قانون جدید چک برگشتی‌ + ۶ روش رفع سوءاثر از چک

قانون جدید چک به منظور کاهش چک برگشتی یا بلامحل از ابتدای سال ۱۴۰۰ اجرایی شده است، در این قانون محرومیت‌های زیادی برای دارندگان چک برگشتی در نظر گرفته شده است و دارندگان چک را مجاب می‌کند تا با احتیاط بیشتری چک صادر کنند.
آیا می‌دانید اگر چک برگشتی داشته باشید نمی‌توانید حساب جدید باز کنید؟ و یا امکان صدور چک برای شما وجود ندارد؟
اگر در معاملات خود از چک استفاده می‌کنید و یا در پرونده خود چک برگشتی دارید تا انتهای مقاله با ما همراه باشید در این مقاله قصد داریم قوانین جدید ویژه چک برگشتی‌ها و شرایط رفع سوءاثر از چک برگشتی را با یکدیگر مرور کنیم.

استعلام رایگان چک در اپلیکیشن ساد 24
چک برگشتی

تعریف چک برگشتی به زبان ساده

باید بدانید اگر چک صادر کنید و در تاریخ مقرر به تعهد خود پایبند نبوده و مبلغ چک به طور کامل در حساب شما موجود نباشد دارنده یا ذی‌نفع چک می‌تواند چک شما را برگشت زده و در سیستم بانکی کشور شما به عنوان دارنده چک برگشتی یا چک بلامحل شناخته می‌شوید.

مهم‌ترین عامل برگشت خوردن چک کمبود وجه چک می‌باشد، دلایل دیگری نیز باعث برگشت خوردن چک می‌شود که به شرح زیر است:

  1. در نوشتن چک اشتباهی وجود داشته باشد. مثلا عدم تطابق امضا و خط خوردگی چک
  2. اگر حساب صادرکننده چک مسدود باشد.
  3. در صورتی که صادرکننده چک نسبت به درخواست صدور گواهی عدم پرداخت وجه مبادرت نماید. مثلا چک او سرقت یا مفقود شده باشد.

اگر در معاملات خود از چک صیاد استفاده می‌کنید به شما توصیه می‌کنیم بنر زیر را انتخاب کرده و بهترین برنامه چک صیاد را مستقیم از کافه بازار نصب کنید. در برنامه ساد۲۴ امکان تایید و انتقال چک صیاد بدون رمز پویا و اینترنت بانک برای شما فراهم شده است.

چه عواملی باعث برگشت خوردن چک صیاد می‌شود؟

علاوه بر عواملی که در بخش قبلی مقاله به آن اشاره شد در قانون چک برگشتی، تمام مراحل صدور چک، دریافت و انتقال آن باید در سامانه صیاد ثبت شود در صورتی که اطلاعات ثبت شده در سامانه صیاد با اطلاعات مندرج در برگه چک مطابقت نداشته باشد دارنده چک می‌تواند چک صیاد را برگشت بزند.

نکته: اگر چک صیاد در سامانه صیاد ثبت نشود امکان برگشت زدن چک در بانک وجود ندارد.

در مقاله صفر تا صد چک صیاد تمام نکات مربوط به ثبت و استعلام چک صیاد را بخوانید.

تغییرات جدید چطور جلوی چک برگشتی را می گیرد؟

در قانون جدید، بانک مرکزی افراد را اعتبارسنجی می‌کند. با این شرایط افراد نمی‌توانند بیشتر از مبلغ اعتبارشان چک صادر کنند. همچنین با قانون جدید چک، تمام حساب‌های بانکی افراد به دسته‌چک‌شان متصل است و اگر حساب اصلی متصل به چک خالی بود، بانک‌ها اجازه دارند که از تمام حساب‌های صاحب چک در همان بانک (به ترتیب اولویت از حساب جاری، حسـاب قـرض‌الحسـنه پس‌انداز، حساب سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت و حساب سرمایه‌گذاری بلند مدت) برداشت کنند.

چگونه چک صیادی را برگشت بزنم؟

در قانون جدید چک برگشتی، دارنده چک در صورتی که حساب صادرکننده فاقد وجه بوده یا کسری موجودی داشته باشد، می‌تواند از بانک، تقاضای صدور گواهی‌ عدم‌ پرداخت یا کسری موجودی کرده و بانک مربوطه مکلف است اطلاعات کامل چک را در سامانه چک‌های برگشتی بانک مرکزی ثبت و با اخذ کد رهگیری، این کد را بر روی گواهی‌‌های ذکر شده قید کند.

 دارنده گواهی عدم پرداخت و چک برگشتی، می‌تواند با مراجعه به دفتر خدمات الکترونیک قضایی و ثبت دادخواست، از دادگاه صالح (محل اقامت صاحب حساب یا محل برگشت چک) بدون دریافت حکم و قطعیت آن، درخواست صدور اجراییه بابت وجه چک را تقاضا کند.
تفاوت اصلاحات قانون جدید چک با قوانین سابق در این است که در قانون جدید، لازم نیست حکم قطعی درباره چک صادر شده باشد.

پیشنهاد می‌کنم مقاله چک برگشتی از شکایت و پیگیری تا نقد کردن پول را در وبلاگ ساد۲۴ مطالعه نمایید.

چگونه به صادرکننده چک اعتماد کنیم؟

با توجه به آمار بالای چک برگشتی اعتماد به صادرکننده چک کار سختی می‌باشد در ویدیوی زیر بهترین روش‌ استعلام خوش‌حسابی صادرکننده چک برای شما توضیح داده شده است:

بعد از برگشت زدن چک صیاد چگونه طلب خود را وصول کنم؟

جهت وصول چک برگشتی پس از درخواست صدور اجراییه با ارجاع پرونده به دادگاه، قاضی مکلف است چک را بررسی و در صورتی که درمتن چک، وصول مبلغ چک مشروط به شرطی نباشد و یا بابت ضمانت یا انجام تعهد ذکر نشده باشد یا گواهی عدم پرداخت به دلیل دستور عدم پرداخت مقرر صادر نشده باشد، علیه صاحب حساب، صادرکننده یا هر دو اجرائیه صادر کند.
صادرکننده چک باید ظرف مدت ده روز از تاریخ ابلاغ اجرائیه، بدهی خود را بپردازد، یا با موافقت دارنده چک، ترتیبی برای پرداخت آن بدهد یا مالی معرفی کند که پاسخگوی بدهی خود باشد. در غیر این صورت بر اساس درخواست دارنده چک، اجرای احکام دادگستری، با تشکیل کلاسه اجرایی، اجرائیه را طبق قانون اجرا گذاشته و با توقیف اموال صادرکننده چک، جهت پرداخت آن  و یا گرفتن حکم جلب اقدام می‌کند.

برگشت خوردن چک صیاد چه عواقبی دارد؟

درقانون جدید چک محرومیت‌های زیادی برای دارنده چک برگشتی در نظرگرفته شده است که درادامه به آن اشاره می‌کنیم:

  • جلوگیری از افتتاح هرگونه حساب و صدور کارت بانکی جدید حتی کارت هدیه
  • متوقف کردن گردش مالی و پولی در کلیه حساب‌ها و کارت‌های بانکی به میزان کسری مبلغ چک
  • پرداخت نشدن هرگونه تسهیلات بانکی یا صدور ضمانتنامه‌های ارزی یا ریالی
  • عدم گشایش اعتبار اسنادی ارزی یا ریالی
  • ممنوعیت ارایه دسته‌چک جدید در سامانه صیاد
  • جلوگیری از صدور چک جدید
    ممنوعیت‌های ذکرشده تا زمان پرداخت بدهی و رفع سوءاثر از چک برگشتی به قوت خود باقیست.
شرایط رفع سوءاثر از چک برگشتی در ساد24
رفع سوءاثر از چک برگشتی

با نصب برنامه ساد۲۴ بصورت رایگان از استعلام خوش‌حسابی صادرکننده چک استعلام بگیرید و چک‌های صیادی خود را مدیریت کنید.
دانلود رایگان برنامه ساد۲۴ از کافه بازار

چگونه از چک برگشتی خود رفع سوءاثر کنم؟

رفع سوءاثر از چک برگشتی به این معناست اگر شما به هردلیلی مبلغ چک خود را واریز نکرده‌اید و چک شما برگشت خورده است و در مهلت ۱۰روز نیز اقدامی جهت پرداخت آن نکرده باشید ممنوعیت‌هایی که در مطلب قبل گفته شد در سوابق مالی شما اعمال شده و هم اکنون باید از چک برگشتی خود رفع سوءاثر کنید.
رفع سوءاثر چک برگشتی دو حالت دارد:

اگرلاشه چک برگشتی موجود باشد:

  1. تامین موجودی چک برگشتی: باید مبلغ کسری موجودی را به سپرده جاری خود، واریز کنید و بانک پس از رفع برگشت چک و پرداخت مبلغ آن به دارنده چک، نسبت به رفع سوءاثر از سابقه چک برگشتی شما اقدام می‌کند.
  2. .ارائه لاشه چک برگشتی: در صورتی که خارج از چارچوب بانک با دارنده چک توافق کنید (دادن چکی دیگر یا پرداخت مبلغ چک یا هر روش معمول دیگری)، وظیفه شماست که لاشه چک برگشتی را به بانکتان ارائه کنید و بانک موظف است در قبال آن به شما رسید تحویل داده و مراحل رفع سوءاثر چک را به انجام برساند.

اگرلاشه چک موجود نیست:

  1. ارائه رضایت‌نامه محضری ذی‌نفع چک به بانک: اگر به هر دلیلی (مفقودشدن،پاره شده،سوختن و…) لاشه چک در دسترس نیست دارنده چک برگشتی می‌تواند به ازای دریافت پول در دفترخانه اسناد رسمی  حاضر و رضایت خود را اعلام کند، با تحویل رضایت‌نامه به بانک می‌توانید از چک برگشتی خود رفع سوءاثر کنید.
  2. واریز مبلغ چک به سپرده قرض الحسنه جاری و مسدود کردن آن به مدت ۲ سال: اگر برفرض به دارنده چک برگشتی دسترسی نداشته و ایشان نسبت به دریافت وجه اقدامی نکنند شما می‌توانید با واریز معادل کسری موجودی‌تان به سپرده قرض‌الحسنه جاری خود، درخواست مسدود شدن این مبلغ به منظور پرداخت چک برگشتی به  دارنده چک تا زمان مراجعه‌اش به بانک و حداکثر به مدت ۲۴ ماه نمایید.
  3. ارائه حکم قضایی مبنی بر رفع سوءاثر از چک برگشتی: درصورتی که از هر روشی موفق به گرفتن حکم قضایی به منظور رفع سوءاثر از سوابق خود شدید با ارائه آن به بانک؛ موظف است وضعیت استعلام شما را به رنگ سفید برگرداند.
  4. انقضای مدت نگهداری سوابق چک برگشتی در سامانه اطلاعاتی بانک مرکزی: درصورتی که شما از سوابق خود رفع سوءاثر نکنید بعد از مدت ۳ سال به طور خودکار سوءاثر چک برگشتی شما از سیستم اطلاعاتی بانک مرکزی پاک می‌شود.

سوالات زیادی در مورد ویرایش چک صیاد و یا تنظیم چک صیاد جهت ضمانت پیش می‌آید
جهت پاسخ به همه سوالات خود اینجا کلیک کنید.

فیلم آموزشی محرومیت‌های چک برگشتی و شرایط رفع سوءاثر از چک

مدت زمان اعمال رفع سوءاثر برچک برگشتی چند روز است؟

اگر یکی از روش‌های شرح داده شده برای رفع سوءاثراز چک برگشتی را انجام دادید و بانک کار حذف نام شما از لیست بدهای بانکی را آغاز کرد،۷روز کاری و حداکثر ۱۰ روز برای انجام مراحل رفع سوءاثر وقت لازم است. بعد از این ۷ تا ۱۰ روز، می‌توانید از چک برگشتی خود استعلام گرفته و در صورتی که وضعیت شما تغییر نکرده باشد با مراجعه به بانک مشکل را پیگیری کنید.

چگونه از چک برگشتی خود استعلام بگیرم؟

باتوجه به آنچه در قسمت رفع سوءاثر از چک برگشتی خواندیم، چنانچه بانک رفع سوءاثر چک برگشتی را بر سوابق صادرکننده چک اعمال کند در سامانه استعلام چک برگشتی وضعیت اعتباری صادرکننده چک با رنگ سفید مشخص خواهد شد.
با نصب برنامه ساد۲۴ به راحتی از چک‎‌های برگشتی خود استعلام بگیرید.

تفاوت سامانه استعلام صیاد و استعلام چک برگشتی چیست؟

باید بدانیم که سامانه استعلام چک برگشتی همان سامانه استعلام چک صیاد می ‌باشد.
در استعلام چک صیاد شما باید شناسه صیادی صادرکننده چک را وارد ‌کنید و با وارد کردن شناسه صیادی چک خود می‌توانید وضعیت اعتباری خود را در سامانه صیاد بررسی کنید.

تفاوت استعلام صیاد و استعلام ساد در چیست؟

شما با استعلام صیاد می‌توانید از خوش حسابی صادرکننده چک مطلع شوید و به وسیله استعلام ساد از سرقتی/مفقودی نبودن چک دریافتی اطمینان حاصل کنید و معامله امنی داشته باشید.
ساد۲۴ تنها سامانه استعلام چک سرقتی/مفقودی در کشور می‌باشد که امکانات بینظیری همچون استعلام چک صیاد، ثبت چک صیاد، ثبت چک سرقتی/مفقودی، محاسبه میزان سود و اقساط بانکی، راس گیری چک، یادآور چک، تبدیل رقم به حروف و … را به صورت رایگان در اختیار شما قرار داده است.

جمع بندی

در این مقاله تمام قوانین مربوط به چک برگشتی را با یکدیگر بررسی کردیم و فهمیدیم چگونه باید از چک برگشتی خود رفع سوءاثر نماییم. بدین ترتیب نتیجه می‌گیریم قوانین جدید چک باعث بالا رفتن اعتبار دسته چک در بازار شده است و تاثیر زیادی در کاهش جرایم این حوزه دارد.

خواهشمندیم نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را پیرامون این مقاله با ما در میان بگذارید.

جهت مشاهده ویدیوی آموزشی ثبت چک صیاد بانک ملی اینجا روی لینک زیر کلیک کنید.
آموزش ثبت چک در سامانه صیاد

2.2/5 - (400 امتیاز)

نوشته های مشابه

‫86 دیدگاه ها

  1. سلام چک من بعلت مغایرت عددی وحروفی برگشت خورد درصورتی که پول توحساب بود وگیرنده آن را به من انتقال داد ومن چک راپاس کردم ومسدودی آزاد شد کلا ۵روزشد ولی هنوز وضعیت من زرد کی به سفید برمیگرده

  2. الان من ۵۰۰میلیون چک برگشتی دارم
    از طرف دیگه یک میلیارد چک مشتری دستمه که به اسم من زده اند
    ولی چون چک برگشتی دارم نه میتونم تاییدشون کنم که ببرم وصول کنم
    نه میتونم به اسم کسی دیگه انتقال بدم تا کار و کاسبیم رو بتونم ادامه بدم
    الان نه میتونم خرید کنم که دستم باز بشه تا چکهای برگشیم رو پاس کنم و نه میتونم و امکانش هست که چکهای مشتری که تو دستم هست رو خرج کنم یا وصول کنم
    پس این قانونی که گذاشتین باعث ورشکستی من و امثال من میشه و به هیچ دردی نمیخوره

  3. بهترین راه ممکن اینه که پول رو به طرف بدیم و چک رو از طرف بگیریم و تو همون لحظه بگیم که انتقال بده به اسم خودمون
    بعد لاشه ی چک رو ببریم بدیم بانک تا رفع سواثر بشه

  4. اگه طرفی که چک رو برگشت زده و پولش رو گرفته قصد اخاذی داشته و باشه و نخواد که چک رو به اسم صاحب چک انتقال دهد باید چیکار کنیم؟
    و اینکه میگین وقتی چک برگشت خورد باید دو برابر مبلغ چک تو حساب باشه که صاحب حساب بتونه رفع مسدودی کنه
    خب اگه طرف پول داشت که چک رو پاس میکرد دیگه
    الان از کجا بیاره تا دو برابر مبلغ چک رو بریزه تو حساب تا بتونه رفع سواثر کنه چکش رو؟

    1. سلام در صورتی که برگه چک در دست شما باشد، فرد مورد نظر امکان نقد کردن چک را ندارد.
      در مورد قانون رفع سواثر از چک برگشتی می‌توانید وجه چک را به دارنده چک پرداخت کنید و از ایشان بخواهید چک را در سامانه صیاد به نام شما انتقال دهند و برگه چک را به بانک برده و رفع سواثر کنید.
      نصب برنامه ساد۲۴ از لینک زیر به شما کمک می کند راحت تر چک ثبت کرده و یا تایید و انتقال دهید.
      https://sad24.ir/l/ci

  5. سلام منم چکم برگشت خورد بعد دو روز حسابم مسدود شد ولی پول چک در همون حساب تامین شده
    با توجه به مسدودی حساب باید چیکار کنم؟
    خود بانک چک و بر میداره؟

    1. سلام جهت رفع مسدودی چک می توانید دو برابر مبلغ چک را در حساب واریز نمایید.

  6. من چکم برگشت‌خورده
    طرفی که بهش انتقال دادم با هیچ سامانه ای نمیتونه چک رو تو سامانه صیاد بهم انتقال بده حتی بانک هم رفته نشده
    پولشو بهش پرداخت کردم
    من باید دقیقا چیکار کنم پولم ندارم مسدود کنم داشتم هم به طرف اعتماد ندارم

    1. سلام در صورتی که چک برگشتی داشته باشید امکان انتقال چک به نام شما وجود ندارد.
      برگه چک را در دست داشته باشید و از دارنده چک تعهد بگیرید و در زمان رفع سواثر از چک برگشتی از دارنده بخواهید چک را به نام شما انتقال نمایند.

  7. چکی در وجه شخصی به تاریخ سررسید دی ماه ۹۳ به مبلغ ۳۵ میلیون تومان داده ام . ایشان در تاریخ تیرماه ۹۴ به نام شخص دیگری چک را صرفا برگشت زده و هیچگونه شکایت دادگساری هم مطرح ننموده است و از آن تاریخ تا کنون مبالغی بیش از وجه چک به مرور ازمن دریافت نموده است .با دادن رسید. ولی از برگشت دادن چک خودداری می نماید. و هیچ بانکی هم برایم حتی حساب قرض الحسنه هم باز نمی کند. چه اقدامی جهت رفع سوء اثر چک می توانم انجام دهم ؟

    1. سلام اگر برگه چک را دارید به بانک برده و رفع سواثر نمایید در صورت مفقود شدن برگه چک ابتدا مشخصات چک را در سامانه ساد۲۴ ثبت کنید سپس از گیرنده چک گواهی محضری مبنی بر نقد شدن چک دریافت کنید.

  8. سلام. من چکم برگشت خورد و توافق کردم پول پرداخت کردم و لاشه چک را گرفتم الان بانک میگه باید برگشت زننده چک برام عودت بزنه تا بتونم رفع سو کنم و برگشت زننده عودت نمیزنه چیکار میتونم بکنم.

    1. سلام بله طبق قانون جدید چک باید گیرنده چک را در سامانه صیاد به نام شما انتقال نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا