اعتبارسنجی بانکی چیست و چه کاربردهایی دارد؟

اعتبارسنجی یا همان رتبه اعتباری نشان می‌دهد که فرد در انجام تعهدات مالی خود از جمله بازپرداخت وام‌ تا چه اندازه خوش‌حساب بوده است. موقعیتی را تصور کنید که یک فرد برای دریافت وام نیاز به ضامن دارد و از شما می‌خواهد وامش را ضمانت کنید اما نمی‌دانید که این فرد آدم خوش‌حسابی است یا خیر؟ سابقه پرداخت وام‌های قبلی او چگونه است؟ و به طور کلی نزد بانک چه میزان اعتبار دارد، در این زمان براحتی می‌توانید با کدملی و شماره همراه فرد مورد نظر از وضعیت اعتباری ایشان در سیستم بانکی مطلع شوید.
ما در این مقاله قصد داریم ضمن معرفی راه‌های بالا بردن رتبه اعتباری در سیستم بانکی کشور، کاربرد اعتبارسنجی و مزایای آن، آسان‌ترین روش استعلام رتبه اعتباری را بررسی کنیم پس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

رتبه‌های اعتبارسنجی درساد24
رتبه‌های اعتبارسنجی

اعتبارسنجی چیست؟ تعریف اعتبارسنجی به زبان ساده

اعتبارسنجی، مقیاسی برای محاسبه ریسک اعتباری است که نتیجه بررسی سوابق مالی فرد بر اساس انجام تعهدات بانکی، پرداخت به موقع وام و میزان توانایی مدیریت دارایی‌ها و بدهی‌ها با استفاده از فرمولهای استانداردی می‌باشد که از گزارش اعتباری استخراج و محاسبه می‌شود.
یک رتبه اعتباری مناسب نتیجه پرداخت به موقع صورتحساب ها و تسهیلات دریافتی می‌باشد و نشان می‌دهد فرد نسبت به انجام  به موقع تعهدات مالی خود تا چه اندازه پایبند است.
از سویی دیگر، یک رتبه اعتباری نامناسب نتیجه تاخیر در بازپرداخت اقساط وام‌های بانکی، سابقه منفی از جمله ورشکستگی، سابقه چک برگشتی، داشتن سابقه منفی در زمینه بدهی مالیاتی و… می‌باشد.

رتبه اعتباری چیست؟

همان‌طور که گفتیم رتبه اعتباری نشانگر خوش‌حساب بودن و یا بد حساب بودن شخص در بازپرداخت وام و یا تعهدات قبلی خود است.

به طور کلی رتبه اعتباری عددی است بین ۰ تا ۹۰۰ که بر مبنای رفتار هر شخص در شبکه بانکی کشور به وی اختصاص می یابد. هرچه این عدد بیشتر باشد، وضعیت اعتبـاری وی بهتـر بوده و ریسک معامله با ایشان کمتر خواهد بود.

رتبه های اعتباری جهت اعتبارسنجی در ساد24
رتبه های اعتباری جهت اعتبارسنجی در ساد۲۴

چه اطلاعاتی در اعتبارسنجی هر فرد وجود دارد؟

شما با ورود به قسمت اعتبارسنجی برنامه ساد۲۴ و وارد کردن کدملی و شماره موبایل مشتری به اطلاعات زیر دسترسی خواهید داشت:

  • اطلاعات کامل هویتی مشتری از شبکه بانکی، براساس تاریخ آخرین به روزرسانی اطلاعات هر بانک
  • تشریح کامل روند بازپرداخت کلیه وام‌های دریافتی توسط مشتری در نظام بانکی کشور به تفکیک هر قرارداد
  • ترسیم وضعیت تعهدات مشتری در آینده
  • دریافت گزارش کامل وضعیت ضامن بودن مشتری در قراردادهای مختلف
  • ارائه گزارش تعداد استعلام رتبه اعتباری مشتری توسط تمامی بانک ها
  • ارائه گزارش وام ها و تسهیلاتی که از شبکه بانکی و موسسات اعتباری دریافت شده است
  • بدهی های مالیاتی
  • بدهی ها به اداره گمرکات
  • صندوق دانشجویی
  • قوه قضائیه

معمولا اطلاعات تسهیلاتی اشخاص بین ۵ تا ۷ سال در کشورهای مختلف، حتی پس از پایان اقساط در سامانه اعتبار سنجی می‌ماند. این بدین معنی نیست که اشخاص در این مدت نمی توانند وام دریافت نمایند، این موضوع به این معناست که در مدت ۵ تا ۷ سال، تمام رفتار اعتباری مشتریان بر اعتبارسنجی آن‌ها تاثیر می‌گذارد.

هدف از اعتبارسنجی بانکی چیست؟

در گذشته اعتبارسنجی مشتریان توسط یک کارشناس در هر بانک صورت می‌گرفت و اسامی مشتریان بدحساب هر بانک وارد لیست سیاه شده و به کانون بانک‌ها انتقال داده می‌شد و بانک‌ها جهت اعتبارسنجی مشتریان ناچار به گزارش‌گیری از کانون بانک بودند که علاوه بر اتلاف وقت در نهایت نتیجه دقیقی حاصل نمی‌شد، همچنین اگر مشتری تعهدات خود را انجام می‌داد بانک مراتب را به کانون بانک اعلام می‌نمود و کانون بانک‌ها مجدد به همه بانک‌ها ابلاغ می‌کرد که نام مشتری را از لیست سیاه خود خارج کنند، در نتیجه در گذشته امکان استعلام لحظه‌ای اعتبارسنجی مشتریان وجود نداشته است.


تمام موارد فوق و مشکلات موجود با راه‌اندازی یک سامانه اعتبارسنجی سیستماتیک که عملکرد آن براساس الگوریتم‌های خاص و هوش مصنوعی می‌باشد برطرف شده است.
در حال حاضر بانک‌ها و موسسات اعتباری براحتی می‌توانند در هرلحظه مشتریان خود را اعتبارسنجی نمایند.
همچنین هرفرد به پشتوانه رتبه اعتباری خود که استعلام آن به راحتی از طریق برنامه ساد۲۴ امکان‌پذیر است در معاملات مالی خود می‌تواند اعتماد دیگران را جلب کند.

در ویدیوی زیر یکی از کاربردهای مهم اعتبارسنجی را آموزش داده‌ایم:

مزایای اعتبارسنجی چیست؟

یکی از مهم‌ترین مزایای اعتبارسنجی امکان استعلام وضعیت اعتباری هر فرد درسیستم بانکی کشور می‌باشد که به کمک برنامه ساد۲۴ در هرساعت از شبانه روز قابل استعلام است از سایر مزایای اعتبارسنجی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استفاده از اعتبارسنجی باعث صرفه‌جویی در وقت و هزینه ارائه‌دهندگان و متقاضیان تسهیلات می‌شود؛ زیرا متقاضیان بدون نیاز به مراجعه حضوری، فقط با استفاده از بستر آنلاین، می‌توانند درخواست تسهیلات خود را ثبت کنند.
  • دقت بررسی اطلاعات با استفاده از روش‌های اعتبارسنجی بسیار بالا بوده و امکان وقوع اشتباه در آن بسیار ناچیز می‌باشد.
  • نتایج مبتنی بر اصول و روش‌های استاندارد اعتبارسنجی خواهد بود و بدین ترتیب امکان تصمیم‌گیری‌های مغرضانه و جهت‌دار وجود ندارد.
  • افراد بیشتری می‌توانند مورد بررسی اعتباری قرار بگیرند و امکان استفاده از منابع بانکی را خواهند داشت.
  • اعتبارسنجی برخلاف روش تسهیلات‌دهی سنتی ، این امکان را دارد که حتی کسانی که فاقد سابقه اعتباری هستند، نیز بتوانند از تسهیلات بانکی و سایر محصولات اعتباری بهره‌مند شوند.
  • امکان اخذ آسان‌تر تسهیلات برای مردم با استفاده از اعتبارسنجی وجود خواهد داشت؛ زیرا سطح اعتباری بالاتر، بانک‌ها را تشویق می‌کند تا با محدودیت‌های کمتر و شرایط منعطف‌تر، اقدام به ارائه تسهیلات نمایند.
  • اگر رتبه اعتباری بالایی دارید می‌توانید بدون ضامن وام فوری بگیرید.

پیشنهاد می‌شود مقاله وام فوری و ۱۵ روش سریع و آسان دریافت وام را مطالع کنید.
مقاله وام فوری، بدون ضامن

راه‌های افزایش رتبه اعتبارسنجی درساد24
راه‌های افزایش رتبه اعتبارسنجی درساد۲۴

چگونه رتبه اعتباری (اعتبارسنجی) خود را بالا ببرم؟

همان‌طور که قبل‌تر به آن اشاره کردیم اعتبارسنجی باعث افزایش اطمینان خاطر بانک نسبت به دریافت کنندگان تسهیلات و جلب اعتماد مردم در معاملات از جمله ضمانت وام و.. می‌شود در نتیجه رتبه اعتباری خوب مزایای زیادی برای ما دارد پس درجهت بالابردن رتبه اعتباری باید تلاش کنیم از جمله عوامل تاثیرگذار در بهبود رتبه اعتباری موارد زیر می‌باشد:

  • از دریافت تسهیلات در بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری متعدد به صورت همزمان خودداری نمایید.
  • اطلاعات کافی در مورد میزان، زمان و نحوه بازپرداخت تسهیلات خود داشته باشید.
  • اقساط خود را در موعد مقرر بازپرداخت نموده و تسهیلات معوق نداشته باشید.
  • به صورت دوره ای در نرم‌افزار ساد۲۴ از رتبه اعتبارسنجی خود گزارش بگیرید و مواردی که باعث پایین آمدن رتبه اعتباری شما شده است را پیگیری و برطرف نمایید.
  • اگر تسهیلاتی را دریافت نموده و مدت زیادی است که اقساط آن را پرداخت ننموده اید، با مراجعه به بانک خود و ضمن تسویه اقساط معوقه موجب بهبود گزارش رتبه بندی اعتباری تان شوید.
  • از کارت‌های اعتباری متعدد استفاده نکنید.
  • از دریافت تسهیلات بیش از حد توان پرداخت پرهیز کرده و میزان تسهیلات را با توجه به سطح درآمد خود انتخاب نمایید.
  • اگر ضامن فردی دیگر در دریافت تسهیلات هستید، از توان بازپرداخت فرد وام‌گیرنده و گزارش اعتباری قابل قبول فرد اطمینان حاصل نموده و سپس برای ضمانت اقدام کنید.
  • قبل از ضمانت تسهیلات بانکی برای هر فرد به کمک برنامه ساد۲۴ وضعیت اعتباری دریافت کننده تسهیلات بانکی را بررسی نمایید و با ریسک کمتری وام ایشان را ضمانت کنید.

همین الان برنامه ساد۲۴ را دانلود کرده و رتبه اعتباری خود را بسنجید.
دانلود برنامه اعتبارسنجی ساد۲۴

اعتبارسنجی اشخاص حقیقی با حقوقی چه تفاوتی دارد؟

در اعتبارسنجی، مشتریان به سه گروه حقیقی مصرفی، حقیقی حرفه ای و حقوقی دسته بندی می شوند. 

اعتبارسنجی مشتریان حقیقی مصرفی

منظور از مشتریان حقیقی مصرفی کسانی هستند که به عنوان مصرف‌کننده متقاضی خرید اعتبار می‌باشند مانند افراد متقاضی خرید کالا یا خودرو، از متغیرهای هویتی، سکونتی، درآمدی و سابقه ای در اعتبارسنجی این افراد استفاده می‌شود.

اعتبارسنجی مشتریان حقیقی حرفه ای

منظور از مشتریان حقیقی حرفه ای افرادی هستند که صاحب کسب و کار بوده و به دنبال توسعه کسب و کار می‌باشند مانند مغازه دار که به دنبال خرید لوازم مغازه است که علاوه بر متغیرهای هویتی، سکونتی، درآمدی و سابقه ای معاملات مربوط به توسعه کسب و کار نیز در محاسبات اعتبارسنجی وارد می‌شود.

اعتبارسنجی حقوقی(شرکت‌ها)

در این اعتبارسنجی علاوه بر وضعیت عمومی شرکت (نظیر نوع صنعت، بازار فروش، تعداد کارکنان)، ترازنامه ، صورتحساب سود و زیان سه سال آخر متوالی و سیاست‌های کسب و کار شرکت نیز در محاسبات استفاده می شوند. 
به علاوه، سوابق اعتباری خود شرکت، اعضای هیئت مدیره و مدیر عامل نیز از جمله اطلاعاتی هستند که در اعتبارسنجی مشتریان حقوقی به کار گرفته می شود. 

آسان‌ترین روش اعتبارسنجی بانکی با برنامه ساد۲۴

با توجه به مزایایی که برای اعتبارسنجی بانکی گفتیم و ضرورت بهبود رتبه اعتباری، آسان‌ترین روش اعتبارسنجی استفاده از برنامه‌های موبایلی مانند ساد۲۴ می‌باشد برای این‌کار بعد از نصب نرم‌افزار ساد۲۴ از منوی برنامه وارد قسمت اعتبارسنجی ‌می‌شویم:

ابتدا قوانین را مطالعه کرده و قسمت «قوانین را می‌پذیرم » را انتخاب می‌کنیم

مطالعه قوانین مربوط به اعتبارسنجی در مراحل اعتبارسنجی ساد24
مطالعه قوانین مربوط به اعتبارسنجی

کد ملی و شماره تلفن همراهی که به نام خود شخص است را وارد می‌کنیم

استعلام اطلاعات هویتی در اعتبارسنجی در برنامه ساد24
استعلام اطلاعات هویتی در اعتبارسنجی

پس از انتخاب گزینه استعلام در مرحله قبل وارد قسمت پرداخت‌ می‌شویم چنانچه مراحل پرداخت را درست انجام داده باشیم اطلاعات زیر برای ما نمایش داده می‌شود

پرداخت هزینه اعتبارسنجی در برنامه ساد24
پرداخت هزینه اعتبارسنجی

پس از پرداخت هزینه لینک اطلاعات حاوی رتبه اعتباری شما از طریق سامانه اعتبارسنجی به تلفن همراهتان پیامک خواهد شد و با انتخاب لینک براحتی می‌توانید اطلاعات رتبه اعتباری خود را مشاهده نمایید که در ادامه مقاله تصویر یک نمونه گزارش اعتبارسنجی برای شما قرار داده شده است.

همان‌طور که دیدیم اعتبارسنجی بانکی به کمک برنامه ساد۲۴ براحتی امکان‌پذیر است، نرم‌افزار ساد۲۴ امکانات بینظیر دیگری همچون ثبت چک صیاد، استعلام چک صیاد، ماشین حساب بانکی، محاسبه اقساط وام، یادآور اقساط وام و سر رسید چک و… دارد که استفاده از آن‌ها باعث انجام به موقع امور بانکی شده و رتبه اعتبارسنجی شما را بهبود می‌بخشد.

دانلود رایگان برنامه ساد۲۴ از کافه بازار

گزارش تصویری اعتبارسنجی

در تصویر زیر یک نمونه گزارش اعتبارسنجی بانکی را مشاهده می‌کنید:

نمونه تصویری یک مورد گزارش اعتبارسنجی بانکی در برنامه ساد24
نمونه یک مورد گزارش اعتبارسنجی

نتیجه گیری

باتوجه به آنچه در این مقاله پیرامون تعریف اعتبارسنجی، هدف از اعتبارسنجی، کاربرد آن، مزایا، روش بهبود رتبه اعتباری و آسان‌ترین روش استعلام آن به کمک برنامه ساد۲۴ خواندیم می‌توان نتیجه گرفت اعتبارسنجی کمک زیادی به ما می‌کند تا بفهمیم در سیستم بانکی کشور دقیقا در چه وضعیتی هستیم و از نگاه بانک چه مقدار اعتبار داریم که همه این‌ها وابسته به خوش‌حسابی ما در پرداخت تسهیلات بانکی می‌باشد و اعتبار کسب شده از این طریق باعث جلب اعتماد دیگران می‌شود که به خصوص برای کسانی که شغل آزاد دارند کاربردهای زیادی دارد.

لطفا نظرات، پیشنهادات و سوالات خود را پیرامون این مقاله در بخش دیدگاه با ما درمیان بگذارید.

اگر به دنبال دریافت وام‌های کاربردی، فوری و بدون ضامن هستید روی لینک زیر کلیک کنید.
مرجع معرفی وام فوری

3.5/5 - (77 امتیاز)

نوشته های مشابه

‫42 دیدگاه ها

  1. سلام من قبلا ۸ تاخیر در پرداخت اقساط خود در بانک مسکن داشتم و باعث پایین آمدن رتبه اعتباری من شد ولی آلان تمام اقساط پرداخت و به روز هستم و معوقه ای ندارم ولی بعد از گرفتم اعتبار حساب همچنان رتبه اعتباری با ریسک بالاست چقدر طول می کشد که رتبه اعتباری اصلاح شود ؟

    1. سلام کاربر گرامی رتبه اعتباری خوب به عوامل زیادی مانند پرداخت اقساط، پرداخت به موقع قبوض، توان مالی، پرداخت مالیات و… بستگی دارد و مدت زمان زیادی طول می‌کشد تا رتبه اعتباری شما بهتر شود.
      امکان اعتبارسنجی در برنامه ساد۲۴ برای شما فراهم شده است. دانلود رایگان برنامه اعتبارسنجی ساد۲۴ https://cafebazaar.ir/app/ir.sad24.app

      1. خوب من الان بیشتر از ۳ ماه میشه که تمام اقساط را پرداخت کردم ولی همین امروز که رتبه اعتبار حساب را گرفتم هنوز رتبه با ریسک خیلی بالا هست دقیقا چند ماه بعد از تسویه حساب رتبه اصلاح میشه ؟

        1. کاربر عزیز بهبود رتبه اعتبارسنجی مدت زمان زیادی نیاز دارد و به عوامل زیادی وابسته است که در متن مقاله به آن اشاره شده است.
          رتبه کم ریسک در نتایج اعتبارسنجی نسبتا وضعیت خوبی را نشان می‌دهد.

  2. پرداخت قبض آب و برقم روی رتبه اعتباری تاثیر داره؟ در چه شرایطی میتونم نتیجه اعتبارسنجیم رو بهتر کنم؟

    1. سلام دوست عزیز پرداخت همه قبوض خدماتی مانند قبض آب، برق، عئارض شهرداری، قسط وام بانکی و … در رتبه اعتباری شما تاثیر مثبت دارد. برای بالابردن اعتبارسنجی باید نکات ذکر شده در مقاله را رعایت فرماییدو اقساط عقب افتاده خود را تسویه کنید.
      رتبه اعتباری خود را در برنامه ساد۲۴ بسنجید.
      دانلود رایگان برنامه ساد۲۴ https://cafebazaar.ir/app/ir.sad24.app

  3. اعتبارسنجی با رتبه اعتباری فرق داره؟ من میتونم برای داداشم رتبه اعتبارش رو بگیرم؟

    1. کاربر گرامی رتبه اعتباری و اعتبارسنجی هردو یکی است و در صورتی که شماره ملی فرد را داشته باشید می‌توانید رتبه اعتباری ایشان را بسنجید.
      امکان اعتبارسنجی در برنامه ساد۲۴ برای شما وجود دارد.
      دانلود رایگان برنامه ساد۲۴ https://cafebazaar.ir/app/ir.sad24.app

  4. من سه تا چک برگشتی دارم ولی همیشه قسط ها و قبض هام رو پرداخت میکنم رتبه اعتباری من چند هست؟

    1. سلام دوست عزیز برای یک رتبه اعتباری خوب نباید چک برگشتی داشته باشید و تمام اقساط معوقه خود را پرداخت کنید.
      پیشنهاد می‌کنم از چک‌ برگشتی خود رفع سوءاثر کنید.
      شرایط رفع سوءاثر از چک برگشتی را در مقاله زیر بخوانید. https://sad24.ir/blog/2021/11/14/the-latest-returned-check-rule/
      رتبه اعتباری خود را در برنامه ساد۲۴ بسنجید. دانلود رایگان برنامه https://cafebazaar.ir/app/ir.sad24.app

  5. من رتبه اعتباریم دو ماه پیش b بود الان دوباره هرچی روی لینک میزنم که اعتبارسنجیم رو نشون بده برام باز نمیشه علتش چیه؟

    1. رتبه اعتباری هر ۲۴ ساعت یک بار بروزرسانی می‌شود و لینک مربوط به اعتبارسنجی که از طرف بانک مرکزی برای شما ارسال می‌شود فقط تا ۲۴ ساعت فعال می‌باشد.

  6. سلام خسته نباشید. اعتبارسنجی چه قدر صحیح است؟من میخواهم برای یکی از همکارانم ضمانت کنم اعتبارش رو از این طریق بررسی کنم خوبه

    1. سلام ممنون از شما دوست عزیز، اعتبارسنجی براساس بررسی دقیق عوامل زیادی توسط الگوریتم‌های هوش مصنوعی استعلام می‌شود و روش خوبی برای پی‌بردن به میزان اعتبارو خوش‌حسابی افراد در سیستم بانکی به شمار می‌آید.
      امکان اعتبارسنجی در برنامه ساد۲۴ برای شما فراهم شده است.
      https://cafebazaar.ir/app/ir.sad24.app

  7. سلام ممنون از اطلاعاتتون. اگر کسی قبلا چک برگشتی داشته باشد و مبلغ چک را بعد پرداخت کرده باشد رتبه اعتباریش خراب می شود؟

    1. سلام خوشحالیم که این مقاله رضایت شما جلب کرده است. اعتبارسنجی یا همان رتبه اعتباری به عوامل زیادی بستگی دارد که یکی از آن‌ها نداشتن چک برگشتی می‌باشد.
      پیشنهاد می‌شود رتبه اعتباری خود را از طریق برنامه ساد۲۴ بررسی کنید و با استفاده از روش‌هایی که در مقاله به آن اشاره شده است رتبه اعتباری خود را بالا ببرید.
      دانلود رایگان برنامه ساد۲۴ https://cafebazaar.ir/app/ir.sad24.app
      روش‌های رفع سوءاثر از چک برگشتی را در مقاله صفرتاصد چک صیاد و چک برگشتی بخوانید.
      https://sad24.ir/blog/2021/08/07/what-is-a-sayyad-cheque/

  8. من وام دانشجویی داشتم پرداخت نکردم الان رتبه اعتباریم بد میشه؟الان پرداخت کنم تاثیر داره تو اعتبارسنجی من؟

    1. سلام دوست عزیز، رتبه اعتباری به عوامل زیادی بستگی دارد که یکی از آن‌ها بازپرداخت به موقع وام است، پیشنهاد می‌شود وام‌های معوقه خود را پرداخت نمایید و از طریق برنامه ساد۲۴ از رتبه اعتباری خود استعلام بگیرید.
      https://cafebazaar.ir/app/ir.sad24.app

    1. سلام دوست عزیز پیامک تایید اعتبارسنجی به شماره تلفن همراهی که به نام خود شخص است پیامک می‌شود.
      با نصب برنامه ساد۲۴ در هرساعت از شبانه روز از رتبه اعتباری خود در سامانه بانکی استعلام بگیرید.
      https://cafebazaar.ir/app/ir.sad24.app

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا