نوشتن کد ملی روی چک صیاد ضروی است؟

با توجه به اجرا شدن قانون جدید چک و چاپ دسته چک های صیاد، شکل ظاهری چک های صیاد نیز تغییر کرد. مثلا برای نوشتن شماره ملی روی چک قسمتی وجود دارد که باید آن را پر کنید. از دیگر مزایای چک صیاد هم میتوان به با ارزش تر بودن آن و امکان استعلام وضعیت چک قبل از دریافت آن اشاره کرد.

مزایای نوشتن شماره ملی روی چک

یکی از بخش های مهم قانون چک بدین شکل است:«چنانچه صادرکننده چک، به اندازه مبلغ نوشته شده چک موجودی کافی نداشته باشد، بانک باید از طریق سایر حساب های او چک را پرداخت کند» نوشتن شماره ملی روی چک هم به همین خاطر است که اگر شما چکی را از شخصی دریافت کرده و در روز فرا رسیدن سر رسید آن به بانک مربوطه مراجعه نمودید و مبلغ کافی در حساب او وجود نداشت، از سایر حساب های او مبلغ چک برداشت شود و چک شما پرداخت گردد. با نوشتن شماره ملی روی چک نیز خیلی این فرایند سریع تر انجام می شود و زود تر به سایر حساب های فرد مورد نظر دسترسی پیدا می کنند.

از طرف دیگر نوشتن شماره ملی روی چک به شما کمک می کند تا از پذیرفتن چک های سرقتی/ مفقودی خوداری نمایید. از طرفی چون این قانون هنوز لازم الاجرا نیست، حتما به سامانه ساد۲۴ یا اپلیکیشن آن مراجعه کرده و به کمک آن از سرقتی/مفقودی نبودن چک دریافتی و خوش حسابی صادر کننده چک(تعداد و مبلغ چک های برگشتی او) مطمئن شوید.

اپلیکیشن استعلام چک ساد۲۴ را همین الان از کافه بازار رایگان دانلود کنید.
دانلود ساد۲۴

از دیگر مزایای نوشتن شماره ملی روی چک می توان به «جلوگیری از پول شویی و مبارزه با ان» اشاره کرد. وقتی روی چک شماره ملی درج شود دیگر آن چک به عنوان چک حامل شناخته نمی شود و چک به دست هر کسی برسد، سیستم مربوطه مطلع خواهد شد ولی هنگامی که چک به صورت حامل دست به دست می شود، تعداد معاملاتی که با آن انجام خواهد شد مشخص نخواهد بود و می تواند یکی از راه های پولشویی باشد.

آیا نوشتن شماره ملی روی چک ضروری است؟

فعلا با توجه به این که این قانون هنوز از سمت بانک ها لازم الاجرا نیست و بانک ها این قانون را اجرا نکرده اند، نوشتن شماره ملی روی چک فعلا ضروری نمی باشد اما حتما هنگام دریافت چک با ساد۲۴ استعلام بگیرید تا مطمئن شوید که چک دریافتی سرقتی/مفقودی نباشد.

چنانچه چک سرقتی/مفقودی دارید، حتما آن را در سامانه ساد۲۴ ثبت کنید تا از نقل و انتقال آن در بازار جلوگیری کنید.

مخدوش کردن بخش نوشتن کد ملی روی چک توسط صادر کننده چک مشکل ایجاد می کند؟

برخی از صادر کنندگان چک، هنگامی که چک را دریافت می کنند، قسمت شماره ملی روی آن را مخدوش می کنند. در حال حاضر چون نیازی به نوشتن شماره ملی روی چک نیست، مخدوش کردن آن موردی ندارد و بانک نیز به این مورد توجهی ندارد.

دیدگاه خود را پیرامون این نوشته با ما در میان بگذارید.

2.4/5 - (132 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا