معرفی کامل روش‌های استعلام چک برگشتی

با توجه به امار روز افزون چک‌های برگشتی در کشور و کیفری شدن چک‌ها، پیگیری کردن چک‌ برگشتی کار سخت و مشکلی است. در این مقاله می خواهیم نحوه استعلام چک برگشتی بانک های مختلف (ملی، ملت، کشاورزی، سپه، صادرات،تجارت، پاسارگارد،مرکزی، مسکن، پارسیان، انصار،رسالت، سینا، توسعه، رفاه، سامان، سرمایه، صنعت و معدن، کارآفرین، آینده، قوامین و..) را اموزش دهیم. با ما همراه باشید تا آسان ترین راه استعلام چک برگشتی برای انجام معاملات امن را با هم بررسی کنیم. این مطلب در تاریخ ۹۹.۵.۱ به روز رسانی شده است.

سامانه صیاد یا سامانه استعلام چک‌ برگشتی چیست؟

سامانه صیاد برای متمرکز سازی درخواست های مشتریان بانکی برای صدور دسته چک راه اندازی شده است. راه اندازی سامانه صیاد، این امکان فراهم شده است که با اطلاع از اعتبار شخص صاحب حساب و صاحب امضا به آن‌ها دسته چک بدهند. به این طریق از دادن دسته چک به افراد فاقد صلاحیت و فاقد اعتبار و بد حساب جلو گیری می شود.

آیا استعلام چک برگشتی امکان پذیر است؟

همان طور که می‌دانید پس از اجرایی شدن قانون جدید چک، چک دیگر جنبه کیفری ندارد مگر اینکه چک مال همان روز باشد، اگر چک وعده دار باشد یعنی برای یک روز پس از تاریخ صدور آن باشد، دیگر جنبه کیفری ندارد و دارای جنبه حقوقی است. پیگیری کردن حقوقی چک و نقد کردن آن زمان بیشتری طول می کشد و دردسر های بیشتری نیز دارد. بعد از راه اندازی سامانه استعلام چک برگشتی یا همان سامانه صیاد، این امکان برای کسانی که با چک معامله می کنند، فراهم شده است تا بتوانند از چک ها استعلام بگیرند و از تعداد چک های برگشتی صاحب حساب و صاحب دسته چک مطلع شوند. استعلام چک برگشتی های صادر کننده چک، کمک می کند تا گیرنده چک با اطلاع از سابقه پیشین صادر کننده چک از او چک را بپذیرند و یا از پذیرفتن آن امتناع کنند. به کمک استعلام چک برگشتی از تعداد چک های برگشتی صادر کننده اطلاع پیدا کنید.

بیشتر بخوانید : چک برگشتی از شکایت و پیگیری تا نقد کردن پول + پادکست

آیا برای مطمئن شدن از پاس شدن چک استعلام چک های برگشتی صادر کننده چک کافی است؟

استعلام رایگان چک در اپلیکیشن ساد 24

برای این که از پاس شدن چک خود مطمئن شوید و با ارامش بیشتری معامله کنید، حتما باید ضمن استعلام چک برگشتی صادر کننده چک از سرقتی مفقودی نبودن چک مطلع شوید. برای استعلام سرقتی/ مفقودی نبودن چک ها باید از سامانه ساد۲۴ کمک بگیرید. سامانه ساد۲۴، تنها سامانه ثبت و استعلام چک های سرقتی/مفقودی تحت حمایت معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه هست و تنها سامانه ای است که در این زمینه فعالیت می کند.
برای استعلام سرقتی/مفقودی نبودن چک کافی است که شماره سریال و شماره شبای چک را در دسترس داشته باشید. برای استعلام چک برگشتی فقط شماره صیادی روی چک لازم است و دیگر نیازی به شماره شبا و شماره سریال نیست البته شما می توانید برای راحتی کار با اپلیکیشن استعلام چک ساد۲۴ استعلام بگیرید تا دیگر نیازی نباشد که اعداد و ارقام طولانی را به طور دستی در اپلیکیشن وارد کنید و فقط کافی است کد qr روی چک را اسکن کنید. در ادامه بیشتر در باره استعلام چک با qr توضیح داده ایم با ما همراه باشید.

مراحل استعلام چک جهت اطمینان از پاس شدن آن

استعلام چک برگشتی رایگان چطور امکان پذیر است؟

برای استعلام چک برگشتی های صادر کننده چک کافی است که از روش های ذیل استفاده کنید:
۱- استعلام چک برگشتی با پیامک: شما می توانید با ارسال شماره صیادی روی چک به سر شماره ۷۰۱۷۰۱ارسال کنید این روش دارای هزینه است و به ازای هر پیامک مبلغ ۳۵۰ تومان هزینه از حساب شارژ سیم کارت شما کم خواهد شد!
۲- استعلام چک برگشتی رایگان با اپلیکیشن استعلام چک ساد۲۴: این روش استعلام چک، در حال چک جامع ترین و سریع ترین روش استعلام چک است که می توانید با نصب این اپلیکیشن استعلام چک از خوشحسابی صادر کننده چک مطلع شوید. با این اپلیکیشن رایگان استعلام بگیرید و در کنار خوش حسابی از سرقتی/مفقودی نبودن چک نیز اگاه باشید.
۳- استعلام چک برگشتی: استعلام چک در سایت بانک مرکزی هم رایگان است اما نسبت به سایر روش ها ایراداتی دارد مثلا نمی توان از سرقتی یا مفقودی بودن چک مطلع شد و نسبت به روش دوم وقت گیر است.

بیشتر بخوانید: آموزش آسان ترین روش‌های استعلام چک

اینفوگرافیک نتایج استعلام چک برگشتی

همانطور که می دانید نتایج استعلام صیاد با توجه به رنگ های مختلف دسته بندی شده است. زمانی که شما استعلام میگیرید نتیجه استعلام چک های برگشتی با یکی از رنگ های سفید زرد قهوه ای نارنجی و قرمز به شما اعلام می گردد. هر رنگ معنی مفهوم متفاوتی دارد و نشان دهنده تعداد و مبلغ چک برگشتی فرد است.

بررسی وضعیت اعتبار صادر کننده چک

استعلام چک برگشتی قدیمی

سامانه صیاد و استعلام صیاد اخیرا راه اندازی شده اند و مخصوص چک صیادی است ولی برخی از چک ها صیادی نیستند و هنوز برخی از افراد از دسته چک های قدیمی استفاده می کنند. این امکان وجود ندارد که از پیشنیه صاحب چک های برگشتی قدیمی به کمک استعلام صیاد (استعلام چک برگشتی) اطلاع پیدا کرد. اما این امکان برای شما در اپلیکیشن ساد۲۴ وجود دارد که از سرقتی یا مفقودی نبودن چک های قدیمی استعلام بگیرید و مطمئن شوید.

اپلیکیشن استعلام چک رایگان

اپلیکیشن ساد۲۴، در حال حاضر جامع ترین و کامل ترین اپلیکیشن حوزه چک است و شما با نصب این اپلکیشین یک مدیر چک رایگان و ۲۴ ساعته در اختیار دارید. این اپلیکیشن امکانات بسیاری دارد که به شما کمک می کند راحت تر معامله کنید و معاملات متفاوت تری از گذشته را تجربه کنید.
این امکانات مدیریت همه جانبه چک و استعلام چک عبارت است از:

  1. استعلام چک صیاد رایگان و با اسکن qr
  2. استعلام چک سرقتی/مفقودی رایگان و با اسکن qr
  3. یادآور چک و اقساط بانکی
  4. بایگانی چک
  5. محاسبه سود و اقساط وام بانکی
  6. تبدیل عدد به حروف
  7. تبدیل ریال به تومان

اپلیکیشن استعلام چک برگشتی را همین الان رایگان از کافه بازار دانلود کنید.
برای دانلود اپلیکیشن استعلام چک اینجا کلیک کنید.

3.1/5 - (145 امتیاز)

نوشته های مشابه

‫35 دیدگاه ها

  1. سلام چک دارم ۲۵میلیون صاحب حساب جلو حساب رابسته ومبلغ رو توحسابش نگه داشته..
    وچک را پرداخت نمیکند..
    وچک برگشت خورده حالا برای وصلش بدفتر قضایی برم ثبت شکابت برای اداره دادگشتری یا اداره ثبت بکنم. کد. م راه زودتر جواب میده بنظرتون

  2. سلام چطور بدونم ازسال ،۹۲تا۹۶ چندتا چک برگشتی دارم بخوان رفع اثر کنم ممنون

  3. سلام چکی دریافت نمودم که مبلغش ۳۰ میلیون تومن میباشد ولی موجودی حسابش ۲۵ میلیون تومان است آیا امکان برداشت مبلغ ۲۵ میلیون تومان هست؟

    1. کاربر عزیز در قوانین چک صیاد شما می‌توانید به هر میزان که حساب صادرکننده چک موجودی دارد برداشت نمایید. برای اطلاعات تکمیلی به بانک مراجعه نمایید.

    1. سلام کاربرگرامی هر چک برگشتی باید رفع سوءاثر شود. وارد برنامه ساد۲۴ شده در قسمت استعلام چک شماره ۱۶ رقمی چک خود را وارد نمایید تعداد چک برگشتی شما نمایش داده می‌شود بعد باید از چک‌های خود رفع سوءاثر نمایید.
      دانلود رایگان برنامه ساد۲۴ https://cafebazaar.ir/app/ir.sad24.app
      مقاله روش رفع سوءاثر از چک برگشتی https://sad24.ir/blog/2021/11/14/the-latest-returned-check-rule/

  4. سلام چک های برگشتی قدیمی داشتم که نمی‌دونم الان دست کی هست وآیا شاکی شده طرف وچطور میشه سواثرکرد چک هامربوط به سال۹۶ هست ممنون میشم راهنمایی کامل کنین

    1. سلام وارد برنامه ساد۲۴ شده و شماره ۱۶ رقمی چک خود را در قسمت استعلام چک صیاد وارد کنید تعداد چک برگشتی و میزان بدهی شما مشخص می‌شود. در صورتی که نمی‌دانید دقیقا چه کسانی از شما چک برگشتی دارند باید به بانک مراجعه نمایید.
      مقاله شرایط رفع سوءاثر از چک برگشتی https://sad24.ir/blog/2021/11/14/the-latest-returned-check-rule/
      دانلود رایگان برنامه ساد۲۴ https://cafebazaar.ir/app/ir.sad24.app

  5. سلام بنده بعد از چندین سال به بانک جهت دریافت دسته چک مراجعه کردم اعلام کردن که از چندین برگه چک به بانک وصول نشده و حتما باید این برگه ها رو به بانک تحویل دهی تا دسته چک بهت بدیم ،این برگه ها مربوط به تقریبا ۱۰ سال قبل که دسته چک داشتم برمیگرده ،الان نمیدونم اصلا این برگه ها کجا هستند ،ممنون میشم راهنماییم کنید که چکار کنم برا این برگه چک های قدیمی؟با تشکر

  6. حدود ده سال پیش شخصی در معامله ای دو فقره چک داده که نقد هم شده حالا به دلایلی منکر امر شده چطور مشود چکهای اورا استعلام کرد شماره چکها در قرارداد موجوده

    1. سلام دوست عزیز برای استعلام چک قدیمی و راهنمایی‌های بیشتر در این زمینه به بانک صادرکننده دسته چک مراجعه کنید. موفق باشید
      استعلام چک‌ صیاد با برنامه ساد۲۴ امکان‌پذیر است.
      دانلود رایگان برنامه ساد۲۴ https://cafebazaar.ir/app/ir.sad24.app

  7. سلام من چندفقره چک قدیمی برگشتی دارم الان حدودا۶سال گذشته اما پاک نشدن چکارباید بکنم چراپاک نمیسه بعد۳سال که میگن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا