مراحل اقدام و اعلام مفقودی چک

امکان مفقود شدن یا گم شدن چک یا دسته چک در نزد صادرکننده یا اشخاص ثالث وجود دارد و در صورت عدم اطلاع و عدم اقدام شایسته می تواند مشکلات عدیده ای را برای افراد بوجود آورد.

قدم اول
دستور عدم پرداخت وجه چک به بانک

اولین قدم اعلام مفقود شدن چک به بانک مربوطه ( بانک صادر کننده چک مفقود شده ) می باشد.

مطابق با ماده ۱۴ قانون صدور چک صادر کننده چک یا ذینفع یا قائم مقام قانونی آن‌ها با تصریح به اینکه چک مفقود یا سرقت یا جعل شده و یا از طریق کلاهبرداری یا خیانت در امانت یا جرائم دیگری تحصیل گردیده می‌تواند کتباً دستور عدم پرداخت وجه چک را به بانک بدهد بانک پس از احراز هویت دستور دهنده از پرداخت وجه آن خودداری خواهد کرد و در صورت ارائه چک بانک گواهی عدم پرداخت را با ذکر علت اعلام شده صادر و تسلیم می‌نماید.
بنابراین شخص صادرکننده یا ذینفع به بانک مراجعه و دستور کتبی خود را در فرم های مخصوص که از خود بانک اخذ می گردد مکتوب نموده و به بانک تحویل می دهد. بانک پس از احراز هویت، از پرداخت وجه چک خودداری و چک را به مدت یک هفته مسدود می نماید و در صورت ارائه چک به بانک، گواهی عدم پرداخت را با ذکر علت که اعلام مفقودی چک می باشد صادر می گردد.

نکته :
ذینفع کسی است که چک به نام او صادر یا ظهرنویسی شده یا چک به او واگذار گردیده باشد (یا چک در وجه حامل به او واگذار گردیده)
توجه گردد که اگر دستور عدم پرداخت توسط صادرکننده و به درخواست ذینفع انجام می پذیرد، حتما صادرکننده درخواست ذینفع را مکتوب نموده و به امضاء نامبرده برساند که از بروز مشکلات احتمالی در مقام اثبات درخواست و طرح شکایت دستور خلاف واقع عدم پرداخت وجه چک، جلوگیری به عمل آید.

قدم دوم
مراجعه دستور دهنده ظرف یک هفته به مراجع قضائی ( دادسرا یا شورای حل اختلاف )
در دومین قدم دستور دهنده مراجعه به مرجع صالح قضایی که در حال حاضر با توجه به اختلاف رویه در حوزه های قضایی، دادسرا یا شورای حل اختلاف محل است، می باشد.
نامبرده پس از اعلام مفقودی و تشکیل پرونده و انجام تشریفات، گواهی مربوط به مفقوی چک مورد نظر را از مرجع مربوطه اخذ می نماید.
سومین قدم

ارائه گواهی مربوط به مفقوی چک به بانک

مطابق با تبصره ۲ ماده ۱۴ قانون صدور چک دستور دهنده مکلف است
پس از اعلام به بانک شکایت خود را به مراجع قضایی تسلیم و حداکثر ظرف مدت یک هفته گواهی تقدیم شکایت خود را به بانک تسلیم نماید
در غیر این صورت پس از انقضاء مدت مذکور بانک از محل موجودی به تقاضای دارنده چک وجه آن را پرداخت می‌کند.
بدیهی است پس از انتقال صلاحیت رسیدگی به مفقودی چک از دادسرا به شورای حل اختلاف، بکار بردن عنوان شکایت صحیح نبوده و دستور دهنده می بایست گواهی اعلام مفقودی (نه گواهی تقدیم شکایت) خویش را ظرف مهلت مذکور به بانک ارائه دهد.

نکته :
در موردی که دستور عدم پرداخت مطابق ماده ۱۴ قانون صدور چک صادر می‌شود بانک مکلف است وجه چک را تا تعیین تکلیف آن در مرجع رسیدگی یا انصراف دستور دهنده در حساب مسدودی نگهداری نماید.
از مفهوم قسمت اخیر تبصره یک ماده ۱۴ قانون صدور چک چنین برداشت می گردد که ابتدا وجه چک باید در حساب کارسازی گردد و سپس انسداد نسبت به وجه چک انجام پذیرد ولی اعمال این موضوع علی الخصوص زمانی که درخواست کننده صادرکننده چک نباشد و همچنین با توجه به مشخص نبودن و ابهام قانون در بکار بردن لفظ تعیین تکلیف … در رویه با مشکلاتی مواجه می گردد. بهمین جهت در الزام به کارسازی مبلغ چک و به قول معروف پرنمودن حساب در بین بانک ها اختلاف نظر و سلیقه وجود دارد.

نکته:
مراجعه به شورای حل اختلاف فقط در خصوص مفقودی چک بوده و در صورت تحقق جرایمی از قبیل جعل، کلاهبرداری، سرقت، خیانت در امانت و … باید به دادسرا مراجعه شود و شکایت کیفری مطرح و ظرف مهلت مذکور گواهی تقدیم شکایت کیفری به بانک ارائه گردد.

نکته :
مطابق با ماده ۱۴ قانون صدور چک، دارنده چک می‌تواند علیه کسی که دستور عدم پرداخت داده شکایت کند و هر‌گاه خلاف ادعایی که موجب عدم پرداخت شده ثابت گردد دستور دهنده علاوه بر مجازات مقرر در ماده ۷ این قانون به پرداخت کلیه خسارات وارده به دارنده چک محکوم خواهد شد.

ساد۲۴ ، سامانه استعلام چک های بانکی و اعلام سرقت چک های مفقودی و سرقت شده ، برای راحتی کار شما هموطنان عزیز در سامانه کشوری ساد۲۴، خدمات استعلام و اطلاع رسانی چک های بانکی را عرضه می کند.
شما با مراجعه به سایت ساد ۲۴ می توانید چک دریافتی خود را به صورت کاملا رایگان استعلام بگیرید و از سرقتی نبودن آن اطمینان حاصل نمایید.
همچنین در صورت بروز حادثه ای مانند سرقت و یا گم شد چک ، با ثبت آن در سامانه ساد۲۴ میتوانید به خود و دیگر هموطنان عزیزمان یاری رسانده و از سوء استفاده های احتمالی و یا نقل و انتقال آن در بازار جلوگیری نمایید.
4.6/5 - (237 امتیاز)

نوشته های مشابه

‫184 دیدگاه ها

  1. سلام ببخشید چطوری میتونم چکی که در سامانه ساد۲۴ اعلام سرقتی یا مفقودی زدم رو کنسل کنم و از سامانه حذفش کنم؟ ممنونم لطفا جوابمو بدین

  2. سلام خسته نباشید تعداد ۱۳فقره چک بنده گم‌ شده است .حقیقت فکر وخیال از سرم پریده .به بانک هم اعلام مفقودی کردم و‌ یک‌نامه هم از دادسرا برای بانک برده ام ولی بانک میگوید طبق این تبصره و ماده ای که دادسرا اعلام کرده مافقط میتونیم یک هفته جلوی حسابت رو‌ببندیم باید چیکار کنم😔

    1. سلام کاربر عزیز با اعلام مفقودی به بانک فقط می‌توانید از پرداخت وجه چک جلوگیری کنید.
      پیشنهاد می‌کنم مشخصات چک‌های خود را در سامانه ساد۲۴ ثبت کنید تا از سواستفاده از چک شما جلوگیری شود.
      https://sad24.ir/

  3. با سلام
    بعد از اعلام مفقودی توسط ذینفع چک
    ذینفع چطور میتونه مبلغ چک رو از صادر کننده چک دریافت کنه؟

  4. سلام بنده برای وام صندوق قرض‌الحسنه یک برگ چک ضمانت صادر کرده ام . حال که اقساط وام تمام شده ، تقاضای اون برگ چک رو کردم ولی صندوق ادعا می‌کنه که برگ چک من گم شده . الان چند ماه از موضوع گذشته ولی همچنان صندوق میگه پیدا نکردم .
    آیا از طریق مراجع قضایی میشه چک رو باطل کرد یا اینکه فقط میشه جلوی چک رو گرفت و مسدود کرد .

    1. سلام باید به بانک مراجعه کرده و اعلام مفقودی چک را نمایید. پیشنهاد می‌کنم با ثبت چک خود در برنامه ساد۲۴ قسمت چک سرقتی/مفقودی از دست به دست شدن آن در بازار جلوگیری نمایید.
      https://cafebazaar.ir/app/ir.sad24.app

  5. باسلام وخسته نباشیدمن دسته چکم رو۲روزپیش گم کردم وبعداز۲روزکه گشتن متوجه شدم گم نشده سرقت شده بایدچیکارکنم اگردسته چک نداشته باشم بالای ۳۰۰ملیون ضررمیکنم ومیشم بدهکارلطفاراهنمایی کنید۲روزه ازشدت فکروناراحتی قلبم دچارمشکل شده ۴باربیمارستانی شدم تروخداسریعترراهکاربدین

    1. سلام حتما به بانک مراجعه کرده و اعلام سرقتی کنید. دریافت دسته چک جدید مدتی زمان می‌برد.

  6. سلام وقت بخیر من یه چک‌ دادم گوشی خریدم چک پاس نشد و برکشت زده مبلغ و به طرف دادم و من بعد چن وقت رفتم چک و ازش بگیرم میگه نیستش چکار کنم ممنونم جواب ؟

    1. سلام کاربر گرامی به بانک مراجعه کرده و اعلام مفقودی نمایید. فیش‌های واریزی خود را نیز حفظ نمایید

  7. سلام وقت بخیر
    بنده تعداد ۵ فقره چک بابت خرید ملک دادم به فروشنده و در وجه حامل هستن برای سال آینده
    بعد بنا به دلایلی مانند فروش مال غیر و نزدن سند به دادسرا طرح شکایت را انجام دادم ولی تا به الان جوابی نیامده
    آیا میتوانم از طریق سامانه فعلا اعلام سرقت یا مفقودی کنم که باهاش نتونن معامله ای انجام بدن؟
    یا باید منتظر جواب دادسرا باشم؟
    ممنون

    1. سلام میتونین اعلام مفقودی کنید اما گیرنده چک میتواند از شما شکایت کرده و اعاده حیثیت نماید.

    2. سلام . یک برگ چک خرج کردم مبلغ درشت . گیرنده چک رو گم کرده الان میگه پولشو براس بفرستم . من چیکار کنم

      1. سلام دوست عزیز به بانک مراجعه کرده و اعلام مفقودی کنید، همچنین مفقود شدن چک را در قسمت ثبت چک سرقتی/مفقودی ساد۲۴ ثبت نمایید.
        با دریافت رسید معتبر از دریافت کننده چک می‌توانید وجه چک را به ایشان پرداخت نمایید.
        دانلود برنامه ثبت چک سرقتی/مفقودی ساد۲۴ https://cafebazaar.ir/app/ir.sad24.app

  8. سلام وقت بخیر بنده ۴ فقره چک به تاریخ ۹۲ و ۹۳ برگشت خوردن رفع سو اثر هم کردم و چکها مفقود شده چگونه می توانم از اقدام های احتمالی شکایت برای چکهایم جلوگیری کنم

    1. سلام دوست عزیز می‌توانید شماره چک‌های خود را در قسمت ثبت چک سرقتی/مفقودی برنامه ساد۲۴ ثبت نمایید تا از سوءاستفاده‌های احتمالی از آن جلوگیری شود. همچنین به بانک مراجعه کرده و در صورت نیاز اعلام مفقودی نمایید.
      دانلود رایگان برنامه ساد۲۴ https://cafebazaar.ir/app/ir.sad24.app

    2. با عرض سلام و خسته نباشید مدتی است یک فقره چک گم کردم که فوری در سایت ۲۴ اقدام کردم اعلام مفقودی کرده ضمنا چک بدون تاریخ بودخودشان نوشتن و مبلغ ۹۰میلیون تومان بود به بانک مراجعه کردم گفتند ۹۴میلیون چک دستکاری شده یا اضافه شده،خرج و مخارج به نظر شما رأی دادگاه به چه صورت خواهد بود، باتشکر

      1. کاربر گرامی با توجه به اینکه اعلام مفقودی کردید و تغییراتی در نوشته چک به وجود آمده است بعد از اعلام نظر کارشناسص به احتمال زیاد رای به نفع شما صادر خواهد شد. توجه کنید اعلام مفقودی شما باید در بانک هم ثبت شده باشد.

  9. سلام وقت بخیر حدودا برج ۵ سال ۱۴۰۰ من از مشتریم چک با مبلغ ۱۰ میلیون در وجه شرکت مواد غذایی گرفتم و تحویل شرکت دادم و رسید کردم ،و ماه پیش رسید هامو مفقود کردم چون فکر میکردم احتیاج ندارم ،الان متوجه شدم چک گم شده ووارحساب مشتریم پولی کسر نشده ،منگبه عنوان یه فروشنده که ضمانت دارم نزد شرکت باید چیکار کنم ؟اعلام مفقودی کنیم ؟الان من که رسید ندارم شرکتم میتونه منو مقصر کنه ؟لطفا کمک کنید

    1. سلام دوست عزیز، حتما چک را در بانک اعلام مفقودی کنید و پیشنهاد می‌کنم جهت جلوگیری از سوءاستفاده های احتمالی چک مفقودی خود را در برنامه ساد۲۴ ثبت کنید.
      دانلود رایگان برنامه ساد۲۴
      https://cafebazaar.ir/app/ir.sad24.app

      1. سلام بنده چک جدید برا مشتریم فرستادم (در وجه خوده مشتریم بوده)ولی قبل اینکه به دست مشتریم برسه چکو پیک موتوری گم کرده حالا باید چه کار کرد ؟خوده مشتریم قبول کرده که چک بدستش نرسیده

        1. سلام به بانک مراجعه کرده و اعلام مفقودی کنید. پیشنهاد می‌کنم شماره چک خود را در برنامه ساد۲۴ ثبت کنید تا از دست به دست شدن آن جلوگیری شود.

    2. با سلام قربان خسته نباشید بنده ۵ عدد چک قدیمی قلم خورد و پشت امضا به دوستم داده ام ایشان هم چک های بنده را به مبلق ۵۰ .۵۰ میلیون خرج کرده است و من تازه متوجه شده ام لطفا چه کار باید انجام بدهم .لطفا راهنماییم کنید ممنون.

      1. سلام کاربرگرامی، می‌توانید به بانک مراجعه کرده و اعلام مفقودی نمایید. بعد از اعلام مفقودی یک هفته وقت دارید شکایت کرده و باید بتوانید ثابت کنید که چک‌ها بابت ضمانت بوده و نباید انتقال داده می‌شدند. درصورتی که نتوانید ثابت کنید گیرنده چک می‌تواند از شما شکایت کند. پیشنهاد می‌کنم جهت جلوگیری از دست به دست شدن چک‌ها، آن‌ها را در سامانه ساد۲۴ ثبت نمایید.
        دانلود رایگان برنامه ساد۲۴ https://cafebazaar.ir/app/ir.sad24.app

  10. سلام لطفا راهنمایی کنید یک خودرو خریدم ولی دوتا چک دادم به فروشنده نامبرده اعلام کرده که چک ها رو از منزلش دزدیدن ونامه ۱۱۰پلیس رو هم داشت من بابت دیون وی وبعداز لحاظ حقوقی دچار مشکل نشوم باید چکار کنم که برای من مشکل پیش نیاید وحساب کتابمان چه می‌شود چون من بهش بدهکارم

    1. سلام دوست عزیز می‌توانید به بانک مراجعه کرده و اعلام مفقودی کنید و براساس گواهی پلیس۱۱۰ اقدام به پرداخت مطالبات خود نمایید.
      پیشنهاد میکنم چک سرقتی خود را در برنامه ساد۲۴ ثبت کنید تا از سوءاستفاده‌های احتمالی از آن جلوگیری شود.
      دانلود برنامه ساد۲۴ از کافه بازار
      https://cafebazaar.ir/app/ir.sad24.app

    2. ‌با سلام
      در صورت اینکه توی این سامانه ،اعلام مفقودی کردیم؛ت ی بانک هم ثبت میشه؟ینی اگه کسی چک مفقودی رو ببره بانک؛چک مسدود شده ثبت میشه یا ن

      1. سلام ابتدا باید مشخصات چک خود را در ساد۲۴ ثبت کنید سپس رسید چک را به دادگاه برده و حکم مسدودی حساب بگیرید، سپس حکم را تحویل بانک نمایید.

        1. سلام وقت بخیر
          وقتی که چک در سامانه ساد۲۴ اعلام سرقت یا مفقودی کردیم کسی که چک به نامش ثبت شده باشه و به من بگه که چک گم کردم به بانک ببره میتونه برگشت بزنه یا نه

          1. سلام ثبت چک سرقتی در سامانه ساد۲۴ از سواستفاده از چک شما در بازار جلوگیری می‌کند. اما برای نقد نشدن چک باید در بانک حساب خود را مسدود نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا