۲۷ نکته طلایی برای آموزش نحوه نوشتن چک + عکس نمونه چک پرشده

نوشتن چک و نکات مهم نگارش چک

بسیاری از بزرگترین مدیران کشور ما با سالها سابقه، اصول نگارش و خطرات اشتباه نوشتن چک را نمی دانند که می‌تواند تجارتشان را نابود کند. یک نکته که در ابتدای این مقاله شایان ذکر است،این است که نحوه‌ی نوشتن چک بانک ملی، ملت، کشاورزی، رفاه، صادرات، سپه با نحوه نوشتن چک های صیادی یکسان است و این مطلب برای تمام کسانی که با دسته چک سر و کار دارند، مفید است.

چک چیست؟

چک به معنی برگهٔ تاریخ‌دار و دارای ارزش مالی است که معمولاً برای خرید در حال و پرداخت در آینده استفاده می‌شود. چک، یک سند است که به موجب آن، صادرکننده چک، پولی را که نزد دیگری دارد تمام یا بخشی را به سود خود یا ثالث مسترد می‌دارد و دارنده ی آن تضمینی جز اعتبار صادر کننده ی آن ندارد.

چک در حکم اسناد لازم الاجرا می باشد. ( یعنی در صورت تأمین نبودن قسمت یا بخشی از مبلغ چک که منجر به برگشت خوردن آن می شود، طبق قوانین و دستورالعمل‌های موجود می تواند مبلغ باقی‌مانده را از صادرکننده وصول نماید.)

برای صدور اجرائیه، توسط دارنده ی چک، عین چک به همراه گواهی عدم موجودی که از طرف بانک صادر شده به اجرائیات اداره ی ثبت تسلیم می گردد. اجرا درصورتی اجرائیه را صادر می نماید که مطابقت امضای چک با نمونه امضای صادرکننده در بانک، از طرف بانک گواهی شده باشد.

وقتی چکی برگشت می خورد می توان به میزان چک از دادگاه تقاضای توقیف اموال را نمود. این امر ظرف ۱۵ روز باید صورت پذیرد. بعد از انقضای مهلت، باید با تشخیص دادگاه، درصدی از مبلغ چک را بابت خسارت احتمالی به صندوق دادگستری واریز و سپس تقاضای توقیف اموال نمود.

اصول نوشتن چک + یک نمونه چک پرشده:

قاعده صحیح نوشتن چک

چک صیادی بانک‌های مختلف + تصویر

چک صیادی بانک ملی، سپه، صادرات، کشاورزی، رفاه، ملت و تجارت از لحاظ ظاهری هیچ تفاوتی باهم ندارند و تنها وجه تمایز آن‌ها نشانه و آرم بانک مورد نظر روی چک است.

در سامانه صیاد امکان «استعلام صیاد» از پیشینه صادرکننده چک برای دریافت‌کننده وجود دارد که بزرگ‌ترین مزیت برای کاهش آمار چک‌های برگشتی خواهد بود. با اجرایی شدن صدور دسته‌چک‌های جدید که علاوه بر متحدالشکل بودن، در نحوه صدور نیز از روش یکسانی پیروی می‌کنند، ارتباط متقاضی دسته‌چک با شعبه به ارتباط متقاضی با سامانه صیاد تغییر می‌کند.

مشخصات چک صیاد

آموزش آسان ترین روش استعلام صیاد را در مقاله استعلام چک ساد۲۴ تجربه کنید.

طریقه‌ی نوشتن چک صیادی و نکات مهم آن

۱- یکی از نکات مهم نگارش چک این است که مبلغ چک را حتما هم به حروف و هم به عدد بنویسید .
برای جلوگیری از اشتباه وارد کردن اعداد به حروف می‌توانید از اپلیکیشن ساد۲۴ استفاده کنید.

۲- روی مبلغ عددی و حروفی را با چسب شیشه ای پوشانده و با ناخن روی آن را خط بیاندازید تا در صورت برداشتن چسب، جوهر را از روی چک جدا کند .

۳- گاهی دیده می شود کلاهبرداران مخصوصا خودکار تمام شده ای را به شما داده که سریع جوهرش تمام شود و مجبور باشید قسمتی از متن چک را با خودکاری دیگر بنویسید.
۴- هیچوقت در زمان نگارش چک، خودکارتان را عوض نکنید (حتی دو خودکار همرنگ) چرا که جاعل بعدا می تواند ادعا کند که خودکار سومی هم در کار بوده است .

۵- یک اشتباه متداول، استفاده از خودکار دیگران است. هرگز از خودکار کسی که می خواهید چک را به او بدهید استفاده نکنید. حتما برایتان پیش آمده که در هنگام نگارش چک، طرف مقابل فورا خودکارش را به طرفتان می گیرد؛ هرگز قبول نکنید!!! چون امکان دارد بعدا با همان خودکار چکتان دستکاری شود یا برخی خودکارها دارای جوهری هستند که بعد از نوشتن و گذشتن مدت زمانی، خود به خود پاک خواهند شد و یا این قابلیت را دارند که با پاک کن، پاک شوند.

فیلم زیر را ببینید:

هنگام نوشتن چک به تمام نکاتی که در این مقاله ذکر شده است دقت کنید.

نحوه نوشتن چک

در ادامه به نکات بیشتری درباره نوشتن چک می پردازیم:

۶- اگر زیاد چک مینویسید، از قلمی منحصر به فرد با رنگ خاصی استفاده کنید . (رنگ مشکی و رنگ آبی براحتی قابل ساخت و جعل است.)

۷- یکی از اشتباهات رایج در نوشتن چک این است که قسمتی از متن چک را به طرف مقابل می سپاریم تا بنویسد. به عنوان مثال تاریخ ها را میزند و چک را جهت درج مبلغ و امضا به شما می‌دهد. یا مبلغ چک را نوشته و از شما می‌خواهد آن را امضا نمایید.
در اینصورت بعدها ، بازهم می تواند چک را دستکاری کند و شما نمی‌توانید ثابت کنید که بعدا اینکار را کرده چون اطلاعات دیگر چک هم توسط او نوشته شده است .

۸- در صورتی که چک خط خوردگی ندارد، حتما درج نمایید “بدون خط خوردگی” و در صورتی که دارای خط خوردگی است حتما، میزان و موارد خط خوردگی را در پشت چک کامل توضیح دهید .

۱۰-در صورت عقد قرارداد، حتما مبلغ، تاریخ و شماره چک را در قرار داد درج کرده و تصاویر چک ها را پیوست نمایید .
۱۱-هنگام نوشتن چک و یا دریافت چک دقت کنید که  بعضی چک‌ها ۲ امضا بوده (حتما دو نفر باید امضا کنند) و یا بدون مهر فاقد اعتبارند (معمولا در شرکت ها) . این یکی از فرصت های کلاهبرداری است .

نقد کردن چک

طریقه نوشتن چک

در ادامه به نکات دیگری در باره نوشتن چک می پردازیم:


خیلی مواقع صادر کننده چک به قصد پرداخت نکردن یا دیرتر پرداخت کردن چک، مخصوصا این موضوع را پنهان می کند و چک را امضا کرده و تحویل شما می دهد؛ مسلما این چک نقد نخواهد شد و تنها راه شما، شکایت حقوقی (طولانی مدت) از اوست که در آخر هم ممکن است، مدعی شود که در آن لحظه فراموش کرده بودم که این چک بدون مهر فاقد اعتبار است .
پس در زمان قرارداد و گرفتن چک، از صادره کننده بخواهید درج کند که این چک دو امضا نبوده و نیاز به مهر ندارد. در این صورت، اگر این مشکل پیش بیاید، می توانید از وی به خاطر کلاهبرداری و فریب شکایت نمایید .

۱۲- هرگز چک را جهت اصلاح، تعویض و … در اختیار صادر کننده قرار ندهید. چون در اختیار داشتن چک توسط صادرکننده به معنای پرداخت دین است . یعنی صادرکننده می تواند مدعی شود که وجه چک را پرداخته و چک را پس گرفته است . و این شمایید که باید ثابت کنید، اینطور نبوده است که کار بسیار مشکل و زمانبری است .

نکات مهم و امنیتی نوشتن چک

۱۳- امضاهاي خيلي آسان و خيلي پيچيده را فراموش کنيد.

امضاهاي ساده به سادگي جعل مي‌شود و امضاهاي شلوغ و پيچيده از دقت متصدي بانک در نحوه پيچ و خم‌هاي امضاء هنگام ازدياد ارباب رجوع کم مي‌کند.

حتما بخوانید: چگونه از جعل امضا در چک پیشگیری کنیم!

۱۴- هميشه امضاهايتان را با نام و نام خانوادگي خود همراه کنيد چرا که دست خط شما حين نوشتن‌ نامتان، خود در بردارنده گونه‌اي سبک خاص است که جعل امضاء را همراه با نوشته نامتان، براي جاعلان سخت مي کند.

۱۵- تاريخ چک را افقي، عمودي، به عدد و به حروف درج کنيد.

تاريخ چک را به صورت افقي و عمودي به صورت عددي و به حروف درج کنيد و همچنين جلوي تمامي قسمت‌هاي پر شده را ببنديد و در هنگام امضاء چک، طوري امضاء شود که آثار امضاء روي برگه‌هاي ديگري از دسته چک حک نشود.

نحوه نوشتن چک صیاد

از دیگر نکات نحوه نوشتن چک آن است که:

۱۶- دسته چک‌هاي‌ خود را دور از دسترس عموم قرار دهيد.

چک‌ها و اسناد ديگرتان را در جايي نگهداري نکنيد که دسترسي به آن براي افراد آسان باشد، همچنين به ياد داشته باشيد وقتي دسته چک خود را روي ميز گذاشته‌ايد يا درون جيب کت و داخل کيف‌تان است، اگر براي لحظاتي هرچند کوتاه هم از ميز يا محل آويزان بودن کت و گذاشتن کيفتان دور مي شويد.

۱۷- اگر تاریخ چک شما با تاریخ تحریر (نوشتن) قرارداد یکی باشد، می توانید بصورت کیفری آن را دنبال کنید ولی اگر تاریخ چک بعد از تاریخ قرارداد باشد چک شما وعده دار و حقوقی است .

۱۸- حتی المقدور چک را حامل نکشید و سعی کنید در وجه شخص خاصی چک را صادر نمایید تا هر کسی (شرخر) نتواند ادعا کند که چک مال اوست .

حتما بخوانید : صدور چک در وجه حامل

۱۹- اگر در متن چک کلمه “بابت” درج شود و یا شرطی درج گردد، چک شما منوط به اجرا و اثبات آن می گردد . مثلا : در وجه آقای …. به عنوان ضمانت قرارداد …

در این موارد چک حقوقی شده و دریافت آن مشکل خواهد شد پس بخواهید که در متن چک نوشته نشود بابت ….

۲۰- بخاطر داشته باشید کشیدن چک سفید امضا، تخلف محسوب می شود.

۲۱- در صورت لزوم می توانید از کاربن استفاده کنید تا از جعل چک بانکی جلوگیری شود.

۲۲- می توانید برای بالا بردن امنیت چک از دستگاه های مخصوص مثل دستگاه پرفراژ دستی استفاده کنید.

۲۳- اکثر برنامه های حسابداری امکان نوشتن چک را دارند و همچنین می توانید از نرم افزار های مخصوص نوشتن چک کمک بگیرید.

۲۴- در هر بخش چک که با دست چیزی می نویسید، جای خالی نگذارید و جاهای خالی را با خطوط ممتد ببندید و یا با ضربدر این کار را انجام دهید.

۲۵- حتماً شماره چک های خود را در جایی یادداشت کنید و در دسترس داشته باشید تا در صورت سرقت دسته چک بتوانید جلوی سوءاستفاده از آن را بگیرید. همچنین در صورت امکان از چک هایی که صادر می کنید یک نسخه کپی تهیه نمایید.

هنگام به سرقت رفتن یا مفقود شدن چک ­هایتان سریعا آن را برای پیشگیری از نقل و انتقال در سامانه ساد۲۴ و یا اپلیکیشن استعلام چک ساد ۲۴ ثبت کنید، تا مانع سوء استفاده ی کلاه برداران شوید. سپس برگه ثبت در ساد ۲۴ را جهت دریافت دستور قضایی مسدودی حساب به دادگستری تحویل دهید و در انتها دستور قضایی را به بانک مربوطه اعلام کنید تا حساب شما تا تعیین تکلیف نهایی چک مسدود شود.

۲۶- سعی کنید چکتان را به آرامی بنویسید و از شتاب زدگی و عجله در نوشتن خودداری کنید.

۲۷- پس از صدور چک، ته چک را نیز کامل کنید و حتماً تاریخ چک و مبلغ چک و این‌که چک را به چه کسی داده اید را قید کنید.

دیدگاه ها و تجربیات خود را پیرامون این نوشته برای ما بنویسید

3.9/5 - (488 امتیاز)

نوشته های مشابه

‫71 دیدگاه ها

    1. سلام دوست عزیز بله یکی از مشخصات امنیتی دسته چک های صیادی کد qr روی چک هست و روی تمامی چک ها کد qr وجود دارد!!!

    1. چک بدون مبلغ که قابل پاس شدن نیست مگر اینکه مبلغی که با هم توافق کرده باشید روی چک نوشته شود!

        1. سلام دوست عزیز
          اگر چک در وجه حامل باشد دارند چک می تواند آن را نقد کند اما اگر در وجه شخص معینی نوشته شود، فقط در صورت مراجعه شخص معین به بانک، چک قابل نقد شدن است…

    1. همون طور که قبلا گفتم نه پر کردن این قسمت اختیاری هست. نوشتن کد ملی در چک فعلا لازم و ضروری نیست اما این قسمت به این علت در چک وجود دارد که بانک مرکزی در آینده می خواهد سامانه ای برای چک های پشت نویسی شده راه اندازی کند و لازم است چک ها در این سامانه با اطلاعات کامل ثبت شوند! این سامانه فعلا راه اندازی نشده است!

  1. چکای جدید گزینه شماره ملی داره،آیا اگر بخاییم حامل بنویسیم یا شماره ملی طرفو نداریم یا یادش رفته چکار کنیم آیا اجباریه که پر پشه اون قسمت یا ضربدر بزنیم مشکلی نداره؟

    1. سلام دوست عزیز،
      فعلا با توجه به قانون فعلی در حوزه چک، نوشتن کد ملی اختیاری است و مشکلی ندارد!

    1. محدودیتی از نظر رنگ مورد نظر شما وجود ندارد و چه بسا این رنگ به منحصر به فرد بودن شما کمک خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا