استعلام چک رایگان و سریع – چطور از چک صیاد استعلام بگیریم؟ (راهنمای جامع ۰ تا ۱۰۰ + آپدیت ۱۴۰۰)

همانطور که می‌دانید استعلام صیاد روشی است که به کمک آن می توان از وضعیت صادرکننده چک صیاد مطلع شد و متوجه شد که صادرکننده چک آیا چک برگشتی دارد یا خیر؟ استعلام صیاد از طریق اپلیکیشن ساد۲۴ سریع ترین و مطمئن ترین روش استعلام‌ چک است. این محتوا مطابق با جدید ترین بخشنامه بانک مرکزی در حوزه استعلام وضعیت اعتباری چک صیاد در تاریخ ۹۹/۶/۳۱ به روز رسانی شده است. با ما همراه باشید:

برای پاسخ به سوالات خود کلیک کنید:

سامانه صیاد

سامانه صیاد با متمرکز سازی درخواست‌های دسته چک های مشتریان، امکان اعتبارسنجی صاحبان حساب و امضا را فراهم کرده تا از اختصاص دسته چک به افراد فاقد صلاحیت و بد سابقه جلوگیری کند؛ همچنین به لطف این سامانه و با اختصاص شناسه منحصر به فرد به هر برگ چک، پرسش و پیگیری وضعیت چک ساده می شود و بدون شک این کار باعث افزایش اعتبار دسته چک در تبادلات مالی کشور خواهد شد.

چک صیاد چیست؟

چک هایی که توسط سامانه صیاد صادر می شوند در واقع همان چک های صیاد هستند. چک های صیادی از لحاظ امنیتی ویژگی های منحصر به فردی دارند. همچنین این امکان برای چک های صیاد فراهم شده است که بتوان از آن ها استعلام گرفت منظور از استعلام گرفتن این است که دریافت کننده چک قبل از دریافت چک می توانید بررسی کند که آیا شخصی که می خواهد از او چک دریافت کند، تا کنون چک برگشتی داشته یا خیر؟

استعلام چک صیاد رایگان

چطور رایگان استعلام چک بگیریم؟

به کمک اپلیکیشن ساد۲۴، لینک دانلود در ادامه مطلب

آیا با برای داشتن معاملات امن، استعلام چک صیاد کافی است؟

خیر، باید به کمک سامانه ساد۲۴ یا اپلیکشن ساد۲۴ از سرقتی/مفقودی نبودن چک دریافتی اطمینان حاصل کرد.

برای استعلام چک برگشتی به چه مشخصاتی احتیاج دارید؟

برای اطمینان از سرقتی مفقودی نبودن چک دریافتی به شماره سریال و شماره شبای چک احتیاج دارید و برای اطلاع از خوشحسابی صادرکننده چک به شناسه صیاد نیاز دارید. برایاموزش نحوه بدست اوردن این اطلاعات ادامه مطلب را بخوانید.

سریع ترین روش و راحت ترین روش استعلام چک چیست؟

با اپلیکیشن ساد۲۴، به کمک اسکنر چک در کمتر از ۱ دقیقه استعلام چک بگیرید. اموزش این روش را در این ویدئو ببینید.

استعلام چک صیادی از طریق اپلیکیشن ساد۲۴ به صورت کاملا رایگان امکان پذیر شده است. ازاین رو کسانی که با چک سر و کار دارند، می‌توانند با استفاده از شناسه صیاد ۱۶ رقمی از خوش حسابی صادرکننده چک و اعتبار آن مطمئن شوند. به کمک استعلام صیاد شما قبل از دریافت چک می‌توانید از تعداد و مبلغ چک‌های برگشتی صادر کننده‌ی چک مطلع شوید.

شناسه ۱۶ رقمی صیاد، روی چک‌های صیادی درج شده است و کسانی که قصد دارند به طور رایگان استعلام صیاد بگیرند، باید آن را در بخش استعلام چک صیاد بانک مرکزی وارد کنند.

سامانه استعلام چک برگشتی

استعلام چک برگشتی، استعلام چک با کد ملی، استعلام چک برگشتی با کد ملی همه این ها نام هایی است که مردم بر سامانه استعلام چک صیاد نامیده اند. در حقیقت فقط ۲ سامانه مرتبط با چک وجود دارد:

  1. سامانه صیاد: سامانه استعلام خوش حسابی صادر کننده چک که می توانید با استعلام چک در این سامانه از تعداد و مبلغ چک های برگشتی صادر کننده چک آگاه شوید.
  2. سامانه ساد۲۴: سامانه ثبت و استعلام چک های سرقتی/مفقودی تحت حمایت معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه که می توانید به کمک این سامانه از سرقتی/ مفقودی نبودن چک دریافتی مطلع شوید.

بیشتر بخوانید: معرفی کامل روش های استعلام چک برگشتی

شناسه چک صیاد، شماره چک یا شناسه صیاد چیست؟

همانطور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، شناسه صیاد یک عدد ۱۶ رقمی است که در قسمت بالا-سمت چپ چک قرار دارد.

شناسه صیاد 16 رقمی درج شده در چک معتبر

مطمئن ترین روش استعلام چک

استعلام چک قبل از دریافت چک برای بررسی چک از ۲ جهت است:
۱-اطلاع سرقتی/مفقودی نبودن چک دریافتی
۲- اگاهی از خوش حسابی چک
حتما باید این ۲ روش را را همزمان با هم انجام دهید تا معاملات امنی داشته باشید و این کار فقط از طریق اپلیکیشن ساد۲۴ امکان پذیر است.

مراحل استعلام چک جهت اطمینان از پاس شدن آن

🔴 برای دانلود اپلیکیشن استعلام چک ساد۲۴ اینجا کلیک کنید. 🔴

معرفی کلی روش های استعلام چک


روش اول استفاده از اپلیکیشن ساد۲۴ است که می‌توانید با اسکن QR روی چک به آسانی و تنها در یک مرحله از خوش حسابی صادر کننده چک مطمئن شوید. این امکان برای کاربران عزیز اپلکیشین ساد۲۴ فراهم شده که به طور کاملا رایگان استعلام صیاد بگیرند.

روش دوم استفاده از سایت بانک مرکزی است که به وب سایت زیر رفته و در قسمت پایین صفحه شماره صیاد را وارد می‌کنید.

استعلام وضعيت اعتباری چک صيادی

روش سوم ارسال شناسه چک به سامانه پیامکی بانک مرکزی به شماره ۷۰۱۷۰۱ پیامک کنید (۱*۱* شناسه صیاد ۱۶ رقمی) تا از وضعیت اعتباری صادرکننده چک از نظر تعداد و مبلغ چک‌های برگشتی ثبت‌شده در سامانه بانک مرکزی اطلاع پیدا کنید. نکته مهم اینکه شناسه استعلام باید بدون هیچ‌گونه کاراکتر اضافی برای سامانه ارسال شود.توجه! این روش به ازای هر استعلام مبلغ ۳۵۰۰ ریال از سیمکارت شما هزینه کسر می‌گردد به همین خاطر قبل از استعلام چک باید کیف پول خود را شارژ نمایید.

سامانه استعلام پیامکی چک در بانک مرکزی، جز سامانه های ارزش افزوده شناخته می شود و کار با ان کمی مشکل است. برای راحتی کار و سریعتر پیش رفتن روند استعلام حتما از اپلیکیشن ساد۲۴ استفاده کنید.

تایید نشدن چک

استعلام وضعیت اعتباری صادرکننده چک

استعلام وضعیت چک بدین معناست که بررسی کنید آیا صادر کننده چک تا کنون چکی صادر کرده است که برگشت بخورد یا خیر؟ جالب است بدانید به کمک استعلام وضعیت صادر کننده چک می توانید از مبلغ حدودی چک های برگشتی صادر کننده چک مطلع شوید. قبل از دریافت چک حتما با استعلام چک رایگان اپلیکیشن ساد۲۴ از وضعیت اعتباری چک مطلع شوید.
مطمئنا کسی که وضعیت استعلامش قرمز باشد، وضعیت اعتباری خوبی ندارد و نمباید به همین راحتی به او اعتماد کنید و از او چک را بپذیرید.

اپلیکیشن استعلام چک صیادی ساد۲۴

https://www.aparat.com/v/sq6Xc
اموزش استعلام رایگان صیاد با اپلیکیشن ساد۲۴

ساد۲۴ مستقیم و بدون هیچگونه هزینه از بانک مرکزی استعلام صیاد می‌گیرد و امنیت معاملات شما را تضمین می‌کند.
🔴 ساد۲۴ را همین الان از کافه بازار رایگان دانلود کنید 🔴

اموزش تصویری استعلام چک صیاد با ساد ۲۴

  • ابتدا وارد نرم افزار ساد۲۴ شده و بخش استعلام صیاد را انتخاب کنید.
  • شماره صیادی ۱۶ رقمی چک را وارد کنید.
  • !!!نکته: در صورتی که استعلام یک شخص را قبلا گرفته اید و بنا به دلایلی دوباره می‌خواهید این کار را انجام دهید (مثلا می‎‌خواهید از رفع سوء اثر از چک برگشتی مطمئن شوید یا ببینید شخصی که دوماه قبل از او چک گرفته اید و نتیجه آن سفید بوده، آیا هم اکنون نیز وضعیتش سفید است یا خیر؟ ممکن است در طول این دوماه تعدادی از چک‌هایش برگشت خوره باشد) از قسمت آرشیو یا سوابق استعلام صیاد وارد بخش سوابق استعلام شوید.
استعلام چک صیاد در ساد24
  • اگر درخواست استعلام صیاد داشته باشید، پس از وارد کردن عبارت امنیتی نتیجه‌ی مورد نظر، مانند تصویر سمت راست، برای شما نمایش داده می‌شود.
  • شما می‌توانید در صفحه اصلی نتیجه استعلام، به کمک کادر۲ از نتیجه اگاه شوید.
  • اگر درخواست نمایش سوابق استعلام صیاد را داشته باشید کادر۳ ( تصویر سمت چپ) برای شما نمایش داده می‌شود.
سوابق استعلام چک صیاد در ساد 24

ویدئو اموزش استعلام چک صیادی با اسکنر qr

همانطور که اطلاع دارید برای استعلام صیاد باید شماره صیاد۱۶ رقمی روی چک را وارد کنید، در این روش که مربوط به ویدئو هست، ما به شما اموزش می دهیم که بدون وارد کردن ۱۶ رقم عدد که کار بسیار وقت گیری هست، فقط با اسکن کد QR روی چک از خوش حسابی صادر کننده چک و سرقتی/مفقودی نبودن آن مطمئن شوید.
برای این کار فقط کافی است تا اپلیکیشن ساد۲۴ را از کافه بازار دانلود کنید از امکانات کامل و جامع آن در حوزه چک بهره ببرید.

https://www.aparat.com/v/jvr2z

🔴 ساد۲۴ را همین الان از کافه بازار رایگان دانلود کنید 🔴

توضیحات تکمیلی استعلام چک برگشتی:

  •  هزینه هر استعلام چک ۰ ریال است. 🙂 کلا در اپلیکیشن ساد۲۴ کاملا رایگان است.
  • استعلام چک آفلاین( بدون نیاز به اینترنت و از طریق پیامک) ۳۵۰۰ ریال هزینه دارد.
  • با اسکن QR روی چک می‌توانید در کمتر از ۱۰ ثانیه و رایگان این کار را انجام دهید.
  • استعلام چک از طریق ساد۲۴ کاملا رایگان است و هیچ محدودیتی از نظر تعداد ندارد. در خصوص اشخاص حقوقی فاقد شناسه ملی ثبت شده در پایگاه داده بانک مرکزی، امکان اخذ استعلام چک وجود نخواهد داشت. این موضوع در پیامک پاسخ با عبارت «شناسه ملی ….. قابلیت استعلام ندارد» اطلاع رسانی می گردد.
  •  در خصوص برگ چک های متعلق به اشخاص حقیقی دارای حساب مشترک، وضعیت اعلام شده مربوط به فرد دارای بالاترین مبلغ و بیشترین تعداد چک برگشتی از بین صاحبان حساب خواهد بود.
  • در صورتی که به هر دلیل اعم از بروزرسانی زیرساخت های اطلاعاتی تا مدت زمان ۱۵ دقیقه پاسخی از مرکز صیاد دریافت نگردد نتیجه با پیامک «عدم امکان اخذ استعلام» به کاربر اعلام خواهد شد. بدیهی است کاربران می توانند در مقاطع زمانی بعدی نسبت به اخذ استعلام صیاد اقدام نمایند.  

استعلام سرقتی یا مفقودی نبودن چک

سامانه ساد۲۴، اولین و تنها سامانه ثبت و استعلام چک های سرقتی/مفقودی است که به کاربران خود این امکان را می‌دهد تا از سرقتی/مفقودی نبودن چک‌های دریافتی مطمئن شوند. همچنین می‌توانند با ثبت پک های سرقتی/مفقودی خود در سامانه ساد ۲۴ واطلاع رسانی سراسری توسط این سامانه از نقل و انتقال آن در بازار جلوگیری کنند. در ادامه به شما آموزش می‌دهیم که چگونه از سرقتی/ مفقودی نبودن چک مطمئن شوید .استعلام سرقتی/مفقودی نبودن برای چک‌های غیر صیادی و صیادی امکان پذیر است.

  • مرحله ۱ :از منوی اصلی ساد۲۴ «استعلام ساد» را انتخاب کنید تا به بخش استعلام سرقتی/مفقودی نبودن چک بروید.
  • مرحله ۲: شماره شبا چک را وارد کنید.
  • مرحله ۳: شماره سریال چک را وارد کنید.
  • مرحله ۴: درصورت تمایل جهت راحت تر شدن و سریع‌تر شدن استعلام، از گزینه‌ی اسکنQR را انتخاب کنید تا به صورت خودکار شماره سریال و شماره شبا چک وارد شود.
  • مرحله ۵: گزینه «استعلام» را انتخاب کنید.
  • مرحله ۶: در صورت نیاز به پاسخ های قبلی گزینه «سوابق استعلام» را انتخاب کنید.
استعلام چک سرقتی یا مفقودی در اپلیکیشن ساد24

اگر شما گزینه ۵ یا همان «استعلام» را انتخاب کرده باشید تصویر سمت راست و درصورتی که گزینه «سوابق استعلام» گزینه انتخابی شما باشد تصویر سمت چپ برای شما نمایش داده می‌شود.

سوابق استعلام سرقتی/غیرسرقتی چک در ساد24

برای راهنمایی بیشتر در ادامه شماره شبا و شماره سریال چک های صیادی و غیر صیادی را برای سهولت در کار شما عزیزان اماده کرده ایم.

🔴 ساد۲۴ را همین الان از کافه بازار رایگان دانلود کنید 🔴

استعلام چک برگشتی

استعلام چک برگشتی در واقع همان استعلام چک صیاد است که به کمک آن می توانید از خوش حسابی صادر کننده چک مطلع شوید و با آگاهی نسبی جهت پاس شدن یا نشدن چک، آن را بپذیرید. نتایج استعلام صیاد که در واقع نشان دهنده همان تعداد چک های برگشتی صادر کننده چک است، در پنج رنگ مشخص شده است که شما می توانید در ادامه مطلب مفهوم نتایج را مشاهده کنید.

بیشتر بخوانید: راهنمای جامع و گام به گام چک برگشتی به زبان ساده

استعلام چک برگشتی قدیمی

چک های برگشتی که جز چک‌های صیادی نیستند، نمی‌‌توان از آن ها استعلام گرفت و از خوش حسابی صادر کننده چک اطلاع پیدا کرد. برای این چک ها فقط می توان پرسش سرقتی/مفقودی نبودن را انجام داد برای استعلام چک های برگشتی قدیمی باید به سامانه ساد۲۴ یا اپلیکیشن استعلام چک صیاد ساد۲۴ مراجعه کنید.

استعلام چک صیاد + عکس

چک صیادی بانک‌های مختلف شبیه هم است و تنها تفاوت آن‌ها نشان بانک است. به عنوان مثال چک صیادی بانک تجارت و مسکن فقط در نشان بانک ها باهم تفاوت دارند. در ادامه عکس یک چک صیادی به نمایش گذاشته شده است.

مشخصات چک صیاد

چک بانک ملی

چک غیرصیاد بانک ملی ایران

عکس چک بانک مسکن

چک غیرصیادی بانک مسکن

عکس چک بانک رسالت

چک غیر صیاد بانک قرض الحسنه رسالت

عکس چک بانک انصار

چک غیرصیاد بانک انصار

با ساد۲۴، می‌توانید ضمن استعلام صیاد از سرقتی یا مفقودی نبودن چک دریافتی مطلع شوید.

🔴اپلیکیشن استعلام چک صیاد ساد۲۴ را رایگان از کافه بازار دانلود کنید. 🔴

بررسی نتایج استعلام چک صیاد

نتیجه‌ی استعلام صیاد وضعیت خوش‌حسابی صادرکننده‌ی چک را مشخص می‌کند که بر اساس تعداد و مبالغ چک های برگشتی با رنگ های مختلف مشخص شده است که در ادامه جزئیات آن را باهم مرور می‌کنیم.

مراحل بررسی نتیجه استعلام چک صیاد و وضعیت اعتبار صادر کننده چک

سفید: صادرکننده چک فاقد هرگونه سابقه چک برگشتی بوده یا درصورت وجود سابقه، تمامی موارد رفع سوء اثر شده است.

زرد: صادرکننده چک دارای یک فقره چک برگشتی یا حداکثر مبلغ ۵ میلیون تومان تعهد برگشتی است.

نارنجی: صادرکننده چک دارای دو الی چهار فقره چک برگشتی یا حداکثر مبلغ ۲۰ میلیون تومان تعهد برگشتی است.

قهوه‌ای: صادرکننده چک دارای پنج تا ده فقره چک برگشتی یا حداکثر مبلغ ۵۰ میلیون تومان تعهد برگشتی است.

قرمز: صادرکننده چک دارای بیش از ده فقره چک برگشتی یا بیش از مبلغ ۵۰ میلیون تومان تعهد برگشتی است.

استعلام رفع سوء اثر از چک برگشتی

رفع سوءاثر از چک به معنای پاک شدن و از بین رفتن سابقه برگشت خوردن از چک به هر دلیلی مانند نقص موجودی، نقص امضا و… در سیستم بانک مرکزی است.
رفع سوء اثر از چک‌های برگشتی افراد که از طریق شعب بانک‌ها و واحد‌های تابع آن صورت می‌پذیرد به اشکال مختلف مانند تأمین موجودی چک، ارایه لاشه چک برگشتی، ارایه رضایت‌نامه محضری از سوی ذی‌نفع چک به بانک، واریز مبلغ چک به حساب جاری و مسدود کردن آن و نیز ارایه حکم قضایی مبنی بر رفع سوءاثر چک برگشتی امکان‌پذیر است.

برای استعلام رفع سوء اثر از چک برگشتی کافی است، به کمک اپلیکیشن استعلام چک ساد۲۴ استعلام صیاد بگیرید. در صورتی که وضعیت شما سفید بود، یعنی چک برگشتی شما رفع سوء اثر شده است.

مدت زمان رفع سوء اثر از چک برگشتی

پس از اینکه شما اقدامات لازم و کافی را مبنی بر رفع سو اثر از چک های خود انجام دادید، کافی است که بعد از چند روز از چک های خود استعلام بگیرید برای این کار کافی است اپلیکیشن استعلام چک ساد۲۴ را نصب کنید وبعد این که یک بار این کار را انجام دادید دفعات بعدی کافی است از «استعلام مجدد چک» استفاده کنید تا کمتر از یک دقیقه طول بکشد.

ساد ۲۴ سامانه اعلام سرقت و استعلام چک های بانکی

از اینکه دیدگاه خود را با ما در میان می‌گذارید، سپاسگزاریم

!این مطلب در تاریخ ۹۹/۵/۱۹ بروز رسانی شده است!!!

3.5/5 - (592 امتیاز)

نوشته های مشابه

‫75 دیدگاه ها

  1. سلام،وقتتون بخیر،ممنونیم از توضیحات کاملتون و اینکه چقدر راحت میتونیم از خوش حساب بودن مشتریامون و پاس شدن چک هاشون مطمئن بشیم

  2. من از اپلیکیشن شما برای استعلام چک استفاده می کنم، خیلی سریعه و کارم رو زود راه میندازه دمتون گرم خدایی
    مطلبتون درباره استعلام چک هم خیلی جامع و کامل بود!

    1. سعید جان اپلیکیشن استعلام چک ساد۲۴ در واقع یک مدیر ۳۶۰ درجه چک هست و ضمن استعلام صیاد، استعلام سرقتی /مفقودی نبودن چک را به شما ارائه میدهد و در کنار آن می توانید از یادآور چک ، مبدل رقم به حروف، راسگیر چک و محاسبه سود و اقساط وام بانکی استفاده کنید.

    1. ایمان جان، استعلام سرقتی نبودن چک متعلق به سامانه ساد۲۴ است و هیچ اپلیکیشن و سامانه ای در این باره وجود ندارد

    1. علی جان نظر لطف شماست استعلام چک صیاد و استعلام چک سرقتی فقط در اپلیکیشن استعلام چک ساد۲۴ انجام می شود

  3. سلام
    مطلب جالبی بود
    کارم رو خیلی راحت تر کرد
    ممنون از اینکه برنامه به این خوبی رو معرفی کردین
    حتما دانلود میکنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا