مراحل اقدام و اعلام مفقودی چک

امکان مفقود شدن یا گم شدن چک یا دسته چک در نزد صادرکننده یا اشخاص ثالث وجود دارد و در صورت عدم اطلاع و عدم اقدام شایسته می تواند مشکلات عدیده ای را برای افراد بوجود آورد.

قدم اول
دستور عدم پرداخت وجه چک به بانک

اولین قدم اعلام مفقود شدن چک به بانک مربوطه ( بانک صادر کننده چک مفقود شده ) می باشد.

مطابق با ماده ۱۴ قانون صدور چک صادر کننده چک یا ذینفع یا قائم مقام قانونی آن‌ها با تصریح به اینکه چک مفقود یا سرقت یا جعل شده و یا از طریق کلاهبرداری یا خیانت در امانت یا جرائم دیگری تحصیل گردیده می‌تواند کتباً دستور عدم پرداخت وجه چک را به بانک بدهد بانک پس از احراز هویت دستور دهنده از پرداخت وجه آن خودداری خواهد کرد و در صورت ارائه چک بانک گواهی عدم پرداخت را با ذکر علت اعلام شده صادر و تسلیم می‌نماید.
بنابراین شخص صادرکننده یا ذینفع به بانک مراجعه و دستور کتبی خود را در فرم های مخصوص که از خود بانک اخذ می گردد مکتوب نموده و به بانک تحویل می دهد. بانک پس از احراز هویت، از پرداخت وجه چک خودداری و چک را به مدت یک هفته مسدود می نماید و در صورت ارائه چک به بانک، گواهی عدم پرداخت را با ذکر علت که اعلام مفقودی چک می باشد صادر می گردد.

نکته :
ذینفع کسی است که چک به نام او صادر یا ظهرنویسی شده یا چک به او واگذار گردیده باشد (یا چک در وجه حامل به او واگذار گردیده)
توجه گردد که اگر دستور عدم پرداخت توسط صادرکننده و به درخواست ذینفع انجام می پذیرد، حتما صادرکننده درخواست ذینفع را مکتوب نموده و به امضاء نامبرده برساند که از بروز مشکلات احتمالی در مقام اثبات درخواست و طرح شکایت دستور خلاف واقع عدم پرداخت وجه چک، جلوگیری به عمل آید.

قدم دوم
مراجعه دستور دهنده ظرف یک هفته به مراجع قضائی ( دادسرا یا شورای حل اختلاف )
در دومین قدم دستور دهنده مراجعه به مرجع صالح قضایی که در حال حاضر با توجه به اختلاف رویه در حوزه های قضایی، دادسرا یا شورای حل اختلاف محل است، می باشد.
نامبرده پس از اعلام مفقودی و تشکیل پرونده و انجام تشریفات، گواهی مربوط به مفقوی چک مورد نظر را از مرجع مربوطه اخذ می نماید.
سومین قدم

ارائه گواهی مربوط به مفقوی چک به بانک

مطابق با تبصره ۲ ماده ۱۴ قانون صدور چک دستور دهنده مکلف است
پس از اعلام به بانک شکایت خود را به مراجع قضایی تسلیم و حداکثر ظرف مدت یک هفته گواهی تقدیم شکایت خود را به بانک تسلیم نماید
در غیر این صورت پس از انقضاء مدت مذکور بانک از محل موجودی به تقاضای دارنده چک وجه آن را پرداخت می‌کند.
بدیهی است پس از انتقال صلاحیت رسیدگی به مفقودی چک از دادسرا به شورای حل اختلاف، بکار بردن عنوان شکایت صحیح نبوده و دستور دهنده می بایست گواهی اعلام مفقودی (نه گواهی تقدیم شکایت) خویش را ظرف مهلت مذکور به بانک ارائه دهد.

نکته :
در موردی که دستور عدم پرداخت مطابق ماده ۱۴ قانون صدور چک صادر می‌شود بانک مکلف است وجه چک را تا تعیین تکلیف آن در مرجع رسیدگی یا انصراف دستور دهنده در حساب مسدودی نگهداری نماید.
از مفهوم قسمت اخیر تبصره یک ماده ۱۴ قانون صدور چک چنین برداشت می گردد که ابتدا وجه چک باید در حساب کارسازی گردد و سپس انسداد نسبت به وجه چک انجام پذیرد ولی اعمال این موضوع علی الخصوص زمانی که درخواست کننده صادرکننده چک نباشد و همچنین با توجه به مشخص نبودن و ابهام قانون در بکار بردن لفظ تعیین تکلیف … در رویه با مشکلاتی مواجه می گردد. بهمین جهت در الزام به کارسازی مبلغ چک و به قول معروف پرنمودن حساب در بین بانک ها اختلاف نظر و سلیقه وجود دارد.

نکته:
مراجعه به شورای حل اختلاف فقط در خصوص مفقودی چک بوده و در صورت تحقق جرایمی از قبیل جعل، کلاهبرداری، سرقت، خیانت در امانت و … باید به دادسرا مراجعه شود و شکایت کیفری مطرح و ظرف مهلت مذکور گواهی تقدیم شکایت کیفری به بانک ارائه گردد.

نکته :
مطابق با ماده ۱۴ قانون صدور چک، دارنده چک می‌تواند علیه کسی که دستور عدم پرداخت داده شکایت کند و هر‌گاه خلاف ادعایی که موجب عدم پرداخت شده ثابت گردد دستور دهنده علاوه بر مجازات مقرر در ماده ۷ این قانون به پرداخت کلیه خسارات وارده به دارنده چک محکوم خواهد شد.

ساد۲۴ ، سامانه استعلام چک های بانکی و اعلام سرقت چک های مفقودی و سرقت شده ، برای راحتی کار شما هموطنان عزیز در سامانه کشوری ساد۲۴، خدمات استعلام و اطلاع رسانی چک های بانکی را عرضه می کند.
شما با مراجعه به سایت ساد ۲۴ می توانید چک دریافتی خود را به صورت کاملا رایگان استعلام بگیرید و از سرقتی نبودن آن اطمینان حاصل نمایید.
همچنین در صورت بروز حادثه ای مانند سرقت و یا گم شد چک ، با ثبت آن در سامانه ساد۲۴ میتوانید به خود و دیگر هموطنان عزیزمان یاری رسانده و از سوء استفاده های احتمالی و یا نقل و انتقال آن در بازار جلوگیری نمایید.
4.6/5 - (237 امتیاز)

نوشته های مشابه

‫184 دیدگاه ها

  1. سلام وقت بخیر یه چک دارم مال سال ۹۳برج ۵/امسال برگشت زدم واقدام کردم رای صادر شده و از ماده ۳۱۸/۳۱۹استفاده شده و تاخیر تادیه از زمانی که شکایت کردم حساب میشه راهی هست که بتونم تاخیر تادیه از تاریخ صدور چک حساب بشه

  2. سلام ، در سال ۹۸ تعداد ۵ فقره جک در وجه شخصی برای ارائه به بانک جهت خرید دین داده ام و حدود یکماه پیش که به بانک مربوطه مراجعه نمودم عنوان کردند که جکها را پس از تسویه بدهی به آن شخص برگردانده اند و شخص مذکور نیز این ادعای بانک را قبول ندارد و جکها مفقود می باشد راهنمایی بفرمایید برای اینکه از نقد شدن آنها جلوگیری کنم چه کاری باید انجام دهم . با سپاس

    1. سلام دوست عزیز شما می‌توانید فرم اعلام مفقودی را در بانک تکمیل کنید تا از نقد شدن آن جلوگیری شود. جهت جلوگیری از انتقال چک در بازار و سوءاستفاده‌های احتمالی در این زمینه می‌توانید چک‌های خود را در قسمت ثبت چک سرقتی/مفقودی در برنامه ساد۲۴ ثبت نمایید تا از سوءاستفاده‌های احتمالی از چک جلوگیری شود.
      دانلود رایگان برنامه ساد۲۴
      https://cafebazaar.ir/app/ir.sad24.app

  3. سلام وقت بخیر یه چک دارم مال سال ۹۳که امسال برگشت زدم واقدام کردم بعد الان که من اقدام کردم صاحب چک رفته درخواست استرداد لاشه چک کرده و سه چهار تا شاهد هم نوشته ومن این چکو از صاحب چک نگرفتم و ازکسی که چک در وجه اون نوشته شده گرفتم الان من میتونم به حقم برسم یانه
    اگه میشه شمارتونو بدین تلفنی تماس بگیرم

    1. سلام وقتتون بخیر دو عدد چک هردو به مبلغ ۱۰میلیون تومان از مشتریام دریافت کردن که چک های صیادی و ثبت شده به نام خودم هستش متاسفانه چک هارو گم کردم و بلافاصله از طریق مراجع قضایی چک هارو اعلام مفقودی کردم .
      مشتری حاظر به هم کاری نیست.
      میخواستم بپرسم با چه دادخواستی و در چه قالبی میتونم از ایشون شکایت کنم .

      1. کاربر گرامی شما باید تعهد محضری دهید که مسئولیت چک‌های مفقود شده با شماست و صادرکننده مجدد چک جدید به نام شما ثبت کند در صورت عدم همکاری صادرکننده چک، با حکم مفقودی مراجع قضایی از دست ایشان طرح شکایت کنید و با توجه به ثبت شدن اطلاعات چک در سامانه صیاد رای به نفع شما صادر خواهد شد.
        پیشنهاد می‌کنم مقاله پاسخ به ۱۰۰ سوال متداول در مورد چک را در وبلاگ ساد۲۴ مطالعه کنید.
        https://sad24.ir/blog/2021/11/04/sayyad-cheque-and-100-questions-about-the-cheque/

  4. سلام از کسی طلب داشتم سال ۹۶یک فقره چک داد کم کم وچ چک را داد آمد دنبال چک چک مفقود شده بود بعداز سه سال شخصی مبلغ چک را تغییر داده بود صاحب چک بعد از شکایت ثابت کرد که چک جعل شده اکنون مرجع حل اختلاف می گیرد باید اصل چک را کسی ک چک را مفقود کرده بپردازد لطفاً راهنمایی بفرمائید با تشکر

    1. سلام دوست عزیز، در صورت اثبات جعلی بودن، چک اعتبار نخواهد داشت. جهت راهنمایی دقیق‌تر در این مورد با مشاوره حقوقی مشورت نمایید.

  5. سلام وقت بخیر یه چک دارم مال سال ۹۳ که برج ۵برگشت زدم چک چرخیده چرخیده رسیده دست من همون سال ۹۳ به صاحب چک زنگ زدم گفتم چکت دست منه گفت من به کسی چکو دادم رسید دارم که پول چکو پرداخت کردم ایا میتونم شکایت کنم و محکومش کنم

    1. سلام ممنون از شما دوست عزیز، جهت طرح شکایت و راهنمایی بیشتر به مراجع قضایی مراجعه کنید.

  6. سلام وقت بخیر چکی به من رسیده در وجه کسی دیگه ولی پستش امضا کرده که واگذار شده
    الان برگشت زدم صاحب چک میگه پول اینو پرداخت کردم و رسید دارم الان باید چی کار کنم آیا شکایت کنم چیزی دستمو میگیره

    1. سلام ممنون از شما دوست عزیز،با توجه به اینکه برگه چک باطل نشده است و به شما منتقل شده می‌توانید به حق خود برسید.جهت راهنمایی دقیق به بانک و مراجع قضایی مراجعه کنید.
      استعلام خوش‌حسابی صادرکننده چک به راحتی با برنامه ساد۲۴ امکان‌پذیر است.
      دانلود رایگان برنامه ساد۲۴ https://cafebazaar.ir/app/ir.sad24.app
      پیشنهاد می‌شود مقاله سوالات کاربردی در مورد چک صیاد را در وبلاگ ساد۲۴ مطالعه نمایید.
      https://sad24.ir/blog/2021/08/09/question-and-answer-sayyad-cheque/

  7. سلام وقت بخیر تا چه مدت میشود چک را اعلام سرقت کرد
    واگر صاحب چک اقرار کند که به دارنده قبلی پولی که بدهکار بوده رو داده ولی چکو نگرفته باید چی کاری انجام داد
    آیا میتواند کاری انجام بده صاحب چک

    1. سلام دوست عزیز، در زمان به سرقت رفتن چک و یا مفقود شدن آن باید به بانک مراجعه کنید و فرم اعلام سرقت را تکمیل نمایید از تاریخ مراجعه به بانک یک هفته وقت دارید به مراجع قضایی مراجعه کرده و برگه شکایت خود را به بانک تحویل دهید.
      امکان استعلام و ثبت چک سرقتی/مفقودی در برنامه ساد۲۴ برای شما فراهم شده است.
      دانلود رایگان برنامه ساد۲۴
      https://cafebazaar.ir/app/ir.sad24.app

  8. من چک گرفتم از مشتری نگو سرقتیه و اعلام شده مراجع قضایی چک رو مسدود کرده و منم گذاشتم با چکاوک وصول بشه و رفته برگشت خورده
    الان من چک رو ببرم بانک باطل میکنن ؟یا مراجع قضایی باید دستور بده؟

    1. سلام دوست عزیز، باطل کردن چک به دستور مراجع قضایی انجام می‌شود و بانک فقط به مدت یک هفته بعد از اعلام سرقتی چک را راکد می‌کند. جهت کسب اطلاعات بیشتر به بانک مراجعه نمایید.
      برنامه ساد۲۴ با استعلام و ثبت چک سرقتی/مفقودی معاملات امنی را برای شما رقم می‌زند.
      دانلود رایگان برنامه ساد۲۴
      https://cafebazaar.ir/app/ir.sad24.app

    1. سلام در مرحله اول شما یا صادرکننده چک باید به بانک مراجعه کرده و اعلام مفقودی نمایید پس از مدت یک هفته اگر چک مفقودشده پیدا نشد با راهنمایی بانک باید به مراجع قضایی مراجعه نمایید.
      باثبت چک مفقودی در برنامه ساد۲۴ می‌توانید از دست به دست شدن چک در بازار و سوءاستفاده های احتمالی جلوگیری نمایید.
      دانلود رایگان برنامه ساد۲۴ https://cafebazaar.ir/app/ir.sad24.app

  9. سلام وقت بخیر بنده سه فقره چک دارم مال سال ۹۱است وصاحب چک .چک هارو اعلام سرقت کرده چک هاهم همون تاریخ برگشت زدیم ایا مشکلی پیش نمیاد که اینارو اقدام کنم

    1. سلام ممنون از شما دوست عزیز
      اگر صاحب چک ادعای سرقتی بودن چک‌ها را داشته باشد باید به دادگاه مراجعه کنید و با حکم دادگاه چک خود را نقد کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا