی در اختیار شما قرار می‌دهد.

اعتبارسنجی چیست و چه کاربردهایی دارد؟

چگونه سفته الکترونیک را تسویه کنیم؟

تسویه سفته الکترونیک کار نسبتا ساده‌ای می‌باشد. جهت انجام این کار وارد سامانه سفته الکترونیک شده، شناسه مخصوص سفته را وارد کرده و مبلغی را که می‌خواهید به گیرنده پرداخت کنید را ثبت می‌نمایید. گیرنده سفته نیز باید وارد سامانه صدور سفته الکترونیک شده و دریافت وجه را تایید نماید. اطلاعات ثبت شده در دیتابیس ثبت خواهد شد و نیاز نیست نگران آن باشید.

روش نوشتن سفته الکترونیک جهت ضمانت

نحوه نوشتن سفته الکترونیک برای ضمانت کاری چگونه است؟

اگر قصد دارید جهت حسن انجام کار به کارفرمای خود سفته دهید حتما موارد زیر را رعایت نمایید:

  • حتما در روی سفته درج کنید که بابت حسن انجام کار صادر شده است.
  • به هیچ عنوان بر روی سفته تاریخ نزنید. چون سفته بابت ضمانت داده می شود، پس درج تاریخ وصول معنی ندارد.
  • اگر کارفرما از شما خواست کسی به عنوان ضامن پشت سفته را امضاء کند، حتما باید بنویسد به عنوان ضمانت پشت سفته را امضاء می کند.
  • حتما در قسمت نام گیرنده وجه نام شرکت را درج کنید نه نام مدیرعامل را.
  • اگر بین شما و کارفرما قرارداد مکتوبی وجود دارد، در متن قرارداد حتما شماره ی سفته ای که به کارفرما می دهید بنویسید. 
  • در متن قرارداد هم اشاره کنید که سفته بابت حسن انجام کار داده شده است.
  • مبلغی که به صورت چاپی روی سفته نوشته شده، نشان دهنده ی حداکثر مبلغی است که می توان روی سفته نوشت. پس اگر مبلغ کمتری مد نظرتان است، هم در خود سفته، هم در قرارداد مبلغ را با حروف و عدد بنویسید.
  • حتما  یک نسخه کپی از سفته و قرارداد تهیه کنید و از کارفرما بخواهید آن را امضاء کند.

جمع‌بندی

در این مقاله به طور مفصل در مورد سفته الکترونیک صحبت کردیم و مزایا و کاربردهای آن را با یکدیگر بررسی کردیم. همان‌طور که در متن به آن اشاره شده است بیشترین کاربرد سفته الکترونیک جهت ضمانت حسن انجام کار می‌باشد که نکات مهم تنظیم سفته ضمانت نیز بررسی شد. اگر سوالی در مورد سفته الکترونیک دارید در قسمت دیدگاه با کارشناسان امور بانکی ساد۲۴ در میان بگذارید.

اگر به دنبال روش دریافت آسان وام فوری، وام مسکن، وام ازدواج، وام اشتغال‌زایی و… هستید می‌توانید از وبلاگ ساد۲۴ به عنوان یک مرجع کامل در مورد اطلاعات وام‌های مختلف استفاده نمایید.

3.6/5 - (26 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا