آموزش ثبت نام پروانه کسب + معرفی سامانه پروانه کسب

قصد ثبت نام پروانه کسب دارید؟ آیا می‌خواهید یک کسب و کار جدید راه اندازی کنید و به پروانه کسب نیاز دارید؟ بیاید ابتدا کمی با پروانه کسب آشنا شوید. پروانه کسب مجوزی است که طبق قوانین نظام صنفی برای شروع و ادامه کسب‌وکار به شخص و مکان مشخصی داده می‌شود. تاسیس هر واحد صنفی نیازمند دریافت این مجوز از اتحادیه صنف مربوطه است و فعالیت بدون آن غیرقانونی تلقی می‌شود. بر اساس ماده ۱۲ قانون تعزیرات حکومتی مصوب ۱۳۶۷، نداشتن پروانه کسب بدون دلیل موجه و در مهلت قانونی، می‌تواند به قطع خدمات دولتی، جریمه نقدی و تعطیلی واحد تا زمان اخذ پروانه منجر شود. در این مقاله، به بررسی سایت‌های ثبت نام پروانه کسب، نحوه ثبت نام برای پروانه کسب و مدارک مورد نیاز پرداخته خواهد شد.

اگر با چک زیاد سروکار دارید، بخوانید.
اگر قصد دریافت یا صادرکردن چک صیاد دارید، توصیه می‌کنیم از یک برنامه متخصص مانند اپلیکیشن ساد۲۴ استفاده کنید. این برنامه به شما کمک می‌کند تا به معاملات خود اعتبار ببخشید. اما چگونه؟ ساد۲۴ با داشتن خدماتی مانند: ثبت چک صیاد، استعلام خوش حسابی، استعلام ثبت چک، تایید و رد چک، انتقال چک، زنجیره انتقال چک، اعتبارسنجی و استعلام اعتبار معاملاتی به کاربران خود کمک می‌کند تا معاملات بهتری داشته باشند. نصب ساد۲۴ از طریق لینک زیر امکان پذیر است.

سایت ثبت نام پروانه کسب چیست؟

نحوه ثبت نام پروانه کسب

دبیرخانه هیات عالی نظارت سایت ثبت‌نام پروانه کسب با آدرس iranianasnaf.ir را به‌عنوان سایت جواز اینترنتی راه‌اندازی کرده است. این سامانه خدماتی مانند ثبت نام پروانه کسب مغازه، پرداخت هزینه‌های اتحادیه، درخواست تغییر صاحب پروانه، صدور مجوز محصولات دخانی، جواز المثنی و درخواست ایجاد شعبه فروشگاه‌های زنجیره‌ای را به‌صورت الکترونیکی فراهم کرده است. این سایت، برای کاربرانی که قصد ثبت نام پروانه کسب دارند، فرآیندها را ساده کرده و امکان انجام تمامی مراحل به‌صورت آنلاین را فراهم می‌آورد.

نحوه ثبت نام پروانه کسب

ثبت نام پروانه کسب

اولین قدم از آموزش ثبت نام پروانه کسب این است که ابتدا باید به درگاه ملی مجوزهای کشور به نشانی g4b.ir مراجعه کنید.

  • با وارد کردن اطلاعاتی مانند کد ملی، نام، تاریخ تولد و شماره موبایل، ثبت‌نام اولیه را پشت سربگذرانید.
  • پس از این مرحله، یک نام کاربری و کلمه عبور از طریق پیامک به شماره وارد شده شما ارسال می‌شود.
  • سپس با ورود به سامانه گزینه ثبت و پیگیری مجوز (از منو سمت راست سامانه) را انتخاب کنید.
  • در صفحه جدید روی گزینه “ثبت درخواست مجوز” کلیک نمایید.
  • اطلاعات لازم از جمله دستگاه اجرایی و نوع مجوز مورد نظر را تکمیل کنید.
  • برای دریافت کد رهگیری روی دکمه ثبت نهایی یا ثبت موقت کلیک نمایید. ( چنانچه روی دکمه ثبت نهایی کلیک کنید اطلاعات شما مستقیما به سازمان موردنظر ارسال می‌گردد)
  • در مرحله بعد، مجددا به سایت ایرانیان اصناف (iranianasnaf.ir) مراجعه کنید. روی گزینه تکمیل درخواست سامانه پیشخوان مجوزها کلیک نمایید.
  • با وارد کردن کد رهگیری و اطلاعات تکمیلی مانند نوع پروانه، رسته شغلی و مدارک مربوطه، ثبت نام درخواست پروانه کسب را انجام دهید.
  • سپس کد رهگیری نهایی به شما ارائه می‌شود.( این کد امکان پیگیری وضعیت درخواست ثبت نام پروانه کسب الکترونیکی را فراهم می‌کند.)

بیشتر بخوانید: وام کارتخوان چقدر است؟ + لیست بانک‌ها

برای ثبت نام پروانه کسب چه مدارکی لازم است؟

برای ثبت نام پروانه کسب و دریافت شناسه صنفی، مدارکی به‌صورت تفکیک‌شده برای اشخاص حقیقی و حقوقی باید در سامانه آپلود شوند. این مدارک به شرح زیر هستند:

مدارک مورد نیاز برای ثبت نام پروانه کسب اشخاص حقیقی

  1. عکس پرسنلی متقاضی
  2. تصویر سند مالکیت یا اجاره‌نامه به نام متقاضی
  3. تصویر کارت ملی
  4. تصویر صفحه اول شناسنامه
  5. کارت بهداشت (در صورت نیاز به‌تناسب نوع فعالیت)

مدارک مورد نیاز برای ثبت نام پروانه کسب اشخاص حقوقی

  1. عکس پرسنلی نماینده شرکت
  2. تصویر سند مالکیت یا اجاره‌نامه به نام متقاضی
  3. تصویر کارت ملی
  4. تصویر صفحه اول شناسنامه
  5. تصویر اساسنامه و روزنامه رسمی ثبت شرکت
  6. طرح کسب‌وکار یا فروشگاه
  7. لوگوی فروشگاه (در صورت وجود)
  8. تصویر مصوبه هیئت‌مدیره، به نام مدیرعامل یا یکی از صاحبان امضا

نکته: تمامی مدارک باید در فرمت JPEG و با حجم کمتر از ۱۲۰ کیلوبایت بارگذاری شوند. در صورتی که فایل‌ها چند صفحه‌ای باشند، از فایل فشرده (RAR) با حجم حداکثر ۴ مگابایت استفاده شود. این مدارک پس از بارگذاری در سامانه و طی مراحل بعدی، برای تکمیل فرآیند صدور پروانه کسب بررسی می‌شوند.

بیشتر بخوانید: شرایط گرفتن دسته چک برای خانم‌ها

سوالات متداول

برای ثبت نام پروانه کسب الکترونیکی چه مدارکی لازم است؟

مدارک هویتی مانند: کارت ملی، شناسنامه، عکس پرسنلی، کارت پایان خدمت(ویژه آقایان) و مدارکی مانند: مدارک محل کسب و گواهی سوء پیشینه لازم است.

چقدر زمان میبرد تا جواز کسب صادر شود؟

فرایند صدور پروانه کسب بین ۱ تا ۲ ماه به طول می‌انجامد. البته این مدت زمان به نوع کسب و کار بستگی دارد.

آیا خانم‌ها می‌توانند جواز کسب دریافت کنند؟

بله خانم‌ها می‌توانند پروانه کسب دریافت کنند اما در برخی از مشاغل خاص خانم‌ها باید یک فرد مذکر را به عنوان مباشر معرفی نمایند.

هزینه دریافت و ثبت نام پروانه کسب چقدر است؟

هزینه دریافت جوازکسب باتوجه به نوع کسب ‌و کار و محل فعالیت بستگی دارد.

به این نوشته امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا