نحوه نوشتن صحیح چک چگونه است؟

امروزه کمتر کسی پیدا می‌شود که به مزایای داشتن دسته چک واقف نباشد. با این حال و با وجود مزایای زیاد استفاده از این ابزار اقتصادی همیشه ریسک‌هایی را به‌همراه داشته است و همین ریسک‌هاست که باعث شده تا بسیاری از مردم سراغ دسته چک نروند. برخی از این ریسک‌ها به طرز نوشتن و نگهداری دسته چک بر‌می‌گردد و نکات ساده‌ای وجود دارند که با توجه به آن‌ها به هنگام نوشتن چک می‌توان بسیاری از این مخاطرات را از میان برداشت که در زیر به مرور این نکات خواهیم پرداخت.

نکات نوشتن چک به طور صحیح

۱- در قسمت «مبلغ چک» هم تومان را بنویسید و هم ریال را؛ مثلاً مبلغ ۱۰/۰۰۰/۰۰۰ ریال را این‌گونه می نویسند: ده میلیون ریال معادل یک میلیون تومان.

آموزش نوشتن چک

۲- درقسمت «در وجه» سعی کنید که وجه را به اسم شخص بنویسید و تا می‌توانید از نوشتن کلمه‌ی حامل خودداری کنید.

۳- بعد از آنکه اسم طرف را نوشتید، برای جلوگیری ازسوء استفاده‌ی احتمالی بنویسید که چک «بابت» چه چیزی صادر شده است، مثلاً «آقای مرتضی کریمی بابت خرید یک دستگاه آپارتمان».

آموزش نوشتن چک

۴- در داخل شکل مستطیل که باید مبلغ به عدد نوشته شود سعی کنید از سمت چپ با کمترین فاصله به حرف «ر» درکلمه «ریال» شروع به نوشتن کرده و پس از نوشتن مبلغ، در جلوی آن تا انتهای مستطیل خط تیره کشیده شود.

آموزش نوشتن چک

۵- صفرهای مبلغ چک را به‌صورت دایره‌هایی بنویسید که به عدد ۵ شبیه نباشند و از گذاشتن نقطه به جای صفر جداً خودداری کنید.

۶- پس از نوشتن عدد مورد نظر برای جلوگیری از زیاد نمودن رقم، چسب نواری روی مبلغ بچسبانید و با ناخن روی آن را خط بیاندازید.

۷- اگر می‌خواهید بین تاریخ عددی و حروفی یکی را انتخاب کنید، حتماً تاریخ را به حروف بنویسید.

۸- سعی کنید از یک خودکار شخصی برای نوشتن چک استفاده کنید و از خودکار دیگران برای این کار استفاده نکنید. برخی خودکارها دارای جوهری هستند که بعد از نوشتن و گذشتن مدت زمانی، خود به خود پاک خواهند شد و یا این قابلیت را دارند که با پاک کن، پاک شوند.

۹- در انتخاب امضاء برای چک سعی کنید از امضاء ساده که قابل جعل باشد خودداری کنید و زیر امضاء، نام و نام‌خانوادگی را به‌همراه تاریخ با خط خود قید کنید.

۱۰- پس از صدور چک، ته‌برگ آن را نیز کامل کنید و تاریخ چک و مبلغ چک و این که چک را به چه کسی داده اید را حتماً قید کنید.‌

۱۱- چنانچه بدون قلم‌خوردگی چک را نوشتید و امضاء کردید، در بالای شکل مستطیل که رقم را نوشتید این عبارت را بنویسید: × بدون خط‌خوردگی × و دو طرف آن را با علامت ضربدر«×» ببندید و اگر چنان‌چه در هنگام نوشتن دچار قلم‌خوردگی شد ولو این که یک حرف یا یک عدد باشد، پشت چک قید کنید که «مبلغ فلان و تاریخ فلان صحیح است و قلم خوردگی از اینجانب می‌باشد». این جمله را در پشت چک در گوشه‌ای قید کنید و امضاء نموده و سپس زیر آن را خط بکشید.

آموزش نوشتن چک

۱۲- از نمونه امضاء خود در قسمت ته برگ چک و قسمت های دیگر خودداری کنید تا چنانچه مورد سرقت قرار گرفت جعل نمونه امضاء صورت نگیرد.

 

ساد۲۴ ، سامانه استعلام چک های بانکی و اعلام سرقت چک های مفقودی و سرقت شده ، برای راحتی کار شما هموطنان عزیز در سامانه کشوری ساد۲۴، خدمات استعلام و اطلاع رسانی چک های بانکی را عرضه می کند.
شما با مراجعه به سایت ساد ۲۴ می توانید چک دریافتی خود را به صورت کاملا رایگان استعلام بگیرید و از سرقتی نبودن آن اطمینان حاصل نمایید.
همچنین در صورت بروز حادثه ای مانند سرقت و یا گم شد چک ، با ثبت آن در سامانه ساد۲۴ میتوانید به خود و دیگر هموطنان عزیزمان یاری رسانده و از سوء استفاده های احتمالی و یا نقل و انتقال آن در بازار جلوگیری نمایید.

2.8/5 - (52 امتیاز)

نوشته های مشابه

‫9 دیدگاه ها

  1. سلام من از اسنوا اقساطی خرید کردم چک ضمانت حدودا ۷۰ درصد بیشتر از مبلغ وام از بانک مهر اقتصاد هست و نمیگذارند که داخل چک بنویسیم برای ضمانت و بلاجبارهنگام ثبت در توضیحات نوشتیم خرید خدمات خواستم بپرسم موردی ندارد؟

  2. سلام خدمت شما ،
    اگر چک بابت تودیع وثیقه نوشته شود ایا با مراجعه به بانک ، حتی اگر شخص به تعهد خود پایبند بود آیا چک امکان پاس شدن دارد؟

    1. سلام اگر چک شما صیاد است باید تاریخ و مبلغ آن درچ شده و در سامانه صیاد ثبت شود و به عنوان بابت جهت ضمانت را درج نمایید. جهت تاریخ و مبلغ باید دو طرف به توافق برسید.
      مطالعه مقاله زیر در مورد چک صیاد به شما کمک می‌کند.
      https://sad24.ir/blog/2021/08/07/what-is-a-sayyad-cheque/

  3. سلام دوست عزیز مشکلی پیش نمی‌آید.
    قرعه کشی جشن ۲۰۰ هزارتایی برنامه ساد۲۴ در صفحه رسمی ساد۲۴ در اینستاگرام (@sad24ir) برگزار خواهد شد. با پیوستن به صفحه در جشن ۲۰۰ هزارتایی ما شرکت کنید.

    1. سلام دوست عزیز، برای پاسخ به سوالتون به مشاور حقوقی مراجعه کنید.
      «ساد۲۴، تنها مرجع ثبت چک سرقتی/مفقودی و استعلام چک های بانکی»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا