صدور و انتقال وجه چک ممنوع شد| قانون چک ۹۹

همه ساله تغییراتی در زمینه چک صورت می پذیرد و هر سال قوانین در حوزه چک سخت گیرانه تر می شوند تا ارزش و اعتبار معاملاتی که با چک انجام می شوند، بیشتر شود و معاملات امن تری را برای معامله کنندگان فراهم کنند.

تغییرات قانون چک در سال ۹۹ به این روال است که حدودا ۱۱ تغییر در قانون چک ۹۹ اعمال خواهد اشد. این تغییرات در زمینه ممنوعیت صدور و انتقال چک در وجه حامل است که در سال جدید عملی خواهد شد و بر همین اساس صدور و انتقال چک در وجه حامل از ۲۱ آذر سال جاری ممنوع می‌شود.

چرا در قانون جدید چک صدور و انتقال چک در وجه حامل ممنوع شد؟

با توجه به مشکلاتی که در این زمینه بوجود می آید، در جهت پیشگیری از وقوع جرم، صدور و انتقال چک دروجه حامل ممنوع شد. حتما از خود می پرسید که چه مشکلاتی ممکن است در این زمینه به وجود بیاید؟
فرض کنید که شما یک فروشنده در شهر تهران هستید و در ازای مبلغ دریافتی بابت اجناس، کالا یا خدمات خود، چک در وجه حامل از خریدار دریافت می کنید. در خرید بعدی خود، چک را به فروشنده دیگری می دهید و این چک همین طور دست به دست خواهد شد و در شهرها و استان های مختلف سفر خواهد کرد!!!! حال فرض کنید ۱۰ امین نفر که چک را به بانک برده است، متوجه می شود که چک سرقتی است یا حساب شخصی که چک را صادر کرده است، پر از خالی است!!!
توجه!!!
همیشه هنگام پذیرفتن چک به این موضوع دقت کنید که در معاملاتی که با چک انجام می شود، همواره خطر سرقتی بودن چک و بد حساب بودن صادرکننده چک در کمین شماست، پس قبل از دریافت چک حتما از آن استعلام بگیرید! روش های استعلام چک را در این مطلب بخوانید !

با اپلیکیشن استعلام چک ساد۲۴، قبل از دریافت چک از سرقتی/مفقودی نبودن چک و خوش حسابی صادرکننده آن اطلاع پیدا کنید.

مراحل استعلام چک جهت اطمینان از پاس شدن آن

صدور و انتقال چک در وجه حامل

طبق جدول زمانبندی اجرای تکالیف درج شده در قانون جدید چک در سال ۱۳۹۹ موارد زیر ممنوع خواهد بود:

  • صدور و انتقال چک در وجه حامل
  • صدور و انتقال چک صرفا به صورت فیزیکی
  • صدور و اعطای دسته چک برای افراد دارای چک برگشتی، ورشکسته و معسر از پرداخت

بر اساس این تغییرات بانک مرکزی باید زیرساخت و شرایط لازم برای صدور و تسویه چک ها در سامانه چکاوک را برای مشتریان فراهم کند. اگر زیر ساخت های لازم فراهم شود، تسویه و صدور چک بدون ثبت در سیستم و فقط با نوشتن برگه چک و یا امضای پشت چک امکان پذیر نخواهد بود.

قوانین جدید برای استعلام چک


از دیگر قوانینی که باید در سال ۹۹ اجرا شود این است که بانک مرکزی باید زیر ساخت های لازم را فراهم کنند تا کسانی که با چک معامله می کنند بتوانند از اخرین وضعیت صادر کننده چک مطلع شوند ( سقف اعتبار مجاز، سابقه چک برگشتی در ۳ سال اخیر، میزان تعهدات تسویه نشده) به عنوان مثال در حال حاضر می توانند از خوش حسابی صادر کننده چک مطلع شوند ولی در سال ۹۹ باید سقف اعتبار مجاز را هم به مخاطبان اعلام کنند!
بر اساس برنامه ریزی های انجام شده، برخی از قوانین باید به صورت سراسری در همه بانک ها اجرا شوند، برخی از این قوانین را باهم بررسی می کنیم:
در صورت غیرپرداخت بودن چک، باید در سامانه بانک مرکزی ثبت شود و بانک باید پس از دریافت کد رهگیری آن را در گواهینامه ثبت کند. این قانون در اکثر بانک ها اجرا شده است.
به دارندگان چک های برگشتی خدمات بانکی ارائه نمی شود و محرومیت های قضایی و قانونی برای صادرکنندگان چک برگشتی اعمال خواهد شد. این قانون هم در برخی از بانک ها اجرایی شده است.
صدور اجرائیه برای وصول اصل مبلغ چک بدون رسیدگی قضایی توسط دادگاه در دفاتر خدمات قضائی بیشتر اجرایی شده است.
این قوانین از تاریخ ۲۱ آذر ۱۳۹۷ لازم الاجرا است و تصویب آیین نامه اجرائی چگونگی تعلیق محرومیت‌های قانونی دارندگان چک برگشتی توسط شورای تامین استان به دلیل اخلال در امنیت اقتصادی که تا تاریخ ۲۱ آذر ۱۳۹۷ لازم الاجرا است.

محسن مرادی با توجه به تغییرات قوانین حوزه چک در سال ۱۳۹۹ گفت:
همچنین انجام اقدامات لازم و صدور دستورالعمل مورد نیاز در خصوص چک های الکترونیکی(پیش نویس تهیه شده)، تهیه دستورالعمل ضوابط شرایطی دریافت دسته چک، نحوه محاسبه سقف اعتباری و موارد مندرج در برگه چک و تدوین ضوابط و راه اندازی زیرساخت برداشت مستقیم با چک موردی که مهلت قانونی اجرا آن ها تا تاریخ ۲۱ آذر ۱۳۹۸ بوده است.

طبق قوانین جدید از صدور چک جدید و یا دریافت دسته چک برای کسانی که ورشکسته، معسر از پرداخت محکوم به و یا افردادی که چک برگشتی رفع سوء اثر نشده دارند، ممنوع است. لازم به ذکر است که برای افراد فوق، استفاده از چک موردی هم ممنوع می باشد.
ممنوعیت صدور و ظهرنویسی چک در وجه حامل، ثبت انتقال چک در سامانه صیاد به جای پشت نویسی فیزیکی، تسویه چک صرفا در سامانه چکاوک براساس استعلام از سامانه صیاد و ایجاد امکان استعلام آخرین وضعیت صادرکننده چک (سقف اعتبار مجاز، سابقه چک برگشتی در سه سال اخیر و میزان تعهدات چک های تسویه نشده) برای دریافت کنندگان چک که تا تاریخ ۲۱ آذر ۱۳۹۹ مهلت اجرا قانونی آن است.
لازم به ذکر است، این قانون از ۲۱ آذر ۱۳۹۷ لازم الاجرا است.

1.2/5 - (33 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا