نحوه استعلام چک ثبت شده

چنانچه قصد دریافت چک دارید اما نمی‌دانید چگونه استعلام چک ثبت شده را بگیرید این مقاله از ساد۲۴ برای شماست. زیرا ما در این مطلب به روش‌های مختلف استعلام از چک صیادی ثبت شده می‌پردازیم امیدواریم با خواندن این مقاله معامله‌ای امن برای خود بسازید.

چک ثبت شده چیست؟

چنانچه چکی از فردی دریافت کنید، باید چک توسط صادرکننده به نام گیرنده در سامانه صیاد ثبت گردد، در غیر این صورت چک با کاغذ باطله هیچ فرقی ندارد. بنابراین به چکی که در سامانه صیاد ثبت شود، چک ثبت شده می‌گویند.

سامانه استعلام چک ثبت شده

از سال ۱۴۰۰ نحوه نقل و انتقال چک نسبت به گذشته بسیار تغییر کرد، در گذشته چک به صورت کتبی نوشته می‌شد و فقط فیزیک چک به فرد گیرنده داده می‌شد. اما با توجه به سو استفاده‌ها و میزان شکایات بالا در این باره باعث شد تا قوه قضاییه به فکر راه حل بیافتد. به همین منظور سامانه صیادی و چک بنفشه صیادی ارائه گردید. در این سامانه افراد باید فرایند ثبت چک در سامانه صیادی، تایید در یافت چک صیادی، لغو چک در سامانه صیادی و حتی انتقال چک در سامانه صیاد را انجام دهند.

اما در کنار این خدمات کاربردی، افراد می‌توانند استعلام ثبت چک و استعلام خوش حسابی از صادر کننده چک نیز بگیرند؛ بنابراین باید بگوییم سامانه استعلام چک نیز یکی از اساسی‌ترین خدمات سامانه صیاد است. زیرا با استعلام از این سامانه متوجه می‌شویم که آیا چک ثبت شده است؟ یا چک به نام چه کسی ثبت گردیده است. بنابراین باید گفت استعلام نقش بسیار مهمی در کاهش کلاهبرداری‌ها و سو استفاده‌ها دارد. حال که با مزیت سامانه استعلام چک آشنا شدید باید بدانید که برای گرفتن استعلام از این سامانه چند روش مختلف وجود دارد، در ادامه با این روش‌ها آشنا خواهید شد.

دو روش استعلام چک ثبت شده

همانطور که گفتیم، استعلام ثبت چک مشخص می‌سازدکه آیا چک به نام فردی ثبت گردیده یا خیر؟ برای این کار شما دو راه دارید که در ادامه به‌طور کامل به آن می‌پردازیم.

استعلام چک براساس اقلام اطلاعاتی

استعلام چک بر اساس اقلام اطلاعاتی یکی از روش‌های استعلام چک ثبت شده است، برای این کار شما باید مراحل زیر را بادقت پشت سر بگذرانید.

ابتدا در مرورگر خود cbi.ir را درج نمایید.

سپس در صفحه باز شده روزی گزینه «نظام‌های پرداخت و زیر ساخت» کلیک کنید.

از منو باز شده در سمت راست روی گزینه «استعلام چک» کلیک نمایید.

استعلام چک صیادی بانک مرکزی

در صفحه جدید گزینه «استعلام چک بر اساس اقلام اطلاعاتی» را انتخاب کنید.

استعلام چک با کد ملی

سپس اطلاعات خواسته شده اعم از شناسه صیاد، نوع شخص گیرنده، کدملی گیرنده، مبلغ، تاریخ سررسید چک و کد امنیتی تعیین شده را در فیلدهای مشخص وارد کرده و گزینه «استعلام» را انتخاب کنید.

استعلام چک صیادی

پس از وارد نمودن اطلاعات بالا، نتیجه استعلام به شما نمایش داده می‌شود.

استعلام ثبت چک صیاد با ساد۲۴


حال که با این روش استعلام بر اساس اقلام اطلاعاتی یا بهتر است بگوییم سامانه استعلام چک بانک مرکزی آشنا شدید باید بگوییم که یکی دیگر از روش‌های استعلام ثبت چک صیاد استفاده از اپلیکیشن همه جانبه ساد۲۴ است در این سامانه می‌توانید در کوتاه‌ترین زمان از چک استعلام بگیرید و با اطمینان خاطر چک را رد و یا قبول کنید.

برای این کار کافیست مراحل زیر را طی کنید:

ابتدا ساد۲۴ را دانلود و سپس روی گوشی خود نصب کنید.

سپس از بین خدمات گزینه «استعلام ثبت چک» را انتخاب نمایید.

استعلام چک صیادی ثبت شده

در صفحه باز شده کد ملی، شناسه صیاد و نوع شخص را وارد کنید، سپس روی گزینه استعلام کلیک کنید.

سامانه استعلام چک

شما به همین راحتی توانستید از چک‌تان استعلام بگیرید و مطمئن شوید که آیا چک به نام شما ثبت گردیده یا خیر؟

توجه: با کلیک بر روی گزینه «سوابق استعلام» تمام استعلام‌های گرفته شده را مشاهده خواهید کرد.

استعلام چک با کد ملی

یکی از سوالات پرتکرار کاربران استعلام چک با کد ملی است به همین دلیل باید بگوییم استعلام ثبت چک در دو روش بالا با کد ملی انجام می‌گردد اما لازم است بدانید که برای این کار شما علاوه بر کد ملی به شناسه صیاد و سایر اقلام اطلاعاتی روی چک نیاز دارید. اما اگر استعلام چک صیادی ثبت شده را از طریق ساد۲۴ انجام دهید، فقط به کدملی گیرنده، شناسه صیادی و نوع شخص نیاز دارد.

کلام آخر

چگونه بفهمیم چک ثبت شده است؟ چک صیادی ثبت شده چیست؟ نحوه استعلام چک ثبت شده چگونه است؟ این‌ها سوالاتی است که برای خیلی از افراد به‌وجود می‌آید. ما در این مطلب از ساد۲۴ به پاسخ تمام این سوالات پرداختیم و روش‌های بسیار آسان را برای انجام آن معرفی کردیم. امیدواریم با مطالعه این مطلب تجربه معامله امن را برای خود ساخته باشید.

سوالات متداول

نحوه استعلام چک ثبت شده چگونه است؟

در این مطلب به‌طور کامل به نحوه استعلام ثبت چک صیادی پرداخته‌ایم.

آیا سامانه ثبت چک صیادی همان سامانه استعلام چک است؟

خیر این دو سامانه باهم متفاوت هستند، در مطلب بالا دراین بار به صورت کامل بحث نموده‌ایم.

به این نوشته امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا