همه چیز درمورد ساتنا و پایا

اگر برای معامله‌ای از شما خواسته شده است که انتقال وجه را هر چه زودتر انجام دهید، اما بین انتقال با ساتنا و پایا تردید دارید، با ساد۲۴ همراه باشید. زیرا ما در این مطلب علاوه بر اینکه به معرفی دقیق ساتنا و پایا پرداختیم تفاوت‌ها، سقف و میزان کارمزد هریک از آن‌ها را بررسی کردیم.

ساتنا چیست؟

ساتنا یا به‌اصطلاح دیگری سامانه تسویه ناخالص آنی به‌منظور انتقال وجه بالاتر از ۵۰ میلیون تومان در سال ۱۳۸۵ در شبکه بانکی ایران ایجاد شد. در اصل این حواله جایگزینی برای چک‌های بین بانکی بود که با روی کار آمدن آن‌ها‌ سرعت انتقال وجه و کاغذبازی‌های بین بانکی به‌طور چشم‌گیریی کاهش یافت. در این روش انتقال وجه به کمک شماره شبا انجام می‌شود و در کوتاه‌ترین زمان به‌حساب مقصد واریز می‌گردد.

واریز در ساتنا چقدر طول می‌کشد؟

مدت زمان واریز ساتنا و پایا

مدت‌زمان واریز وجه در ساتنا بین ۲۰ ثانیه تا ۳۰ دقیقه طول خواهد کشید. البته لازم است بدانید که این مدت‌زمان فقط در ساعات کاری بانک‌ها یعنی ۸ تا ۱۴:۳۰ امکان‌پذیر است. چنانچه انتقال وجه با ساتنا را در ساعاتی غیر از ساعت کاری انجام دهید، واریز وجه به‌ روز کاری بعدی موکول می‌شود.

توجه داشته باشید که ساعت کاری بانک‌ها در روزهای پنجشنبه‌ از ۸ الی ۱۲ است.

بیشتر بخوانید: ساده‌ترین روش دریافت شماره شبا بانک ملت

کف و سقف انتقال وجه در ساتنا

کف انتقال وجه در ساتنا ۵۰ میلیون تومان است و سقف آن محدودیتی ندارد. اما باتوجه‌‌به دستور بانک مرکزی به‌منظور مقابله با پولشویی، برای انتقال وجه بیش از ۲۰۰ میلیون تومان در ساتنا، ارائه اسناد معامله به شعب بانک الزامی است. به‌عنوان مثال شما خودرویی خریداری کرده‌اید و قصد واریز ۲۵۰ میلیون تومان به‌حساب فروشنده از طریق ساتنا دارید. برای این کار باید ابتدا اسناد معامله را به بانک برده و پس از بررسی آن‌ها توسط رئیس بانک، انتقال پول انجام می‌گردد.

کارمزد ساتنا چقدر است؟

کارمزد ساتنا و پایا

وقتی حرف از انتقال پول با مبلغ بالا می‌شود میزان کارمزد آن اهمیت زیادی دارد. زیرا ممکن است کارمزد انتقال پول آن‌قدر زیاد شود که افراد ترجیح دهند به‌جای انتقال وجه از چک صیادی استفاده کنند، هر چند که روند ثبت چک در سامانه صیاد  و تأیید آن نسبت به انتقال وجه با ساتنا و پایا بسیار زمان بر باشد.

اما خبر خوب این است که در ساتنا کارمزد فقط ۰.۰۲٪ است. یعنی اگر ۷۰ میلیون تومان با ساتنا انتقال دهید فقط ۱۴ هزار تومان کارمزد پرداخت می‌کنید. اگر ۲۰۰ میلیون تومان انتقال وجه کنید، کارمزد آن فقط ۴۰ هزارتومان می‌شود. پس می‌توانیم بگوییم ساتنا از نظر کارمزد بسیار مقرون‌ به ‌صرفه است. اکنون که با تمام جزئیات ساتنا به‌طور کامل آشنا شده‌اید، زمان آن فرا رسیده که با جزئیات پایا نیز آشنا شوید. تا راحت‌تر تصمیم بگیرید که بین ساتنا و پایا کدام روش را انتخاب کنید.

پایا چیست؟

ساتنا و پایا چیست

اگر زیاد اهل معامله باشید احتمالاً  جمله انتقال وجه با روش پایا به گوش‌تان خورده است. پایا یا به‌اصطلاح دیگری «سامانه اتاق پایاپای الکترونیک» وظیفه مشابه ساتنا دارد. زیرا افراد می‌توانند به کمک این روش مبلغی را از حساب خود به‌حساب سایر افراد در بانک‌های مختلف واریز کنند. این روش برای انتقال مبالغ متفاوت به حساب‌های مختلف به کمک شماره شبا انجام می‌شود. این سیستم هم برای افراد حقوقی و هم افراد حقیقی امکان‌پذیر است. در ادامه با مزایا پایا بیشتر آشنا خواهید شد تا بین انتخاب ساتنا و پایا هیچ تردیدی برای شما باقی نماند.

مزایا پایا چیست؟

یکی از ویژگی‌های خوب پایا این است که افراد می‌توانند به کمک حواله پایا به بانک اجازه دهند که در بازه زمانی مشخصی، مبلغی را از حساب کسر دهند و به‌حساب مقصد واریز کنند. به‌عنوان‌مثال مشتری به بانک اجازه می‌دهد در زمان مشخصی مبلغی به‌عنوان قسط، اجاره‌بها و غیره را از حساب خارج کند. یکی دیگر از مزایا این روش انتقال وجه گروهی در یک‌زمان مشخص است.

به‌عنوان‌مثال شما یک شرکت دارید که حدوداً ۱۰۰ کارگر در آن مشغول به کار هستند. برای واریز حقوق آن‌ها می‌توانید از روش انتقال پایا استفاده کنید و در زمان مشخصی حقوق تمام کارکنان خود را واریز کنید. البته برای این کار باید ابتدا شماره شبا تمام کارکنان خود را دریافت کنید. البته اگر فقط شماره‌حساب کارکنان خود را دارید، می‌توانید با روش تبدیل حساب به شبا فرایند انتقال وجه با پایا را به‌راحتی انجام دهید. در ادامه با جزئیات بیشتر پایا آشنا خواهید شد، تا راحت‌تر تفاوت بین ساتنا و پایا را متوجه شوید.

بیشتر بخوانید: آسان‌ترین روش تبدیل شماره کارت به شبا

واریز در پایا چقدر طول می‌کشد؟

مدت‌زمان واریز پایا غیر آنی است و به زمان درخواست انتقال وجه بستگی دارد. زیرا در این روش انتقال وجه طی سیکل‌های مختلفی انجام می‌شود. در جدول زیر می‌توانید ۴ سیکل پایا را مشاهده کنید:

زمان انتقال وجه با پایا

کف و سقف انتقال وجه در پایا

کف انتقال وجه در سامانه پایا ۱ ریال و سقف آن ۱۰۰ میلیون تومان است. یعنی شما می‌توانید هر مبلغی را تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان در پایا واریز کنید. البته توجه داشته باشید که انتقال با روش پایا قطعی است و پیش از زدن دکمه انتقال تمام اطلاعات موردنظر اعم از مبلغ، نام و نام خانوادگی، بانک موردنظر و غیره را بررسی نمایید تا دچار خسارت مالی نشوید.

کارمزد پایا چقدر است؟

درگذشته انتقال وجه در سامانه پایا بدون کارمزد بود اما در سال ۱۳۹۹ بانک مرکزی، کارمزدی برای انتقال وجه مشخص نمود. در حال حاضر کارمزد انتقال وجه در پایا ۰.۰۱ درصد کل مبلغ است. به‌عنوان‌ مثال اگر شما قصد انتقال ۷۰ میلیون تومان را داشته باشید کارمزد آن ۷۰۰ تومان خواهد شد. البته کف این کارمزد ۲۰۰ تومان است، یعنی اگر شما ۱۰ میلیون تومان انتقال وجه در سامانه پایا داشته باشید باید ۲۰۰ تومان کارمزد دهید.

تفاوت ساتنا و پایا

 اگر بین انتقال وجه با روش پایا و ساتنا مانده‌اید و نمی‌دانید کدام روش برای شما مناسب‌تر است جدول پایین را با دقت بررسی کنید.

تفاوت ساتنا و پایا

روش‌های انتقال وجه از طریق ساتنا و پایا

برای انتقال وجه با ساتنا و پایا می‌توانید از سه روش کمک بگیرید:

  • خودپردازها
  • مراجعه حضوری به شعب بانک‌ها
  • همراه بانک‌ها

توجه داشته باشید که سقف انتقال وجه در این روش‌ها متفاوت است و باید باتوجه‌به مبلغ و شرایط موردنظرتان یکی از این سه روش را انتخاب کنید.

بیشتر بخوانید: بهترین روش دریافت شماره شبا بانک ملی

روش‌های پیگیری ساتنا و پایا

چنانچه در روند انتقال وجه ساتنا و پایا مشکلی ایجاد شد یا حتی مبلغ موردنظر از حساب مبدأ کم شد اما به‌ حساب مقصد واریز نشده بود. از روش‌های پایین به‌منظور پیگیری این موضوع استفاده کنید، توجه داشته باشید که برای پیگیری این موضوعات باید کد رهگیری داشته باشید.

  • مراجعه حضوری به بانک

بهترین روش این است که به شعب بانک حساب مبدأ مراجعه کنید و با ارائه مدارکی همچون کد پیگیری انتقال موضوع را پیگیری کنید.

  • کمک از پشتیبان آنلاین بانک‌ها

معمولاً در وب‌سایت‌ها یا همراه بانک‌ها قابلیتی به نام خدمت الکترونیک وجود دارد. در این بخش به دنبال گزینه مرتبط با پیگیری تراکنش بگردید و به کمک آن موضوع را پیگیری کنید.

  • پیگیری تلفنی

شما می‌توانید با تماس به بانک‌ها علت مختل‌شدن انتقال وجه را بررسی و پیگیری کنید. در جدول زیر شماره پیگیری بانک‌های مختلف درج شده است.

بانکشماره تماس
ملی۶۴۱۴۰
سامان۶۴۲۲
تجارت۱۵۵۴ 88852200
ملت۹۰۹۹۰۷۵۳۰۷
 صادرات۸۱۹۲۰۹۴۲ 81921175
سپه۱۵۵۷
کشاورزی۸۱۳۰۱
اقتصاد نوین۸۲۳۳۰۰۰
شهر۸۳۳۶۴۰۰۰
دی۲۸۹۳۱۲۸۷
آینده۲۷۶۶۳۰۰۰
پاسارگاد۸۲۸۹۰
پارسیان۸۴۸۴۴
کارآفرین۲۳۳۵۰
پست‌بانک۸۴۲۸۴ 
رفاه۸۵۲۵
توسعه صادرات ایران۲۷۲۲
صنعت و معدن۸۴۹۸
مسکن۶۴۵۷۱

کلام آخر

امروزه برای انتقال وجه به‌ جای کاغذبازی‌های بانکی از حواله ساتنا و پایا استفاده می‌شود. انتقال وجه در این دو روش به کمک شماره شبا انجام می‌شود و دارای مزایا فراوانی از جمله مدت‌زمان کوتاه در انتقال وجه، کارمزد پایین و غیره هستند که در این مطلب از ساد ۲۴ به طور کامل به آن‌ها پرداختیم. چنانچه شماره شبا ندارید، از طریق اپلیکیشن ساد۲۴ آن را در ۳ دقیقه دریافت کنید.

نصب برنامه ساد۲۴ از کافه بازار

سوالات متداول

کارمزد ساتنا و پایا چقدر است؟

کارمزد پایا ۰.۰۱ درصد کل مبلغ و کارمزد ساتنا ۰.۰۲ درصد کل مبلغ است.

زمان واریز ساتنا و پایا چقدر است؟

زمان واریز ساتنا آنی است و حداکثر پس از نیم ساعت منتقل می‌شود. اما در پایا وجه با توجه به۴ سیکل زمانی منتقل می‌شود.

سقف ساتنا و پایا در ۱۴۰۲ چقدر است؟

انتقال وجه در ساتنا سقف ندارد و در پایا ۱۰۰ میلیون تومان است.

به این نوشته امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا