همه چیز در مورد چک ضمانت

شرایط حقوقی چک ضمانت

وقتی قراردادی بین دو نفر بسته می شود که موضوع آن انجام کاری است همیشه این ترس وجود دارد که متعهد وظیفه اش را انجام ندهد یا در انجام وظیفه خود تاخیر کند در این صورت برای تضمین انجام کار چک ضمانت از متعهد گرفته می شود.

اگر صادرکننده (متعهد) به تعهد خود عمل کند در پایان انجام کار می تواند چک خود را پس بگیرد. همچنین دارنده چک هم در غیر از مورد عدم انجام کار نمی تواند مبلغ چک را وصول کند ولی اگر متعهد به تعهد خود عمل نکرد، دارنده می تواند مبلغ چک را وصول کند.

در غیر از موردی که صادر کننده چک به تعهد خود عمل نکرده باشد، دارنده نمی تواند آن چک را وصول کند و اگر غیر از این رفتار کرده و چک را وصول کند مرتکب خیانت در امانت شده است.

چک ضمانت، کیفری نیست

چک ضمانت یک چک مدت دار بوده که حسن انجام کار کارگر را تضمین می کند لذا همچون سایر چک های مدت دار فاقد وصف کیفری است.

دارنده چک زمانی که با حساب خالی صادر کننده آن مواجه شود فقط می تواند برای وصول پول خود از طریق حقوقی اقدام کند.

 

نحوه پر کردن چک ضمانت

نحوه پر کردن چک برای ضمانت مثل پر کردن سایر چک ها است و از این بابت تفاوتی ندارد.

چک باید دارای امضا و تاریخ باشد همچنین هیچ قلم خوردگی نداشته و عدد و حروف های نوشته شده در آن با هم یکسان باشند. در صورت عدم رعایت هر یک از این شرایط چک فاقد اعتبار بوده و بانک آن را پرداخت نمی کند.

نکته حائز اهمیت در این مورد آن است که حتما باید در رو یا پشت چک درج کنید که این چک به منظور ضمانت صادر شده است یا می توانید در قرارداد خود مشخصات چک ضمانت را بنویسید.

بانک به شرط ضمانت توجهی نکرده و چک دارنده را در صورتی که حساب موجودی داشته باشد پرداخت و در غیر این صورت برای آن گواهی عدم پرداخت صادر می کند. اما ذکر ضمانتی بودن چک در روی آن یا ذکر مشخصات چک از این جهت اهمیت دارد که اگر دارنده علیه صادر کننده دعوا کیفری اقامه کند، صادر کننده با اثبات ضمانتی بودن چک از این طریق می تواند در دعوا کیفری تبرئه شده و از مجازات حبس رهایی یابد.

نحوه مطالبه چک ضمانت

اقامه دعوا در خصوص وصول مبلغ چک ضمانت باید در دادگاه محل اقامت صادر کننده چک صورت گیرد.

دارنده چک ضمانت باید در دادگاه اثبات کند که عملی که موضوع تعهد بوده و برای آن چک ضمانت صادر شده انجام نشده است.

3/5 - (5 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا