شرایط انتقال چک پس از اخذ گواهی عدم پرداخت چیست؟

چک باید پشت نویسی یا ظهر نویسی شود که انواع مختلفی دارد و مسئولیت هایی هم در بر دارد. در این مقاله قصد داریم درباره شرایط انتقال انتقال چک پس از اخذ گواهی عدم پرداخت صحبت کنیم.

پشت نویسی چک چیست؟

نوشتن عباراتی در پشت چک را پشت نویسی میگویند که نشانگر انتقال حق و اثبات آن میباشد

پشت نویسی چک به دو صورت انجام میشود

۱:انتقال چک: صاحب چک زمانی که پشت چک را امضاء میکند یعنی آن را به دیگری انتقال داده است،زمانی که وجه چک پرداخت نشود می توان در بانک پرداخت کننده ی وجه درخواست صدور گواهی عدم پرداخت کرد

۲:ضمانت از صادرکننده چک: شخص ثالثی تحت عنوان ضامن میتواند پشت چک را امضاء نماید که با انجام این عمل یا از صادرکننده ی چک حمایت میکند و یا ضامن پشت نویسی قبلی میشود.

مسئولیت هایی که با پشت نویسی چک ایجاد میشود

اگر شخص ثالثی چک (اتنقال چک) را پشت نویسی کند  و وجه چک پرداخت نشود،دارنده ی چک در صورتی میتواند به او مراجعه کند و خواستار طلب خود باشد که گواهی عدم پرداخت تا پانزده روز از موعد سررسید چک صادر شده باشد واگر دارنده ی چک ئر آن پانزده روز مراجعه نکرد با گذشت آن شخص پشت نویس بری شده و فقط میتوان به دارنده ی چک بابت طلب مراجعه کرد.

در صورتی که چک از جهت ضمانت پشت نویسی شود و چک برگشت بخورد و در بانک گواهی عدم پرداخت گرفته شود ضامن مسئول پرداخت طلب است و دارنده ی چک هر زمان که بخواهد میتواند به ضامن مراجعه کرده و خواستار طلب باشد.

تشخیص امضاء پشت نویسی در خصوص اینکه چک در باب انتقال چک صادر شده است یا در باب ضمانت

۱:تنها کسی که میتواند چک پشت نویسی را امضاء کند صاحب چک است بدین معنا که چک انتقال زمانی بوجود می آید که دارنده ی چک آن را پشت نویسی و امضاء کرده باشد واگر شخصی جز صاحب چک آن را امضاء نماید در این صورت انتقال دهنده محسوب نمیشود بلکه ضامن چک به حساب می آید

۲:امضا کننده زمانی که چکی را پشت نویسی میکند و امضاء میکند باید مشخص کند و بای پشت چک اعلام کند که امضاء خود را با هدف انتقال چک امضاء کرده یا به عنوان ضامن

۳:اگر شخصی که پشت چک را امضاء کرده و اعلام نکرده که قصدش از امضاء چه بوده است،امضاء شخص به عنوان انتقال چک برداشت میشود ولی اگر موقع امضاء شخص امضاء کننده شخص ثالثی باشد امضاء او به عنوان ضامن محسوب میشود.

۴:در صورتی که معلوم نباشد شخص امضاء کننده صاحب چک است یا شخص ثالث در این صورت تشخیص را بر نشانه های تصرف میگذاریم نکته ای که باید به آن توجه کرد این است که نمیتوان نسبت به شخصی که پشت چک را امضاء کرده چه بر حسب انتقال چک و چه بر حسب ضامن شکایت کیفری کرد و شکایت باید به صورت حقوقی مطرح شود.

پس از اخذ گواهی عدم پرداخت چه مراحلی را باید طی کرد

زمانی که چک برگشت میخورد و گواهی عدم پرداخت گرفته میشود باید شکوائیه ای نسبت به آن تنظیم نمود و بعد از آن این شکوائیه را باید به همراه اصل چک به دادگاهی که بانک محال علیه واقع شده برد و دادگاه مربوطه دستور شروع تحقیقات مقدماتی را می نماید و نتیجه ی بدست آمده را به نیروی انتظامی محل سکونت صادرکننده ی چک فرستاده و نیروی انتظامی بعد از گرفتن دستور از جانب مقام قضایی اخطاریه ای را برای صاحب چک فرستاده که این اخطاریه ۳ روز مهلت دارد و بعد از گذشت ۳ روز اگر صاحب چک رضایت شاکی را نگرفته باشد یا توانایی  پرداخت چک را نداشته باشد و یا در زمان مقرر حضور نداشته باشد مقام قضایی دستور جلب متهم را صادر میکند پرونده به مراجع قضایی مربوطه ارجاع داده میشود که این پرونده حاوی گزارشات نیروی انتظامی است.

ریاست و یا معاونین حوزه قضایی مربوطه شعبه رسیدگی کننده را مشخص میکنند و پرونده مورد رسیدگی قرار میگیرد.

در صورتی که متهم بعد از صادر شدن حکم قطعی بتواند مبلغ چک را فراهم کند و یا رضایت شاکی را بگیرد و یا شاکی خودش گذشت کند حکم اجرا نمیشود.

دعوی حقوقی وصول چک

بساری از مردم این تصور را دارند که برای وصول وجه چک باید حتما شکایت کیفری مطرح نمایند اما باید توجه کرد که با مطرح کردن شکایت کیفری دادگاه فقط شخص صاحب چک را مجازات میکند که مجازات آن حبس خواهد بود اما در مورد طلب شخص شاکی حکمی صادر نمیکند

در مورد چک های کیفری و حقوقی زمانی دارنده ی چک میتواند به طلب خود دست پیدا کند که به عنوان خواهان فرم دادخواست را پر و تکمیل کرده باشد و  هزینه دادرسی را پرداخت و تمبر را باطل کرده باشد و آن را به دادگاه داده باشد.

1.9/5 - (60 امتیاز)

نوشته های مشابه

‫18 دیدگاه ها

  1. سلام
    بنده چکی را صرفا جهت انتقال از رستوران دریافت کردم که در وجه بنده کشیده شده و چک مشتری رستوران هست که مهر رستوران و امضا صاحب رستوران را ظهرنویس دارد تحویل گرفتم و به گیرنده چک زمان تحویل در سامانه منتقل کردم.
    حال چک برگشت خورده و دارنده من را تهدید به شکایت می کند.
    درصورتیکه ذینفع نبوده ام
    آیا امکان شکایت از من وجود دارد؟ و دادگاه علیه من رای خواهدداد؟
    شاهد هم برای موضوع دارم

    1. سلام در چک‌های صیادی صادرکننده چک و تمام انتقال دهندگان چک در نقد شدن آن مسئول هستند.

  2. سلام
    اینجانب یک فقره چک ۲۷ سال پیش به مبلغ۹۰۰۰۰۰۰ریال بابت خرید کامپیوتر در وجه شرکت صادر کردم چک در موقع پاس نشدشرکت بسته شد وصاحب شرکت فراری شد الان بعد ۲۵سال روی چک من شکایت کردن ولی کسی که چک را برگه کرده نیست در پشت چک ظهر نویس شده که چک را به ایشان انتقال دادن ولی امظا ظهر نویس با امظا کسی که چک را برگه کرده یکی نیست ۱.ایا میتواند از ما شکایت کند
    ۲.ایشان طلب زرر وزیان کرده ایا زرر زیان به ایشان تعلق میگیرد ویا راهی برای ما هست

  3. سلام
    در صورتی که دارنده چک صیادی پس از برگشت چک را به دیگری واگذار کند دارنده جدید میتونه مستقیما اجراییه بکشه؟

    1. سلام فردی که چک را برگشت زده است می‌تواند گواهی عدم پرداخت بگیرد ولی فرد بعدی می‌تواند پیگیری‌های چک را انجام دهد.

  4. سلام. چکی رو بنده برگشت زدم و شکایت حقوقی کردم، آیا الان میتونم چک به کس دیگری انتقال بدم ؟ واگر شکایت کیفری بکنم باز هم امکان انتقالش به شخص دیگری هست یا نه؟

  5. سلام و عرض ادب
    یکفقره چک از مشتری به نام اینجانب صادر شده، من اون چک رو در بازار خرج کردم. فرد دیگری برای وصول به بانک مراجعه کرده و چک بعلت عدم موجودی برگشت خورده. چک برگشتی رو من گرفتم و پول رو پرداخت کردم. حال با توجه به اینکه چک به نام من صادر شده و گواهی عدم موجودی به نام فرد دیگری صادر شده ، آیا من میتونم دادخواست حقوقی جهت مبلغ چک و تادیه خسارت آن تنظیم کنم یا باید وکالت کسی که چک را برگشت زده رو بگیرم. یا همینکه چک به نام خودم هست در دادخواست به اینکه در بازار خرج کردم و دوباره به دست خودم رسیده رو مطرح کنم دادگاه میپذیرد و نیاز به وکالت نیست؟
    سپاس از پاسخگویی شما
    🙏🌺💐

    1. سلام دوست عزیز از شخصی که چک را برگشت زده بخواهید پشت چک کلیه حق و حقوق آن را به شما منتقل نماید و هیچ گونه ادعای در خصوص چک نداشته باشد.

  6. سلام.
    میتونید بعد از اخذ گواهی عدم پرداخت چک رو به دیگری منتقل کنید و پشت چک مرقوم بفرمایید کلیه حق و حقوقتون از این چک رو به فلانی منتقل میکنید و امضا کنید.اما توجه داشته باشید ایشون فقط میتونن دعوای حقوقی در خصوص چک موصوف طرح کنن و دیگه بصورت کیفری قابل تعقیب نیست.

  7. سلام.
    میتونید بعد از اخذ گواهی عدم پرداخت چک رو به دیگری منتقل کنید و پشت چک مرقوم بفرمایید کلیه حق و حقوقتون از این چک رو به فلانی منتقل میکنید و امضا کنید.اما توجه داشته باشید ایشون فقط میتونن دعوای حقوقی در خصوص چک موصوف طرح کنن و دیگه بصورت کیفری قابل تعقیب نیست.

  8. سلام ببخشید سوال من این است که بعد از گواهی عدم پرداخت از بانک چک قابلیت نقل و انتقال آن به چه صورت است، یعنی در واقع اگر گواهی عدم پرداخت بنام الف صادر شده باشد و بعد بخواهد به ب انتقال بدهد،که ب اقامه دعوی کند به چه صورت است؟
    ممنون 🙏

    1. با سلام، بنده روی چک برگشتی شکایت زدم، و مبلغ چک رو شخص دیگری پرداخت کرده، چون توقیف اموال کردم و موتور شخصی ک شکایت کردم به این بنده خدا فروخته شده بوده و موتور توقیف شده. ایشون مبلغ رو پرداخت کردند و رضایت از بنده میخوان، اما چک برگشتی این وسط چی میشه باید بدم بانک? چون شخصی که مبلغ رو داده چک رو از بنده میخواد. و میخوام برام بعدها دردسر نشه. لطفا راهنمایی کنید.

      1. سلام اگر چک شما صیادی است انتقال آن را به نام شخصی که مبلغ چک را پرداخت کرده است در سامانه صیاد ثبت کنید و چک را به ایشان تحویل دهید.
        برنامه ساد۲۴ را از لینک زیر دانلود کرده و ثبت، تایید و انتقال چک خود را به آسانی انجام دهید.
        https://play.google.com/store/apps/details?id=ir.sad24.app&hl=fa&gl=US

        1. و سوال اخر اینکه نیاز به دریافت رسید از پرداخت کننده نیست?، چک برگشت خورده و با وجود قدیمی و حامل است.
          چک رو بدم بهشون مشکلی برای بنده در اینده پیش نمیاد ممنون از صبر و شکیبایی شما. تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا