راهنمای جامع دریافت دسته چک بانک های مختلف

پس از راه اندازی سامانه صیاد و فراهم شدن امکانات برای اعتبارسنجی از صاحبان دسته چک، معامله با
چک رونق فراوانی یافته است و در فرشگاه ها با تابلو (چک پذیرفته نمی‌شود حتی شما دوست عزیز) کمتر مواجه می شوید. پس کاملا از لحاظ اقتصادی به صرفه است که برای انجام معاملات خود از دسته چک استفاده کنید‌. اگر قصد تهیه دسته چک را دارید اما نمی دانید که شرایط گرفتن دسته چک در بانک‌ مورد نظرتان چیست با ما تا انتهای مقاله همراه باشید.
اگر بانک مورد نظر شما جز بانک های فهرست زیر است کلیک کنید:

گرفتن دسته چک از بانک

مراحل لازم برای گرفتن دسته چک

افتتاح حساب جاری
برای گرفتن دسته چک شما در اولین مرحله شما باید حساب جاری برای خود افتتاح کنید. برای افتتاح حساب در بانک ملت باید با در دست داشتن مدارک زیر به بانک مراجعه کنید:

مدارک لازم افتتاح حساب جاری برای اشخاص حقیقی

– ارائه اصل و فتوکپی شناسنامه و کارت ملی
– برای اتباع خارجی پروانه اقامت معتبر
– افتتاح حساب توسط قائم مقام قانونی (ولی، وصی، وکیل، قیم،…)علاوه بر مدارک فوق تصویر مستند قانونی شامل شناسنامه ولی، قیم نامه یا وکالت نامه معتبرو… ضروری می باشد.

مدارک لازم برای افتتاح حساب جاری افراد حقوقی

– رعایت کامل شرایط افتتاح حساب در مورد اشخاص حقیقی(امضاء داران مجاز)
– اصل وکپی گواهی نامه ثبت شرکت یا شرکت نامه 
– اصل وکپی اظهارنامه ثبت شرکت یا اساسنامه و درمورد شرکت های غیرسهامی، شرکتنامه ای که به ثبت رسیده باشد.
– اصل و کپی اولین آگهی ثبت شرکت و آخرین آگهی های رسمی منتشر شده در روزنامه رسمی کشور
– اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی مدیران شرکت

درخواست برای گرفتن دسته چک


پس از افتتاح حساب شما باید درخواست خود را مبنی بر دریافت دسته چک به رییس شعبه تحویل دهید.
یک نمونه درخواست دسته چک را برای شما در ادامه قرار داده ایم:

نمونه درخواست دسته چک

رئیس محترم بانک ……. شعبه ……

سلام علیک

با احترام نظر به اینکه این جانب ……  نسبت به افتتاح حساب جاری (……………) اقدام نموده ام خواهشمند است دستور فرمائید یک دسته چک برای استفاده بنده صادر گردد.

با تشکر

استعلام گرفتن از شخص درخواست دهنده

همانطور که قبل گفتیم با اراه اندازی سامانه صیاد امکان اعتبار سنجی صاحبان دسته چک برای عموم فراهم شده است. از طرفی با توجه به قوانین جدید در حوزه چک چنانچه نتیجه استعلام فردی سفید نباشد یا به عبارتی خوش حساب نباشد، صدور دسته چک صیاد یا افتتاح حساب برای وی امکان پذیر نیست. پس از اینکه شما در خواست خود را مبنی بر دریافت دسته چک به رییس شعبه بانک تحویل دادید، وی نسبت به استعلام گرفتن از شما اقدامات لازم را انجام می‌دهد، چنانچه نتیجه استعلام شما سفید باشد نیاز نیست اقدام خاصی انجام دهید اما درصورتی که نتیجه استعلام شما سفید نباشد باید نسبت به رفع سوء اثر از چک ها اقدام کنید.

بیشتر بخوانید: چطور استعلام چک صیاد بگیریم؟

بررسی کردن شرایط متقاضی توسط بانک

یکی دیگر از مواردی که حائز اهمیت است، این است که شما از نظر بانک مورد قبول برای دریافت دسته چک باشید. به عنوان مثال گردش حساب شما از یک حد مجاز بیشتر باشد. اطلاعات دیگر را در مقاله زیر بخوانید:

بیشتر بخوانید: چطور دسته چک صیاد بگیریم؟

رفع سوء اثر از چک های گذشته

اگر نتیجه استعلام شما توسط ریاست بانک مورد نظر منفی شد، در این صورت باید برای رفع سوء اثر از چک های خود اقدام کنید. اگر برای رفع سوء اثر از چک ها اقدام کنید پس از یک هفته یا ده روز مشکل بد حسابی شما حل خواهد شد و دیگر از این بابت مشکلی نخواهید داشت. اگر میخواهید از رفع سوء اثر شدن از چک ها مطلع شوید، کافی است که با اپلیکیشن استعلام چک ساد۲۴، استعلام بگیرید.

یک معرف معرفی کنید.

یکی از مواردی که برای گرفتن دسته چک نیاز است، معرف است. وقتی هب بانک مراجعه می کنید برای دریافت دسته چک از شما یک معرف می خواهند. همان طور که از نامش مشخص است، معرف کسی است که شما را به بانک معرفی کند و فقط کافی است که در بانک حساب داشته باشد. معرف صرفا جهت معرفی شما به بانک است و مسئولیت حقوقی برگردن ندارد. برخی از افراد فکر می کنند که معرف همان ضامن است اما این مسئله اشتباه است. البته گواهی اشتغال ، اساسنامه شرکت ، یا پروانه کسب نیز از مواردی است  که بیشتر بانک ها آن را لازم می دانند.
برای معرفی کردن معرف نیازی نیست که معرف مدارک خاصی را به بانک ارائه دهد بلکه فقط باید یک حساب داشته باشد که گردش حساب نسبتا خوبی داشته باشد.

تحویل دسته چک از بانک

در این مرحله اگر مشکلی نداشته باشید شعبه مورد نظر بانک برای شما دعوتنامه ای ارسال می کند یا از طریق پیامک اطلاع می دهد که دسته چک شما آماده است . دسته چک ها معمولا در تعداد ۱۰ ، ۱۵ ، ۲۵ ، ۵۰  برگی صادر می شود، به نسبت نیاز و اعتبار و گردش حساب مشتری طبیعی است که برای اولین  دسته چک ۱۰ برگی صادر شود ،مگر اینکه به تشخیص رئیس شعبه ، مشتری مورد نظر دارای گردش حساب بالایی باشد در همان ابتدا باید دشته چک های ۲۵ یا ۵۰ برگی صادر شود . بر اساس قوانین موجود در نظام بانکی کشور  همه بانک ها باید در هنگام افتتاح حساب جاری برای متقاضیان ، الزاما نخستین دسته چک را ۱۰ برگی صادر کنند . البته برای گرفتن دسته چک در نوبت  های بعدی لازم است که اگر دسته چک ۱۰ برگی دارید ۸ برگ آن ، اگر  ۱۵ برگی باشد ۱۲ برگ آن و اگر ۲۵ برگی داشته باشید ۲۰ برگ آن ، و نهایتا اگر  دسته چک شما ۵۰ برگی باشد ۴۰ برگ آن به بانک برگشته باشد تا بتوانید دسته چک بگیرید.

3.6/5 - (592 امتیاز)

نوشته های مشابه

‫234 دیدگاه ها

  1. سلام وقت بخیر . من حسابدار هستم و حساب بورسی دارم و کار بورس هم انجام می دم .گردش حساب سالانه ام تقریبا ۵۰۰م هست . اما متاسفانه به عنوان کاسب و جواز کسب ندارم ولی خب می تونم گواهی اشتغال به کار ارائه بدهم . بقیه موارد هم دارم . آیا می توان با گواهی اشتغال دسته چک بگیرم یا حتما باید جواز کسب داشته باشم ؟؟؟؟
    ممنون میشم راهنمایی کنید .

  2. سلام وقت بخیر
    بنده کارمند شرکت خصوصی هستم ک در زمینه IT فعالیت میکنه و نزدیک به ۵ ساله که حقوقم در حساب بانک سامان واریز میشه، یکبار هم برام پیامک اومد که برم دسته چک بگیرم، اول اینکه باید گواهی اشتغال ب کار بیارم یا چون حقوقم در بانک سامان واریز میشه نیازی به گواهی اشتغال بکار نیست؟ و دو اینکه برای درخواست دسته چک حتما باید به شعبه‌ایی ک افتتاح حساب کردم مراجعه کنم یا هر شعبه دیگری از بانک سامان در تهران میتونم مراجعه کنم؟

  3. سلام بدون پروانه کسب وگواهی اشتغال میشه دسته چک گرفت؟کدوم بانک راحت ترمیده بااین شرایط؟

  4. سلام من میخوام دسته چک بگیرم کافی نت کار میکنم ولی پروانه کسب به نام دوستم هست و معرف هم ندارم چطور میتونم چک بگیرم؟

    1. سلام دوست عزیز شما یک نامه مبتنی بر اینکه کاسب هستید به بانک ارائه کنید مشکل حل می شود ضمن اینکه معرف هم نباید شرایط خاصی داشته باشد حتی دوست شما هم می تواند معرف شما باشد.

  5. سلام ببخشید من که درخواست دسته چک از بانک سامان و صادرات را دادم الان دراین مرحله به نامه پست کردن به آدرس خونه و کاریم من الان اینا رو ببرم بانک دیگ باید چیکار کنم چقدر زمان میبره که دست چک من آماده بشه و آیا باز کار دیگری بانک بامن دارد یا خیر.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا