جعل امضا پشت چک چه مجازاتی دارد؟

جرم جعل می تواند خود مقدمه ای برای ارتکاب برخی دیگر از جرایم مانند جرم کلاهبرداری باشد ، هنگامی که مجرمی امضای یک چک را جعل می کند ، دو حالت دارد ، جاعل یا امضای صاحب چک را شبیه سازی می کند و یا اینکه امضایی غیر از امضای صاحب چک را در چک درج خواهد کرد که در مورد شبیه سازی کردن امضای چک ، معمولا جاعل از آشنایان صاحب چک می باشد ، در این مقاله به بررسی  مجازات جعل امضا پشت چک پرداخته شده است .

جعل امضا پشت چک

در رابطه با جعل امضا پشت چک می توان گفت  ، فردی که به جعل امضا پشت چک اقدام می کند ، به جرم علیه آسایش عمومی شناسایی و معرفی می شود زیرا با این عمل اعتماد مردم نسبت به اسناد و نوشته های خصوصی و عمومی سلب شده و مخل آسایش عموم مردم می گردد .

جرم جعل ، تقلب در حقیقت یک سند ، نوشته یا چیزی دیگر تعریف شده است .

از مصادیق جعل می توان به ساختن نوشته یا سند ، ساختن مهر یا امضا ، خراشیدن ، تراشیدن ، قلم بردن ، الحاق یا محو و اثبات یا سیاه کردن ، تقدیم و یا تاخیر تاریخ سند نسبت به تاریخ حقیقی ، الصاق نوشته ای به نوشته ی دیگر و  … اشاره نمود .

هنگامی که امضاء پشت چک جعل می شود ، اگر امضا شبیه سازی شود ، مشخص می شود که فرد جاعل آشنا می باشد ، لذا راحت تر می توان مجرم را به دام انداخت اما زمانی که امضاء پشت چک با امضایی غیر از امضا صاحب چک امضا می شود ، مشخص می شود که جاعل غریبه است و به دام انداختن وی مشکل تر خواهد بود.

مجازات جعل امضا پشت چک 

 مجازات جعل امضا پشت چک مطابق با ماده ی ۵۳۶ قانون تعزیرات که برای ارتکاب جعل در اسناد یا نوشته های غیر رسمی مانند چک ، مرتکب را علاوه بر جبران خسارت وارده به حبس از ۶ ماه تا ۲ سال و یا به ۳ تا ۱۲ میلیون ریال جزای نقدی محکوم خواهد کرد ، از این رو هنگامی که جاعل به جعل امضا پشت چک اقدام می کند با توجه به تشخیص و تعیین دادگاه به حبس مقرر و یا جزای نقدی محکوم خواهد شد .

از آنجا که در قانون و رویه ی قضایی راه و روشی جهت جلوگیری از جعل امضا وجود ندارد ، بهتر است که صاحبان چک از امضای پیچیده و منحصر به فرد استفاده کنند و یا اینکه دسته چک خود را از دسترس دیگران خارج نمایند .

4/5 - (2 امتیاز)

نوشته های مشابه

‫19 دیدگاه ها

  1. با سلام حضور شما.بنده و همکارم با شخصی قراردادی بستیم جهت انجام کار.و شخص مذکور در قرارداد صریحا قید کرده که ما میتوانیم خودمان چکی که در وجه ایشان صادر شده را از صندوق جهاد کشاورزی دریافت نماییم.حال با توجه به قرارداد این امر اتفاق افتاد و چک را بنده تحویل گرفتم و همکارم دو فقره امضا ظهر چک زد و بنده نیز با کارت ملی چک را وصول نمودم.حال شخص موصوف ادعای سرقت و جعل امضای ظهر چک را دارد.در حالی که آن پول حق ماست و ایشان در ادامه کار هم تعلل نموده که با انجام تعهدات خویش ۸۶ میلیون دیگر به ما بدهکار است.آیا جعل صورت گرفته؟ممنون از وقتی که میگذارین

    1. سلام با توجه به توضیحاتی که ارائه دادید و در صورتی که شاهد دارید جعلی صورت نگرفته است.

  2. سلام خواهر خانومم یه فقره چک از خواهرش اجرا گذاشته با مبلغ زیاد!من پشت چک رو امضا نکردم اما اون خانوم چنین ادعایی رو داره!من باید چیکار کنم الان؟

  3. با سلام
    بنده به درخواست عموم از اداره راه و شهرسازی یک فقره چک تحویل گرفتم البته با هماهنگی کامل عموم و چک رو باز به درخواست عموم با مشخصات کامل خودم و امضاء خودم پاس کردم و پول رو به درخواستش به فردی که گفته بود دادم و رسید گرفتم (نکته :عموم به خاطر مشکلات ورشکستگی خودش دسترسی نداشت که خودش این کارا رو انجام بده و به من گفت که انجام بدم) الان بعد یک سال ازم شکایت کرده که چکش رو جعل کردم و برام خیانت در امانت زده خواستم راهنماییم کنید ببینم چیکار باید بکنم

    1. با سلام مشکلات این چنینی، به توجه ، دقت و اطلاعات بیشتری نیاز دارد، لطفا به یک وکیل یا مشاور حقوقی مراجعه کنید.

  4. سلام من چگونه میتوانم از کسی که پشت چک را امضای جعلی کرده گیر بندازم.مراحلش چیه؟ مجازاتش برا شون چقدره؟ مبلغ ۲۱۰۰

    1. مجازات جعل امضا پشت چک مطابق با ماده ی ۵۳۶ قانون تعزیرات که برای ارتکاب جعل در اسناد یا نوشته های غیر رسمی مانند چک ، مرتکب را علاوه بر جبران خسارت وارده به حبس از ۶ ماه تا ۲ سال و یا به ۳ تا ۱۲ میلیون ریال جزای نقدی محکوم خواهد کرد ، از این رو هنگامی که جاعل به جعل امضا پشت چک اقدام می کند با توجه به تشخیص و تعیین دادگاه به حبس مقرر و یا جزای نقدی محکوم خواهد شد .

  5. باسلام
    چکی توسط حسابدار از مشتری گرفته میشود و چون امضا های پشت چک و نوشته مخدوش و خط خورده بوده تعهد نامه ای در حضور شهود گرفته می شود که در صورت اعتراض صاحب حساب و یا شکایت؛ شخصا پاسخگو باشد . آیا مسئولیتی متوجه وصول کننده است؟
    ضمنا چک بعلت عدم موجودی برگشت خورده.

    1. بنده در این زمینه اطلاعات زیادی ندارم، لطفا برای پاسخ به این سوال به یک مشاور حقوقی یا وکیل مراجعه کنید.

  6. سلام من بخاطر مشکلات مالی مبلغی حدود ۶ میلیون چند سال پیش با جعل امضای پدرم در چک خودش از حسابش برداشت کردم و در سوپرمارکت هزینه کردم و مسئله را به او گفتم و گفتم که پولت را پس میدهم . حالا پدرم شکایت مرا کرده و حکم غیابی گرفته دادگاه ۳ سال برای من حبس تایین کرده میدانم پدرم ک یک فرد بیرحم و خسیس است مرا زندان خواهد کرد . از نظر شما من چه اقدامی میتوانم برای رهایی از زندان انجام دهم ؟ 

    1. دوست عزیز، پاسخ به سوالات این چنینی نیازمند توضیحات بیشتری است، لطفا به وکیل یا مشاور حقوقی مراجعه کنید.

  7. برادرم چکی رو انتقال داده اما پشت چک رو امضا نکرده شخص سوم پشت چک رو امضا کرده و از طریق ثبت شکایت کرده و حساب های صادرکننده چک رو مسدود کرده ایا این امضا جرم محسوب میشه با اینکه برادر من بدهکار به شخص سوم بوده؟

  8. سلام پشت چک من توسط عموی خانومم جعل امضا شد برگشت خورد دادخواست دادم بابت جعل اما قاضی کارشناسی نفرستاد محکوم شدم شکایت کردم ثابت شد امضا من نیس چکاری باید انجام بدم

    1. سلام دوست عزیز، برای پاسخ به این سوال بهتر است به مشاور حقوقی یا وکیل مراجعه کنید.
      «ساد۲۴، تنها مرجع ثبت چک سرقتی/مفقودی و استعلام چک های بانکی»

  9. سلام وقت به خیر
    چک من توسط برادرم جعل امضاء شد و اون چک رو خرج کرد … من از چک زیاد استفاده نمی کردم .الان چک من برگشت خورده تازه فهمیدم چکم جعل امضاء شده و برگشت خورده … چه کاری می تونم و باید انجام بدم ؟

    1. چک خود را در سامانه ساد ۲۴ ثبت کنید، برگه ثبت را به دادسرا تحویل دهید و باقی مراحل را تا تعیین تکلیف نهایی چک خود پیگیری نمایید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا